Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TOW_2A_PO7-3mhig_U01 | Student potrafi wskazać podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Potrafi przedstawić historię aktywnosći człowieka w tych rejonach i związane z nią negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Potrafi analizować trendy i formy ruchu turystycznego i samodzielnie opracowuje ofertę turystyczną. Potrafi przedstawić, w formie krótkiej pogadanki, interesującą informację przybliżajacą turyście wybrane elementy przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera grupy turystycznej i kierować jej zachowaniem zgodnie z obowiązujacymi zasadami postępowania turystów w Arktyce i Antarktyce (z uwzględnieniem poszanowania dóbr kultury spłeczności lokalnych oraz instytucji naukowych). |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TOW_2A_U07 | Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S2A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi |
---|
S2A_U02 | potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz |
S2A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować |
S2A_U06 | posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy |
S2A_U07 | posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie |
S2A_U08 | posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej |
S2A_U10 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
---|
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem jest zapoznanie studenta ze znaczeniem stref polarnych Ziemi, wskazanie na zagrożenia funkcjonowania środowiska naturalnego tych rejonów i postępujacą jego degradację. Szczególny nacisk będzie położony na rozwój ruchu turystycznego w rejonach polarnych oraz wszelkie aspekty związane z tą działalnością człowieka. |
---|
Treści programowe | T-L-1 | Zasady bezpieczeństwa w ramach pobytu i działalności w rejonach polarnych |
---|
T-L-2 | Formy ochrony środowiska naturalnego |
T-L-3 | Normy zachowań w czasie pobytu turystycznego w Arktyce i Antarktyce |
T-L-4 | Przygotowanie i prezentacja oferty na zadaną formę wypoczynku w rejonie polarnym. |
T-L-5 | Przygotowanie i prezentacja informacji mających na celu zapoznanie turysty z zagadnieniami dotyczącymi przyrody nieożywionej i ożywionej Arktyki iAntarktyki. |
T-W-1 | Charakterysyka stref polarnych Ziemi. Podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Historia odkryć i badań naukowych w tych rejonach Ziemi. |
T-W-2 | Wpływ antropopresji na środowisko naturalne stref polarnych (eksploatacja bogactw naturalnych, transport morski i lotniczy, działalność stacji naukowych). |
T-W-3 | Zagadnienia prawne ochrony środowiska naturalnego Antarktyki i Arktyki. Międzynarodowe programy badawcze (ACSE - badania antarktycznego ekosystemu przybrzeżnego i szelfowego, EASIZ - badania nad ekologią antarktycznej strefy morza i lądu, problematyka Międzynarodowego Roku Polarnego 2007-2008). |
T-W-4 | Ruch turystyczny w Arktyce i Antarktyce - geneza, trendy, formy turystyki). Zasady postępowania i przepisy prawne obowiązujące organizatorów wycieczek turystycznych. |
T-W-5 | Organizacje kontrolujące ruch turystyczny - IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators), zakres ich działalności. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem projektora multimedialnego, pokaz filmów |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Seminarium |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena z aktywnośći na wykładach (samodzielne przygotowanie się studenta z zadanej problematyki omawianej na wykładach) |
---|
S-3 | Ocena formująca: Ocena za samodzielnie opracowane multimedialne prezentacje |
S-4 | Ocena formująca: Kolokwium podsumowujące na zakończenie zajęć audytoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi omówić specyfiki warunków środowiskowych i zagrożeń antropogenicznych w strefach polarnych Ziemi. Nie potrafi wskazać zasad postępowania turystów i operatorów ruch turystycznego obowiązujacych w Arktyce i Antarktyce. Student nie potrafi opracować oferty turystecznej na wybraną formę wypoczynku w rejonach polarnych Ziemi. |
3,0 | Student potrafi w zarysie schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Z pomocą prowadzącego potrafi przygotować ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. |
3,5 | Student potrafi dość dokładnie schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Samodzielnie potrafi przygotować ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. |
4,0 | Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Ptrafi wskazać zagrożenia antropogeniczne. Samodzielnie potrafi przygotować ciekawą ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. Potrafi opracować w ciekawej formie krótkie informacje na temat wybranych elementów przyrody. |
4,5 | Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi, rozróżnia ich podobieństwa i różnice. Ptrafi wskazać zagrożenia antropogeniczne i przedyskutować sytuację geopolityczną tych rejonów. Samodzielnie potrafi przygotować ciekawą ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. Potrafi opracować w ciekawej formie krótkie informacje na temat wybranych elementów przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera. |
5,0 | Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi, rozróżnia ich podobieństwa i różnice. Ptrafi wskazać zagrożenia antropogeniczne i przedyskutować sytuację geopolityczną tych rejonów. Samodzielnie potrafi przygotować bardzo ciekawą ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. Potrafi opracować w ciekawej formie krótkie informacje na temat wybranych elementów przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera. |