Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach. |
C-3 | Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach. | 5 |
T-A-2 | Objawy niedoborów makro i mikroelementów u roślin uprawnych. | 4 |
T-A-3 | Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji rolniczej. | 2 |
T-A-4 | Reakcja fizjologiczna roślin uprawnych na niekorzystne czynniki środowiskowe o charakterze abiotycznym. | 4 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji. | 3 |
T-L-2 | Barwniki asymilacyjne. Proces fotosyntezy i oddychania. | 4 |
T-L-3 | Pierwiastki niezbędne dla roślin. Antagonizm jonowy. | 4 |
T-L-4 | Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. | 2 |
T-L-5 | Ruchy roślin. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin | 6 |
T-W-2 | Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie). | 6 |
T-W-3 | Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania. | 3 |
T-W-4 | Fizjologia mineralnego żywienia roślin. | 6 |
T-W-5 | Wzrost i różnicowanie się roślin. | 3 |
T-W-6 | Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin. | 4 |
T-W-7 | Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji | 10 |
A-A-3 | konsultacje | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
A-L-4 | konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-4 | konsultacje | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ojaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Pokaz, prezentacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B10_W01 Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach. | ROL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ROL_1A_B10_W02 Zna czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne u roślin. | ROL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ROL_1A_B10_W03 Zna rolę fizjologiczną pierwiastów niezbędnych dla roślin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju. | ROL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B10_U01 Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej. | ROL_1A_U01, ROL_1A_U11 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ROL_1A_B10_U02 Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników podstawowych procesów fizjologicznych u roślin. | ROL_1A_U12 | R1A_U08 | InzA_U01 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B10_K01 Potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie. | ROL_1A_K02 | R1A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B10_W01 Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach. | 2,0 | student nie opanował tematyki przedmiotu w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | |
3,5 | student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach oraz określić ich znaczenie | |
4,0 | student opanował wiedzę na temat procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach na dobrym poziomie, zna wzajemne zależności zachodzące pomiędzy tymi procesami | |
4,5 | student opanował wiedzę na temat procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach na dobrym poziomie, zna wzajemne zależności zachodzące pomiędzy tymi procesami, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe tych procesów | |
5,0 | student opanował wiedzę na temat procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach na bardzo dobrym poziomie, zna wzajemne zależności zachodzące pomiędzy tymi procesami, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe tych procesów | |
ROL_1A_B10_W02 Zna czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne u roślin. | 2,0 | student nie opanował tematyki przedmiotu w stopniu podstawowym |
3,0 | student zna w stopniu podstawowym czynniki zwenętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie | |
3,5 | student zna w stopniu podstawowym czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie | |
4,0 | student dobrze zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie | |
4,5 | student dobrze zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna możliwości regulowania natężenia procesów fizjologicznych poprzez modyfikacje tych czynników | |
5,0 | student bardzo dobrze zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna możliwości regulowania natężenia procesów fizjologicznych poprzez modyfikacje tych czynników | |
ROL_1A_B10_W03 Zna rolę fizjologiczną pierwiastów niezbędnych dla roślin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju. | 2,0 | student nie opanował tematyki przedmiotu w stopniu podstawowym |
3,0 | student zna w stopniu podstawowym rolę fizjologiczą oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych dla roślin. Student posiada podstawową wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju roślin | |
3,5 | student zna rolę fizjologiczą oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych. Student posiada podstawową wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju oraz ich wpływie na rośliny. | |
4,0 | student zna w stopniu dobrym rolę fizjologiczną oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych, posiada wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju oraz ich wpływie na rośliny | |
4,5 | student zna w stopniu dobrym rolę fizjologiczną oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych, posiada wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju oraz ich funkcjach fizjologicznych, zna możliwości wykorzystania egzogennych hormonów roślinnych | |
5,0 | student zna w stopniu bardzo dobrym rolę fizjologiczną oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych, posiada wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju, ich funkcjach fizjologicznych oraz możliwościach praktycznego wykorzystania egzogennych hormonów roślinnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B10_U01 Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej. | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej |
3,0 | student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej | |
3,5 | student potrafi w zadawalającym stopniu wykorzystać dość szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej | |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej | |
4,5 | student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać bardzo szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii rślin w produkcji roślinnej | |
5,0 | student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać bardzo szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin | |
ROL_1A_B10_U02 Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników podstawowych procesów fizjologicznych u roślin. | 2,0 | student nie potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić pomiarów podstawowych procesów fizjologicznych oraz zanalizować wyników tych pomiarów |
3,0 | student w stopniu zadawalającym potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
3,5 | student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
4,0 | student sprawnie, na poziomie dobrym, przeprowadza pomiary procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
4,5 | student sprawnie, na poziomie dobrym przeprowadza pomiary procesów fizjologicznych, efektywnie analizuje oraz interpretuje wyniki tych pomiarów | |
5,0 | student sprawnie, na poziomie bardzo dobrym przeprowadza pomiary procesów fizjologicznych, efektywnie analizuje i bardzo dobrze interpretuje wyniki tych pomiarów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B10_K01 Potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie. | 2,0 | student nie potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie |
3,0 | student potrafi w nieznaczym stopniu odpowiedzialnie współpracować w grupie oraz wykazuje się minimalnymi umiejętnościami podziału pracy w laboratorium | |
3,5 | student w zadawalającym stopniu potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie, wykazuje się także zadawalającą umiejętnością podziału pracy w laboratorium | |
4,0 | student w stopniu dobrym potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie, wykazuje się także dobrą organizacją pracy w laboratorium | |
4,5 | student wykazuje się ponad dobrymi umiejętnościami odpowiedzialnej współpracy w grupie oraz organizacją pracy w laboratorium | |
5,0 | student wyróżnia się bardzo dobrymi umiejętnościami odpowiedzialnej współpracy w grupie oraz bardzo dobrą organizacją pracy w laboratorium |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Naukowe AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Czerwiński W., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 1982
- Szweykowska A., Fizjologia roślin., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000