Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z analizy żywności, towaroznawstwa żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne, zasady BHP, wprowadzenie2
T-L-2Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – pektyn.4
T-L-3Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – kofeiny. Ocena produktów zawierających kofeinę.1
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.2
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.1
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.1
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice1
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego2
T-L-9Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.3
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci3
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.3
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.3
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie zagadnienia problemowego5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Egzamin pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B11tz_W01
Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia roślinnego
TOW_2A_W01S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
TOW_2A_B11tz_W02
Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia zwierzęcego
TOW_2A_W02S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
TOW_2A_B11tz_W03
Student potrafi rozróżniać produkty ze względu na ich jakość i bezpieczeństwo zdrowotne, zna zalety i wady stosowania poszczególnych środków
TOW_2A_W04S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07InzA2_W01, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
TOW_2A_B11tz_W04
Student potrafi zdefiniować potrzeby współczesnego człowieka wynikające ze specyfiki trybu życia w zakresie stosowania suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
TOW_2A_W09S2A_W01InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
TOW_2A_B11tz_W05
Umie rozróżniać informacje o charakterze komercyjnym od merytorycznych, potrafi wskazać uwarunkowania społeczne wpływające na stan rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
TOW_2A_W15S2A_W01InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B11tz_U01
Student posiada umiejętność samodzielnego i krytycznego poszukiwania informacji w zakresie produktów specjalnego przeznaczenia, żywności funkcjonalnej i suplementów diety
TOW_2A_U01S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
TOW_2A_B11tz_U02
Student potrafi zweryfikować produkt specjalnego przeznaczenia, suplement diety i żywność funkcjonalną pod kątem ich faktycznej przydatności dla człowieka
TOW_2A_U02S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
TOW_2A_B11tz_U03
Student potrafi dobierać substancje bioaktywne przydatne do tworzenia konkretnych suplementów diety i żywności funkcjonalnej
TOW_2A_U05S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
TOW_2A_B11tz_U04
Potrafi zaproponować odpowiedni produkt specjalnego przeznaczenia, żywność funkcjonalną lub suplement diety odpowiednie dla określonego odbiorcy
TOW_2A_U06S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
TOW_2A_B11tz_U05
Student potrafi samodzielnie poszukiwać i analizować informacje dotyczące rynku produktów specjalnego przeznaczenia i suplementów diety i żywności funkcjonalnej
TOW_2A_U09S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B11tz_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Zdaje sobie sprawę z szybkiego rozwoju rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
TOW_2A_B11tz_K02
Student posiada kompetencje w zakresie swojej działalności na rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej i ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia się w tym zakresie
TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B11tz_W01
Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia roślinnego
2,0
3,0Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między poszczególnymi grupami żwyności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz suplementów diety
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B11tz_W02
Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia zwierzęcego
2,0
3,0Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między poszczególnymi grupami żwyności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz suplementów diety
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B11tz_W03
Student potrafi rozróżniać produkty ze względu na ich jakość i bezpieczeństwo zdrowotne, zna zalety i wady stosowania poszczególnych środków
2,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe korzyści i ograniczenia żywieniowe stosowania poszczególnych grup żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B11tz_W04
Student potrafi zdefiniować potrzeby współczesnego człowieka wynikające ze specyfiki trybu życia w zakresie stosowania suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu zaproponować odpowiednie produkty specjalnego przeznaczenia, żywność funkcjonalną i suplementy diety w zależności od potrzeb i trybu życia konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B11tz_W05
Umie rozróżniać informacje o charakterze komercyjnym od merytorycznych, potrafi wskazać uwarunkowania społeczne wpływające na stan rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu rozróżnić informacje o charakterze reklamowym od merytorycznych w odniesieniu do produktów specjalnego przeznaczenia, żywności funkcjonalnej i suplementów diety
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B11tz_U01
Student posiada umiejętność samodzielnego i krytycznego poszukiwania informacji w zakresie produktów specjalnego przeznaczenia, żywności funkcjonalnej i suplementów diety
2,0
3,0Student umie wyszukać podstawowe informacje dotyczące produktów specjalnego przeznaczenia, suplementów diety i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B11tz_U02
Student potrafi zweryfikować produkt specjalnego przeznaczenia, suplement diety i żywność funkcjonalną pod kątem ich faktycznej przydatności dla człowieka
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie potrafi krytycznie zweryfikować przydatość danego suplementu diety, produktu specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B11tz_U03
Student potrafi dobierać substancje bioaktywne przydatne do tworzenia konkretnych suplementów diety i żywności funkcjonalnej
2,0
3,0Student zna ogólną rolę podstawowych substancji bioaktywnych w żywności dla człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B11tz_U04
Potrafi zaproponować odpowiedni produkt specjalnego przeznaczenia, żywność funkcjonalną lub suplement diety odpowiednie dla określonego odbiorcy
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe potrzeby poszczególnych odbiorców w zakresie suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B11tz_U05
Student potrafi samodzielnie poszukiwać i analizować informacje dotyczące rynku produktów specjalnego przeznaczenia i suplementów diety i żywności funkcjonalnej
2,0
3,0Student potrafi wyszukać i przeanalizować krytycznie podstawowe informacje dotyczące suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B11tz_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Zdaje sobie sprawę z szybkiego rozwoju rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
2,0
3,0Student potrafi odnaleźć i wskazać nowe suplementy diety, środki specjalnego przeznaczenia i żywność funkcjonalną pojawiające się na rynku
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B11tz_K02
Student posiada kompetencje w zakresie swojej działalności na rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej i ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia się w tym zakresie
2,0
3,0Student potrafi określić swój stosunek do współczesnego rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alchimowicz M., Żywność a produkty lecznicze – czy zawsze oddzielnie?, Aporie ekologii pogranicza pod red. W. Wawrzyniaka i T. Zaborowskiego, Wyd. ZWSHiFM, Zielona Góra, 2009, rozdz. 24, 283 – 287
  2. Kołakowska A., Żywność funkcjonalna., Materiały z Sesji Jubileuszowej z okazji 50-lecia AR w Szczecinie " Nauki rolnicze w służbie człowieka i przyrody", Szczecin 29 września 2004., Szczecin, 2004, referaty, s.88-94
  3. Kołakowska A., Kołakowski E., Kucharska E., Żywność funkcjonalna z ryb., Broszura PolFood, Wyd. Poznański Park naukowo-Techniczny., Poznań, 2005
  4. Swiderski F. (red), Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Zgodne z tematyką artykuły w prasie krajowej i zagraniczne

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne, zasady BHP, wprowadzenie2
T-L-2Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – pektyn.4
T-L-3Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – kofeiny. Ocena produktów zawierających kofeinę.1
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.2
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.1
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.1
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice1
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego2
T-L-9Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.3
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci3
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.3
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.3
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie zagadnienia problemowego5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Egzamin pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_W01Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia roślinnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-9Zaliczenie
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między poszczególnymi grupami żwyności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz suplementów diety
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_W02Student potrafi definiować i rozpoznawać różnice między poszczególnymi grupami żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety, w których stosuje się substancje bioaktywne pochodzenia zwierzęcego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-9Zaliczenie
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między poszczególnymi grupami żwyności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz suplementów diety
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_W03Student potrafi rozróżniać produkty ze względu na ich jakość i bezpieczeństwo zdrowotne, zna zalety i wady stosowania poszczególnych środków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe korzyści i ograniczenia żywieniowe stosowania poszczególnych grup żywności funkcjonalnej, specjalnego przeznaczenia i suplementów diety
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_W04Student potrafi zdefiniować potrzeby współczesnego człowieka wynikające ze specyfiki trybu życia w zakresie stosowania suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W09Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka, jego potrzeb oraz profilaktyki skutków współczesnego stylu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu zaproponować odpowiednie produkty specjalnego przeznaczenia, żywność funkcjonalną i suplementy diety w zależności od potrzeb i trybu życia konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_W05Umie rozróżniać informacje o charakterze komercyjnym od merytorycznych, potrafi wskazać uwarunkowania społeczne wpływające na stan rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W15Ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych i ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-2Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – pektyn.
T-L-3Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – kofeiny. Ocena produktów zawierających kofeinę.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu rozróżnić informacje o charakterze reklamowym od merytorycznych w odniesieniu do produktów specjalnego przeznaczenia, żywności funkcjonalnej i suplementów diety
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_U01Student posiada umiejętność samodzielnego i krytycznego poszukiwania informacji w zakresie produktów specjalnego przeznaczenia, żywności funkcjonalnej i suplementów diety
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wyszukać podstawowe informacje dotyczące produktów specjalnego przeznaczenia, suplementów diety i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_U02Student potrafi zweryfikować produkt specjalnego przeznaczenia, suplement diety i żywność funkcjonalną pod kątem ich faktycznej przydatności dla człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie potrafi krytycznie zweryfikować przydatość danego suplementu diety, produktu specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_U03Student potrafi dobierać substancje bioaktywne przydatne do tworzenia konkretnych suplementów diety i żywności funkcjonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-2Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – pektyn.
T-L-3Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – kofeiny. Ocena produktów zawierających kofeinę.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ogólną rolę podstawowych substancji bioaktywnych w żywności dla człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_U04Potrafi zaproponować odpowiedni produkt specjalnego przeznaczenia, żywność funkcjonalną lub suplement diety odpowiednie dla określonego odbiorcy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe potrzeby poszczególnych odbiorców w zakresie suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_U05Student potrafi samodzielnie poszukiwać i analizować informacje dotyczące rynku produktów specjalnego przeznaczenia i suplementów diety i żywności funkcjonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-2Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – pektyn.
T-L-3Oznaczanie zawartości substancji bioaktywnych – kofeiny. Ocena produktów zawierających kofeinę.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyszukać i przeanalizować krytycznie podstawowe informacje dotyczące suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_K01Student postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Zdaje sobie sprawę z szybkiego rozwoju rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odnaleźć i wskazać nowe suplementy diety, środki specjalnego przeznaczenia i żywność funkcjonalną pojawiające się na rynku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B11tz_K02Student posiada kompetencje w zakresie swojej działalności na rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej i ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia się w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie kompetencji w zakresie uwarunkowań prawnych, właściwości, prozdrowotnych i rynku produktów specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej. Nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Żywność funkcjonalna. Rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla dzieci
T-W-3Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób z zaburzeniami procesów trawienia i metabolizmu, dla osób o zwiększonym wysiłku fizycznym.
T-W-5Żywność dla osób o specyficznych zapotrzebowaniach – m.in. „military food”. Środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia. Inne rodzaje żywności specjalnego przeznaczenia. Perspektywy rynku.
T-W-4Żywność i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia dla osób starszych, dla osób w specyficznych stanach fizjologicznych, modulujące masę ciała, zmniejszające ryzyko chorób, modulujące samopoczucie.
T-L-4Analiza wartości odżywczej produktów dla sportowców.
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
T-L-6Ocena informacji dla konsumenta, znakowanie opakowań.
T-L-8Prezentacja samodzielnie przygotowanego zagadnienia problemowego
T-L-7Podstawowe grupy żywności funkcjonalnej i specjalnego przeznaczenia, suplementy diety, produkty lecznicze - podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić swój stosunek do współczesnego rynku suplementów diety, środków specjalnego przeznaczenia i żywności funkcjonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0