Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Współczesne systemy uprawy roli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne systemy uprawy roli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, uprawy roślin rolniczych, maszyn i urządzeń rolniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej w odniesieniu do zastosowanego systemu uprawy roli.
C-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.2
T-W-2Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.2
T-W-3Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.2
T-W-4Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.2
T-W-5Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.2
T-W-6Rola substancji organicznej w kształtowaniu żyzności, urodzajności ii ochronie potencjału produkcyjnego gleb.2
T-W-7Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia2
T-W-8Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.2
T-W-9Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym2
T-W-10Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach15
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach przedmiotowych6
A-W-5samodzielne studiowanie treści programowych wykładów9
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-W_W01
Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
ROL_1A_W10R1A_W04, R1A_W05InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-W_U01
Potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia w zależności od zastosowanego systemu uprawy roli i zastosować odpowiednią pielegnację roślin rolniczych.
ROL_1A_U03R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1, C-3T-W-4, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-W_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-W_W01
Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o współczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
3,0Student ma podstawową wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów.
3,5Student ma podstawową wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
4,0Student ma rozszerzoną wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i podstawową wiedzę o ich wpływie na wielkość i jakość plonów .
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i wiedzę o ich wpływie na wielkość i jakość plonów .
5,0Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-W_U01
Potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia w zależności od zastosowanego systemu uprawy roli i zastosować odpowiednią pielegnację roślin rolniczych.
2,0Student nie potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w żadnej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia w zależności od zastosowanego systemu uprawy roli i zastosować odpowiednią pielęgnację roślin.
3,0Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w niektórych fazach rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia po jednym ze współczesnych systemow uprawy roli.
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia po jednym ze współczesnych systemów uprawy roli.
4,0Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia po dwóch systemach uprawy roli, po których zastosuje odpowiednią pielegnację niektórych gatunków roslin rolniczych.
4,5Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia w zależności od zastosowanego systemu uprawy roli, po których zastosuje odpowiednią pielegnację niektórych gatunków roślin rolniczych.
5,0Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia w zależności od zastosowanego systemu uprawy roli i zastosować odpowiednią pielegnacje roślin rolniczych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-W_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i nie potrafi ocenić skutków stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
3,0Student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli.
3,5Student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli i przestrzegania niektórych zasad zrównoważonego rozwoju.
4,0Student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli i przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju.
4,5Student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
5,0Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.

Literatura podstawowa

  1. Dzienia S., Współczesne systemy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
  2. Dzienia S., Technologia uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1996
  3. Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000
  4. Krężęl R., Parylak D., Zimny L., Zagadnienia uprawy roli i roślin, AR Wrocław, Wrocław, 1999
  5. Niewiadomski B., Podstawy agrotechniki, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Woźnica Z. Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.2
T-W-2Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.2
T-W-3Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.2
T-W-4Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.2
T-W-5Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.2
T-W-6Rola substancji organicznej w kształtowaniu żyzności, urodzajności ii ochronie potencjału produkcyjnego gleb.2
T-W-7Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia2
T-W-8Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.2
T-W-9Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym2
T-W-10Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach15
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach przedmiotowych6
A-W-5samodzielne studiowanie treści programowych wykładów9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O06-W_W01Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej w odniesieniu do zastosowanego systemu uprawy roli.
C-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.
T-W-2Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.
T-W-3Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.
T-W-4Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
T-W-5Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.
T-W-6Rola substancji organicznej w kształtowaniu żyzności, urodzajności ii ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-W-7Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia
T-W-8Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.
T-W-9Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym
T-W-10Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o współczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
3,0Student ma podstawową wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów.
3,5Student ma podstawową wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
4,0Student ma rozszerzoną wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i podstawową wiedzę o ich wpływie na wielkość i jakość plonów .
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i wiedzę o ich wpływie na wielkość i jakość plonów .
5,0Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O06-W_U01Potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia w zależności od zastosowanego systemu uprawy roli i zastosować odpowiednią pielegnację roślin rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.
Treści programoweT-W-4Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
T-W-7Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia
T-W-9Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w żadnej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia w zależności od zastosowanego systemu uprawy roli i zastosować odpowiednią pielęgnację roślin.
3,0Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w niektórych fazach rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia po jednym ze współczesnych systemow uprawy roli.
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia po jednym ze współczesnych systemów uprawy roli.
4,0Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia po dwóch systemach uprawy roli, po których zastosuje odpowiednią pielegnację niektórych gatunków roslin rolniczych.
4,5Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia w zależności od zastosowanego systemu uprawy roli, po których zastosuje odpowiednią pielegnację niektórych gatunków roślin rolniczych.
5,0Student potrafi dokonać identyfikacji gatuków roślin rolniczych i chwastów w każdej fazie rozwojowej oraz przewidzieć stan zachwaszczenia w zależności od zastosowanego systemu uprawy roli i zastosować odpowiednią pielegnacje roślin rolniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O06-W_K01Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej w odniesieniu do zastosowanego systemu uprawy roli.
C-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.
T-W-2Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.
T-W-3Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.
T-W-4Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
T-W-5Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.
T-W-6Rola substancji organicznej w kształtowaniu żyzności, urodzajności ii ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-W-7Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia
T-W-8Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.
T-W-9Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym
T-W-10Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i nie potrafi ocenić skutków stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
3,0Student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli.
3,5Student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli i przestrzegania niektórych zasad zrównoważonego rozwoju.
4,0Student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli i przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju.
4,5Student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
5,0Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.