Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów, metody oceny, przykłady stosowanych wskaźników i miar różnorodności biologicznej | 2 |
T-W-2 | Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata | 1 |
T-W-3 | Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej | 1 |
T-W-4 | Krajobraz kulturowy - rodzaje, formy antropopresji, zagrożenia dla bioróżnorodności | 2 |
T-W-5 | Waloryzacje przyrodnicze jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie | 4 |
T-W-6 | Ochrona różnorodności biologicznej grzybów, roślin plechowatych, zarodnikowych i naczyniowych | 4 |
T-W-7 | Ochrona różnorodności biologicznej bezkręgowców i kręgowców | 4 |
T-W-8 | Zasady i znaczenie prowadzenia monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 6 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie treści programowych | 10 |
A-W-4 | przygotowanie pisemnego opracowania wybranego tematu | 10 |
A-W-5 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 12 |
A-W-6 | pisemne zliaczenie przedmiotu | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: esej |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-O_W01 definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | ROL_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-O_U01 potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej różnych grup organizmów w krajobrazie rolniczym | ROL_1A_U13 | R1A_U02 | — | C-1 | T-W-5, T-W-8 | M-1 | S-2 |
ROL_1A_O05-O_U02 prezentuje własne opracowania materiałów żródłowych i wymienia wyniki chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt stanowiących o różnorodności biologicznej wybranych ekosystemów | ROL_1A_U14 | R1A_U09 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-O_K01 student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-O_W01 definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | 2,0 | student uzyskuje poniżej 20 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. |
3,0 | student uzyskuje 20-26 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyskuje 27-29 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyskuje 30-36 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyskuje 37-39 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyskuje 40 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-O_U01 potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej różnych grup organizmów w krajobrazie rolniczym | 2,0 | student uzyskuje poniżej 20 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. |
3,0 | student uzyskuje 20-26 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyskuje 27-29 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyskuje 30-36 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyskuje 37-39 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyskuje 40 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
ROL_1A_O05-O_U02 prezentuje własne opracowania materiałów żródłowych i wymienia wyniki chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt stanowiących o różnorodności biologicznej wybranych ekosystemów | 2,0 | student nie potrafi prawidłowo opisać różnorodności biologicznej żadnej grupy organizmów |
3,0 | student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 1 wybranej grupy organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych | |
3,5 | student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 2 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych | |
4,0 | student poprawnie opisuje różnorodność biologiczną 3 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków chronionych, rzadkich i zagrożonych | |
4,5 | student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 3 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych | |
5,0 | student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 3 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych wskazując warunki siedliskowe w jakich występują |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-O_K01 student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów | 2,0 | student uzyskuje poniżej 20 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. |
3,0 | student uzyskuje 20-26 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyskuje 27-29 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyskuje 30-36 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyskuje 37-39 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyskuje 40 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt. |
Literatura podstawowa
- Andrzejweski R. Weigle A., Bioróżnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008