Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ROL_1A_C11_U01 | Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ROL_1A_U03 | Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych |
---|
ROL_1A_U04 | Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie studenta z biologią, wymaganiami siedliskowymi, oddziaływaniem na środowisko i agrotechniką roślin uprawy polowej. |
---|
C-3 | Nabycie umiejętności odpowiedniego doboru gatunków roślin rolniczych i systemu uprawy roli do warunków siedliskowych oraz medtody pielęgnacji roślin zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego. |
Treści programowe | T-W-3 | Wpływ czynników siedliska na wielkość i jakość plonów, możliwości regulowania czynników siedliska. |
---|
T-W-5 | Optymalizacjia fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby. |
T-W-6 | Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych. |
T-W-7 | Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezpłużny i siew bezposredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli. |
T-W-8 | Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych. |
T-W-9 | Ekologia i biologia chwastów -szkodliwość gospodarcza, potencjalne korzyści, konkurencyjność wobec roślin uprawnych, progi szkodliwości, przyczyny wzrostu zachwaszczenia, wpływ czynników agrotechnicznych na zachwaszczenie, metody określania stanu i stopnia zachwaszczenia łanu i gleby. |
T-W-10 | Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, sciółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna). |
T-W-11 | Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół. |
T-W-12 | Funckcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa. |
T-W-13 | Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych. |
T-W-14 | Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska. |
T-W-15 | Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany , ekologiczny). |
T-A-1 | Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych(zboża, okopowe, przemysłowe, strączkowe, motyklowe drobnonasinne). |
T-A-2 | Rozpoznawanie nasion i owoców, charakterystyka morfologiczna, fazy rozwojowe najważniejszych gospodrczo gatunków roślin rolniczych. |
T-A-3 | Charakterystyka grup biologicznych chwastów (jare, zimujace i ozime, trwałe) |
T-A-5 | Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania. |
T-L-1 | Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych. |
T-L-3 | Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielegnacja roślin. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję |
---|
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru -egzamin |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna podstwowych treści podawanych na wykładach i ćwiczeniach. |
3,0 | Student potrafi identyfikować wiekszość gatunków roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, nie umie prwidłowo zaprojektować zmianowania roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem ponencjału produkcyjnego gleby. |
3,5 | Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie prawidłowo zaprojektować zmianowanie roślin, nie potrafi dostosować technologii produkcji z zachowaniem jej ponencjału produkcyjnego. |
4,0 | Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin, potrafi dostosować technologię produkcji odpowiednio do jednej z kategorii agronomicznej gleby z zachowaniem jej ponencjału produkcyjnego. |
4,5 | Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji odpowiednio do dwóch kategorii agronomicznych gleb z zachowaniem ich ponencjału produkcyjnego. |
5,0 | Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji do każdej kategorii agronomicznej gleb z zachowaniem ich ponencjału produkcyjnego. |