Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy automatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>, Zdzisław Prokowski <Zdzislaw.Prokowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z elektrotechniki i elektroniki oraz mechanizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.2
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.2
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.2
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.3
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.2
T-W-6Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.6
T-W-7Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O10-A_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki,
ROL_1A_W15R1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O10-A_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14R1A_U02, R1A_U09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O10-A_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
ROL_1A_K03R1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O10-A_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki,
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O10-A_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresuelektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O10-A_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
  2. Materiały dostarczane przez prowadzącego w formie elektronicznej.

Literatura dodatkowa

  1. Chochowski A., Elektrotechnika z automatyką, WSiP, Warszawa
  2. Kostro J., Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.2
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.2
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.2
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.3
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.2
T-W-6Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.6
T-W-7Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O10-A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W15Ma podstawową wiedzę z zakresu prowadzenia badań, opisu statystycznego wyników i wnioskowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.
Treści programoweT-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.
T-W-6Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-W-7Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O10-A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.
Treści programoweT-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.
T-W-6Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-W-7Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresuelektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O10-A_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.
Treści programoweT-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.
T-W-6Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-W-7Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień