Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Nowe kierunki wykorzystania surowców zielarskich i przyprawowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Nowe kierunki wykorzystania surowców ogrodniczych | ||
Przedmiot | Nowe kierunki wykorzystania surowców zielarskich i przyprawowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu chemii i biochemii |
W-2 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu zielarstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy o kierunkach przetwórstwa ziół oraz możliwościach wykorzystania specyficznych właściwości oraz składników surowców zielarskich i przyprawowych w ochronie plonów i konserwacji żywności |
C-2 | Przekazanie studentowi wiedzy o czynnikach kształtujących przeciwdrobnoustrojową aktywność ziół i przypraw i sposobach jej oceny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka metod oceny aktywności przeciwdrobnoustrojowej ziół i przypraw, ich skladnikow i pochodnych | 2 |
T-A-2 | Porównanie różnymi metodami aktywności przeciwbakteryjnej wybranych ziół i przypraw oraz ich pochodnych | 4 |
T-A-3 | Porównanie, z zastosowaniem różnych metod, aktywności przeciwgrzybicznej wybranych ziół i przypraw oraz ich pochodnych | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kierunki przetwórstwa ziół i przypraw oraz ich zastosowanie w przetwarzaniu i przechowywaniu zywności | 2 |
T-W-2 | Specyficzne przeciwdrobnoustrojowe właściwości surowców zielarskich i przyprawowych oraz ich pochodnych i możliwości wykorzystania w produkcji żywności ekologicznej | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka czynników kształtujących przeciwbakteryjną i przeciwgrzybiczną aktywność ziół i przypraw oraz ich pochodnych | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacje eksperymentów i kierowanie oceną oraz wyciąganiem wniosków na podstawie ich wyników |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń |
S-4 | Ocena formująca: ocena wypowiedzi ustnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-N1_W01 Student ma wiedzę o kierunkach przetwórstwa surowców zielarskich i przyprawowych oraz wykorzystaniu w praktyce ich specyficznych właściwości | OG_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-N1_U01 Student potrafi sporządzić niektóre pochodne ziół i przypraw oraz ocenić ich aktywność przeciwdrobnoustrojową | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-N1_K01 Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników ziół i przypraw w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-1 |
OG_1A_O11-N1_K02 Student potrafi wskazać zalety i ograniczenia związane ze stosowaniem nowych kierunków wykorzystania specyficznych właściwości ziół i przypraw | OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-N1_W01 Student ma wiedzę o kierunkach przetwórstwa surowców zielarskich i przyprawowych oraz wykorzystaniu w praktyce ich specyficznych właściwości | 2,0 | student nie ma wiedzy o kierunkach przetwórstwa surowców zielarskich i przyprawowych oraz wykorzystaniu w praktyce ich specyficznych właściwości |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę o kierunkach przetwórstwa surowcow zielarskich przyprawowych oraz wykorzystaniua w praktyce ich specyficznych właściwości | |
3,5 | student posiada zadowalającą wiedzę o kierunkach przetwórstwa surowców zielarskich i przyprawowych oraz wykorzystaniu w praktyce ich specyficznych właściwości | |
4,0 | student ma dobrą wiedzę o kierunkach przetwórstwa surowców zielarskich i przyprawowych oraz wykorzystaniu w praktyce ich specyficznych właściwości | |
4,5 | student w stopniu ponad dobrym opanował wiedzę o kierunkach przetwórstwa surowców zielarskich i przyprawowych oraz wykorzystaniu w praktyce ich specyficznych wlaściwości | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę o kierunkach przetwórstwa surowców zielarskich i przyprawowych oraz wykorzystaniu w praktyce ich specyficznych właściwości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-N1_U01 Student potrafi sporządzić niektóre pochodne ziół i przypraw oraz ocenić ich aktywność przeciwdrobnoustrojową | 2,0 | student nie potrafi sporządzić niektórych pochodnych ziół i przypraw oraz ocenić ich aktywność przeciwdrobnoustrojową |
3,0 | student dostatecznie potrafi sporządzić niektóre pochodne ziół i przypraw oraz ocenić ich aktywność przeciwdrobnoustrojową | |
3,5 | student zadowalająco potrafi sporządzić niektóre pochodne ziół i przypraw oraz ocenić ich aktywność przeciwdrobnoustrojową | |
4,0 | student dobrze potrafi sporządzić niektóre pochodne ziół i przypraw oraz ocenić ich aktywność przeciwdrobnoustrojową | |
4,5 | student w stopniu ponad dobrym potrafi sporządzić niektóre pochodne ziół i przypraw oraz ocenić ich aktywnośc przeciwdrobnoustrojową | |
5,0 | student bardzo dobrze potrafi sporządzić niektóre pochodne ziół i przypraw oraz ocenić ich aktywność przeciwdrobnoustrojową |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-N1_K01 Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników ziół i przypraw w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | 2,0 | student nie rozumie znaczenia wykorzystania naturalnych składników ziół i przypraw w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska |
3,0 | student dostatecznie rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składnikow ziół i przypraw w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | |
3,5 | student zadowalająco rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników ziół i przypraw w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | |
4,0 | student dobrze rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników ziół i przyprwa w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | |
4,5 | student w stopniu więcej niż dobrym rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych skladników ziół i przypraw w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | |
5,0 | student bardzo dobrze rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników ziół i przypraw w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska | |
OG_1A_O11-N1_K02 Student potrafi wskazać zalety i ograniczenia związane ze stosowaniem nowych kierunków wykorzystania specyficznych właściwości ziół i przypraw | 2,0 | student nie potafi wskazać zalet i ograniczeń związanych ze stosowaniem nowych kierunków wykorzystania specyficznych właściwości ziół i przypraw |
3,0 | student dostatecznie potrafi określić zalety i ograniczenia związane ze stosowaniem nowych kierunków wykorzystania specyficznych właściwości ziół i przypraw | |
3,5 | student zadowalająco potrafi określić zalety i ograniczenia związane ze stosowaniem nowych kierunków wykorzystania specyficznych właściwości ziół i przypraw | |
4,0 | student dobrze potrafi określić zalety i ograniczenia związane ze stosowaniem nowych kierunków wykorzystania specyficznych właściwości ziół i przypraw | |
4,5 | student potrafi w stopniu więcej niż dobrym określić zalety i ograniczenia związane ze stosowaniem nowych kierunków wykorzystania specyficznych właściwości ziół i przypraw | |
5,0 | student bardzo dobrze potrafi określić zalety i ograniczenia związane ze stosowaniem nowych kierunków wykorzystania specyficznych właściwości ziół i przypraw |
Literatura podstawowa
- Karwowska K., Przybył J., Suszarnictwo i przetwórstwo ziól, SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Kalemba D., arykuł "Przeciwbakteryjne i przeciwgrzybowe wlaściwości olejków eterycznych", Postępy Mikrobiologii, 32(2), 186-203, 1998