Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania i marketingu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania i marketingu
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL8 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiadomości w zakresie matematyki i etyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot nawiązuje do teorii i praktyki zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie. Uczestnicy zajęć mają otzrymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalnosci gospodarczej przedsiębiorstw związanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. W części praktycznej studenci mają umieć: analizować otoczenie przedsiębiorstwa łącznie z identyfikowaniem szans i zagrożeń; dokonywać segmentacji rynku, wprowadzać na rynek nowe produkty i analizować cykl życia produktu, komponować strategie cenowe, tworzyć straegie dystrybucji, a także analizować i oceniać treści reklam promowanych produktów. Studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem zorganizowanym działań ludzi, zachowania w organizacji oraz podejście do jakosci w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Strategia cenowa2
T-L-2Promocja i reklama4
T-L-3Amortyzacja środków trwałych2
T-L-4Psychologia społeczna zespołu pracowniczego3
T-L-5Decyzje kierownicze3
T-L-6Ważniejsze definicje i określenia jakości.2
16
wykłady
T-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.1
T-W-2Tło mikroekonomiczne produkcji rolniczej i jej organizacja.1
T-W-3Istota i system marketingu.1
T-W-4Istota i struktura produktu.1
T-W-5Istota i kanały dystrybucji.1
T-W-6Promocja i reklama1
T-W-7Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.1
T-W-8Istota zarzadzania1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Praca w grupach10
A-L-3Samodzielna praca studenta15
A-L-4Praca z literaturą10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia10
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielna praca studenta13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Praca w grupach
M-4Zaliczenie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Prowadzenie notatatek
S-3Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach
S-4Ocena formująca: Stala obserwacja
S-5Ocena formująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B13tz_W01
Posiada wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej
TOW_1A_W10S1A_W01, S1A_W03, S1A_W08, S1A_W09InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B13tz_U01
Umie analizować otoczenie przedsiębiorstwa łącznie z identyfikowaniem szans i zagrożeń; dokonywać segmentacji rynku, komponować strategie cenowe, tworzyć strategie dystrybucji.
TOW_1A_U16S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U10InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-3, T-W-8M-1, M-3S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B13tz_K01
Rozumie znaczenie zarządzania i marketingu w działalności rolniczej.
TOW_1A_K07S1A_K04, S1A_K05InzA_K01C-1T-W-3, T-W-7, T-L-4M-1, M-3S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B13tz_W01
Posiada wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej
2,0
3,0Posiada podstawową wiedze na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B13tz_U01
Umie analizować otoczenie przedsiębiorstwa łącznie z identyfikowaniem szans i zagrożeń; dokonywać segmentacji rynku, komponować strategie cenowe, tworzyć strategie dystrybucji.
2,0
3,0Umie analizować otoczenie przedsiębiorstwa łącznie z identyfikowaniem szans i zagrożeń; dokonywać segmentacji rynku, komponować strategie cenowe, tworzyć strategie dystrybucji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B13tz_K01
Rozumie znaczenie zarządzania i marketingu w działalności rolniczej.
2,0
3,0Rozumie znaczenie zarządzania i marketingu w działalności rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Worobjow, Teoria i praktyka zarzadzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2011
  2. P. Kotler, G. Amstrong, J. Saunder, V. Wong, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2002
  3. H. Mruk, Marketing, PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. M. Zajączkowski, Marketing-mix. Dystrybucja i promocja, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Strategia cenowa2
T-L-2Promocja i reklama4
T-L-3Amortyzacja środków trwałych2
T-L-4Psychologia społeczna zespołu pracowniczego3
T-L-5Decyzje kierownicze3
T-L-6Ważniejsze definicje i określenia jakości.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.1
T-W-2Tło mikroekonomiczne produkcji rolniczej i jej organizacja.1
T-W-3Istota i system marketingu.1
T-W-4Istota i struktura produktu.1
T-W-5Istota i kanały dystrybucji.1
T-W-6Promocja i reklama1
T-W-7Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.1
T-W-8Istota zarzadzania1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Praca w grupach10
A-L-3Samodzielna praca studenta15
A-L-4Praca z literaturą10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielna praca studenta13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B13tz_W01Posiada wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W10Ma podstawowe wiadomości z zakresu makro i mikroekonomii, ma wiedzę na temat funkcjonowania podstawowych podmiotów gospodarczych. Ma wiedzę na temat narzędzi analizy ekonomicznej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przedmiot nawiązuje do teorii i praktyki zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie. Uczestnicy zajęć mają otzrymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalnosci gospodarczej przedsiębiorstw związanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. W części praktycznej studenci mają umieć: analizować otoczenie przedsiębiorstwa łącznie z identyfikowaniem szans i zagrożeń; dokonywać segmentacji rynku, wprowadzać na rynek nowe produkty i analizować cykl życia produktu, komponować strategie cenowe, tworzyć straegie dystrybucji, a także analizować i oceniać treści reklam promowanych produktów. Studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem zorganizowanym działań ludzi, zachowania w organizacji oraz podejście do jakosci w organizacji.
Treści programoweT-W-3Istota i system marketingu.
T-W-4Istota i struktura produktu.
T-W-5Istota i kanały dystrybucji.
T-W-6Promocja i reklama
T-W-7Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
T-W-8Istota zarzadzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedze na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B13tz_U01Umie analizować otoczenie przedsiębiorstwa łącznie z identyfikowaniem szans i zagrożeń; dokonywać segmentacji rynku, komponować strategie cenowe, tworzyć strategie dystrybucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U16Posiada umiejętność zarządzania zasobami ludzkimi w przemyśle oraz przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot nawiązuje do teorii i praktyki zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie. Uczestnicy zajęć mają otzrymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalnosci gospodarczej przedsiębiorstw związanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. W części praktycznej studenci mają umieć: analizować otoczenie przedsiębiorstwa łącznie z identyfikowaniem szans i zagrożeń; dokonywać segmentacji rynku, wprowadzać na rynek nowe produkty i analizować cykl życia produktu, komponować strategie cenowe, tworzyć straegie dystrybucji, a także analizować i oceniać treści reklam promowanych produktów. Studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem zorganizowanym działań ludzi, zachowania w organizacji oraz podejście do jakosci w organizacji.
Treści programoweT-W-3Istota i system marketingu.
T-W-8Istota zarzadzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie analizować otoczenie przedsiębiorstwa łącznie z identyfikowaniem szans i zagrożeń; dokonywać segmentacji rynku, komponować strategie cenowe, tworzyć strategie dystrybucji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B13tz_K01Rozumie znaczenie zarządzania i marketingu w działalności rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K07Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przedmiot nawiązuje do teorii i praktyki zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie. Uczestnicy zajęć mają otzrymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalnosci gospodarczej przedsiębiorstw związanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. W części praktycznej studenci mają umieć: analizować otoczenie przedsiębiorstwa łącznie z identyfikowaniem szans i zagrożeń; dokonywać segmentacji rynku, wprowadzać na rynek nowe produkty i analizować cykl życia produktu, komponować strategie cenowe, tworzyć straegie dystrybucji, a także analizować i oceniać treści reklam promowanych produktów. Studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem zorganizowanym działań ludzi, zachowania w organizacji oraz podejście do jakosci w organizacji.
Treści programoweT-W-3Istota i system marketingu.
T-W-7Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
T-L-4Psychologia społeczna zespołu pracowniczego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie znaczenie zarządzania i marketingu w działalności rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0