Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy materiałoznawstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy materiałoznawstwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej |
C-2 | Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych |
C-3 | Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych materiałów konstrukcyjnychh w zależności od stawianych wymagań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Specyfika materiałoznawstwa dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej | 2 |
T-W-2 | Struktura materiałów konstrukcyjnych stosowanych do budowy obiektów technicznych | 2 |
T-W-3 | Stopy żelaza z węglem i innymi pierwiastkami. Układ żelazo-węgiel | 4 |
T-W-4 | Wpływ składu chemicznego na własności i właściwości stopów żelaza z węglem | 2 |
T-W-5 | Stopy metali nieżelaznych i lekkich. Metalurgia proszków | 4 |
T-W-6 | Inne materiały stosowane w budowie obiektów technicznych - materiały ceramiczne (naturalne, sztuczne), szkło, tworzywa sztuczne, drewno | 5 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Studiowanie dostępnej bibliografi. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu pisemnego z przedmiotu | 11 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O14-E_W01 Student ma wiedzę z zakresu materialów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej. | ROL_1A_W14, ROL_1A_W19 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O14-E_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów konstrukcyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów konstrukcyjnych w zależności od wymagań | ROL_1A_U13 | R1A_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O14-E_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych, ich wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O14-E_W01 Student ma wiedzę z zakresu materialów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować) |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować) | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania) | |
4,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania i opisać warunki eksploatacji) | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały) | |
5,0 | Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały, zaproponować i uzasadnić zastosowanie zamienników) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O14-E_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów konstrukcyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów konstrukcyjnych w zależności od wymagań | 2,0 | Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich eksploatacji | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym) | |
4,0 | Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym) | |
4,5 | Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze) | |
5,0 | Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O14-E_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych, ich wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania | 2,0 | Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny |
3,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania. | |
3,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień | |
4,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień | |
4,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych | |
5,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
- Rudnik S, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1998
- Jakubiec Wł., Malinowski J, Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
- Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007