Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Zoogeografia w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoogeografia w turystyce
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i zoologii na poziomie podstawowym szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zagadnieniami dotyczącymi zoogeografii oraz z morskimi i lądowymi krainami zoogeograficznymi a także różnorodnością faunistyczną w tych krainach
C-2Zapoznanie studentów z fauną Bałtyku, endemitami oraz reliktami występującymi w morskich i lądowych krainach zoogeograficznych
C-3Zapoznanie studentów z typami zasięgów zwierząt oraz z ich wędrówkami w wodzie, na lądzie i w przestworzach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Fauna Bałtyku: charakterystyka Morza Bałtyckiego (historia powstania, powierzchnia, głębokość, linia brzegowa, największe zatoki, półwyspy, wyspy, zasolenie, podział morfologiczny) Gatunki występujące w Bałtyku (ryby, ssaki, skorupiaki) - charakterystyka i rozpoznawanie3
T-L-2Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 1. Zwierzeta tundry, tajgi, lasów liściastych klimatu umiarkowanego, stepu i pustyni)2
T-L-3Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 2. Zwierzęta zarośli wiecznie zielonych, sawanny, puszczy tropikalnej i gór)2
T-L-4Morskie wędrówki zwierząt na przykładach: ryb, gadów i ssaków2
T-L-5Migracje zwierząt lądowych na przykładach bezkręgowców i kręgowców2
T-L-6Migracje w przestworzach2
T-L-7Sprawdzian pisemny2
15
wykłady
T-W-1Zoogeografia i jej związek z innymi naukami przyrodniczymi. Podstawowe pojęcia. Czynniki środowiska morskiego i lądowego decydujące o zasięgach i barierach występowania zwierząt. Reguły ekogeograficzne2
T-W-2Kraina wód zimnych różnorodność i specyfika fauny dennej, przedstawiciele i ich przystosowania do życia w tym środowisku2
T-W-3Kraina wód umiarkowanych północnych (podkraina atlantycka i pacyficzna) i południowych (prowincja australijska, afrykańska i amerykańska) - przedstawiciele fauny i ich przystosowania2
T-W-4Kraina tropikalna mórz gorących (podkraina indopacyficzna i atlantycka) - przedstawiciele wyróżniającej i specyficznej fauny z różnych gromad zwierząt, występujących w strefach przybrzeżnych, dennych oraz tworzących rafy koralowe2
T-W-5Zwierzęta i formacje roślinne2
T-W-6Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele cz. 1. Krainy: palearktyczna, nearktyczna i etiopska.2
T-W-7Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele. Cz. 2. Krainy: orientalna, neotropikalna, australijska.2
T-W-8Sprawdzian pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie prezentacji5
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, komputera oraz materiału biologicznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wyjściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał realizowany na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Aprobata przedstawionej prezentacji na wybrany temat realizowany na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczen audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B12ut_W01
Student nazywa, dobiera, rozróżnia i opisuje charakterystyczne gatunki zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę migracji zwierząt na przykładach
TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B12ut_U01
Student posiada umiejętność prezentowania krain zoogeograficznych, dobierania gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy oraz interpretowania przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt
TOW_2A_U07, TOW_2A_U09S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B12ut_K01
Student jest chętny i świadomy ciągłego doskonalenia i kształcenia a tkaże otwarty na upowszechnianie wiedzy
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B12ut_W01
Student nazywa, dobiera, rozróżnia i opisuje charakterystyczne gatunki zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę migracji zwierząt na przykładach
2,0Student nie potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać żadnego z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; nie zna i nie rozumie ich związku z typami roślinności, nie wyjaśnia istoty migracji zwierząt
3,0Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać jedynie pojedyncze, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; nie zna i nie rozumie ich związku z typami roślinności, nie wyjaśnia istoty migracji zwierząt
3,5Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać większość, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna i rozumie ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę oraz podaje przykłady migracji zwierząt
4,0Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać większość, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna i rozumie ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę oraz podaje przykłady migracji zwierząt. W każdym z zagadnień wskazuje na grupy systematyczne przedstawicieli fauny
4,5Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać większość, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna i rozumie ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę oraz podaje przykłady migracji zwierząt. W każdym z zagadnień wskazuje na grupy systematyczne przedstawicieli fauny; potrafi porównać poszczególne krainy a takaże reprezentujące je gatunki
5,0Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać większość, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna i rozumie ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę oraz podaje przykłady migracji zwierząt. W każdym z zagadnień wskazuje na grupy systematyczne przedstawicieli fauny; potrafi porównać poszczególne krainy a takaże reprezentujące je gatunki, wskazując ich znaczenie w ekosystemie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B12ut_U01
Student posiada umiejętność prezentowania krain zoogeograficznych, dobierania gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy oraz interpretowania przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt
2,0Student nie posiada umiejętności zaprezentowania żadnej z krain zoogeograficznych, dobierania nawet pojedynczych gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy oraz interpretowania przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt
3,0Student posiada umiejętności bardzo niespójnego i nieuporządkowanego prezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera jedynie pojedyncze gatunki zwierząt charakteryzujące te krainy, nie interpretuje przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt
3,5Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, nie interpretuje przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt
4,0Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, interpretuje przyczyny i następstwa związne z migracjami zwierząt
4,5Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, interpretuje wielopłaszczyznowo przyczyny i następstwa związne z migracjami zwierząt
5,0Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, interpretuje wielopłaszczyznowo przyczyny i następstwa związne z migracjami zwierząt, łączy występowanie zwierząt z formacjami roślinnymi ocenia ich znaczenie w ekosystemach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B12ut_K01
Student jest chętny i świadomy ciągłego doskonalenia i kształcenia a tkaże otwarty na upowszechnianie wiedzy
2,0Student nie ma kompetencji związanych ze świadomą, kreatywną obserwacją świata zwierząt; nie widzi potrzeby samodoskonalenia i popularyzowania wiedzy
3,0Student ma kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją świata zwierząt; widzi potrzebę ciagłego doskonalenia i uzupełniania wiedzy oraz jej popularyzowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Umiński T., Zwierzęta i kontynenty., WSiP, Warszawa, 1974
  2. Umiński T., Zwierzęta i oceany, WSiP, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Baker R.R., Niezwykłe wędrówki zwierząt. Fascynujące migracje na lądzie, w morzu i powietrzu., Muza SA, Warszawa, 1994, ISBN 83-7079-291-X

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Fauna Bałtyku: charakterystyka Morza Bałtyckiego (historia powstania, powierzchnia, głębokość, linia brzegowa, największe zatoki, półwyspy, wyspy, zasolenie, podział morfologiczny) Gatunki występujące w Bałtyku (ryby, ssaki, skorupiaki) - charakterystyka i rozpoznawanie3
T-L-2Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 1. Zwierzeta tundry, tajgi, lasów liściastych klimatu umiarkowanego, stepu i pustyni)2
T-L-3Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 2. Zwierzęta zarośli wiecznie zielonych, sawanny, puszczy tropikalnej i gór)2
T-L-4Morskie wędrówki zwierząt na przykładach: ryb, gadów i ssaków2
T-L-5Migracje zwierząt lądowych na przykładach bezkręgowców i kręgowców2
T-L-6Migracje w przestworzach2
T-L-7Sprawdzian pisemny2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoogeografia i jej związek z innymi naukami przyrodniczymi. Podstawowe pojęcia. Czynniki środowiska morskiego i lądowego decydujące o zasięgach i barierach występowania zwierząt. Reguły ekogeograficzne2
T-W-2Kraina wód zimnych różnorodność i specyfika fauny dennej, przedstawiciele i ich przystosowania do życia w tym środowisku2
T-W-3Kraina wód umiarkowanych północnych (podkraina atlantycka i pacyficzna) i południowych (prowincja australijska, afrykańska i amerykańska) - przedstawiciele fauny i ich przystosowania2
T-W-4Kraina tropikalna mórz gorących (podkraina indopacyficzna i atlantycka) - przedstawiciele wyróżniającej i specyficznej fauny z różnych gromad zwierząt, występujących w strefach przybrzeżnych, dennych oraz tworzących rafy koralowe2
T-W-5Zwierzęta i formacje roślinne2
T-W-6Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele cz. 1. Krainy: palearktyczna, nearktyczna i etiopska.2
T-W-7Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele. Cz. 2. Krainy: orientalna, neotropikalna, australijska.2
T-W-8Sprawdzian pisemny1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie prezentacji5
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B12ut_W01Student nazywa, dobiera, rozróżnia i opisuje charakterystyczne gatunki zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę migracji zwierząt na przykładach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zagadnieniami dotyczącymi zoogeografii oraz z morskimi i lądowymi krainami zoogeograficznymi a także różnorodnością faunistyczną w tych krainach
C-2Zapoznanie studentów z fauną Bałtyku, endemitami oraz reliktami występującymi w morskich i lądowych krainach zoogeograficznych
Treści programoweT-W-1Zoogeografia i jej związek z innymi naukami przyrodniczymi. Podstawowe pojęcia. Czynniki środowiska morskiego i lądowego decydujące o zasięgach i barierach występowania zwierząt. Reguły ekogeograficzne
T-W-2Kraina wód zimnych różnorodność i specyfika fauny dennej, przedstawiciele i ich przystosowania do życia w tym środowisku
T-W-3Kraina wód umiarkowanych północnych (podkraina atlantycka i pacyficzna) i południowych (prowincja australijska, afrykańska i amerykańska) - przedstawiciele fauny i ich przystosowania
T-W-4Kraina tropikalna mórz gorących (podkraina indopacyficzna i atlantycka) - przedstawiciele wyróżniającej i specyficznej fauny z różnych gromad zwierząt, występujących w strefach przybrzeżnych, dennych oraz tworzących rafy koralowe
T-W-5Zwierzęta i formacje roślinne
T-W-8Sprawdzian pisemny
T-W-6Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele cz. 1. Krainy: palearktyczna, nearktyczna i etiopska.
T-W-7Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele. Cz. 2. Krainy: orientalna, neotropikalna, australijska.
T-L-1Fauna Bałtyku: charakterystyka Morza Bałtyckiego (historia powstania, powierzchnia, głębokość, linia brzegowa, największe zatoki, półwyspy, wyspy, zasolenie, podział morfologiczny) Gatunki występujące w Bałtyku (ryby, ssaki, skorupiaki) - charakterystyka i rozpoznawanie
T-L-4Morskie wędrówki zwierząt na przykładach: ryb, gadów i ssaków
T-L-5Migracje zwierząt lądowych na przykładach bezkręgowców i kręgowców
T-L-6Migracje w przestworzach
T-L-2Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 1. Zwierzeta tundry, tajgi, lasów liściastych klimatu umiarkowanego, stepu i pustyni)
T-L-3Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 2. Zwierzęta zarośli wiecznie zielonych, sawanny, puszczy tropikalnej i gór)
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, komputera oraz materiału biologicznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wyjściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał realizowany na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Aprobata przedstawionej prezentacji na wybrany temat realizowany na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczen audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać żadnego z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; nie zna i nie rozumie ich związku z typami roślinności, nie wyjaśnia istoty migracji zwierząt
3,0Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać jedynie pojedyncze, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; nie zna i nie rozumie ich związku z typami roślinności, nie wyjaśnia istoty migracji zwierząt
3,5Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać większość, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna i rozumie ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę oraz podaje przykłady migracji zwierząt
4,0Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać większość, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna i rozumie ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę oraz podaje przykłady migracji zwierząt. W każdym z zagadnień wskazuje na grupy systematyczne przedstawicieli fauny
4,5Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać większość, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna i rozumie ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę oraz podaje przykłady migracji zwierząt. W każdym z zagadnień wskazuje na grupy systematyczne przedstawicieli fauny; potrafi porównać poszczególne krainy a takaże reprezentujące je gatunki
5,0Student potrafi nazywać, dobrać, rozróżnić i opisać większość, z charakterystycznych gatunków zwierząt w lądowych i morskich krainach zoogeograficznych; zna i rozumie ich związki z typami roślinności, wyjaśnia istotę oraz podaje przykłady migracji zwierząt. W każdym z zagadnień wskazuje na grupy systematyczne przedstawicieli fauny; potrafi porównać poszczególne krainy a takaże reprezentujące je gatunki, wskazując ich znaczenie w ekosystemie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B12ut_U01Student posiada umiejętność prezentowania krain zoogeograficznych, dobierania gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy oraz interpretowania przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zagadnieniami dotyczącymi zoogeografii oraz z morskimi i lądowymi krainami zoogeograficznymi a także różnorodnością faunistyczną w tych krainach
C-2Zapoznanie studentów z fauną Bałtyku, endemitami oraz reliktami występującymi w morskich i lądowych krainach zoogeograficznych
C-3Zapoznanie studentów z typami zasięgów zwierząt oraz z ich wędrówkami w wodzie, na lądzie i w przestworzach
Treści programoweT-W-1Zoogeografia i jej związek z innymi naukami przyrodniczymi. Podstawowe pojęcia. Czynniki środowiska morskiego i lądowego decydujące o zasięgach i barierach występowania zwierząt. Reguły ekogeograficzne
T-W-2Kraina wód zimnych różnorodność i specyfika fauny dennej, przedstawiciele i ich przystosowania do życia w tym środowisku
T-W-3Kraina wód umiarkowanych północnych (podkraina atlantycka i pacyficzna) i południowych (prowincja australijska, afrykańska i amerykańska) - przedstawiciele fauny i ich przystosowania
T-W-4Kraina tropikalna mórz gorących (podkraina indopacyficzna i atlantycka) - przedstawiciele wyróżniającej i specyficznej fauny z różnych gromad zwierząt, występujących w strefach przybrzeżnych, dennych oraz tworzących rafy koralowe
T-W-5Zwierzęta i formacje roślinne
T-W-8Sprawdzian pisemny
T-W-6Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele cz. 1. Krainy: palearktyczna, nearktyczna i etiopska.
T-W-7Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele. Cz. 2. Krainy: orientalna, neotropikalna, australijska.
T-L-1Fauna Bałtyku: charakterystyka Morza Bałtyckiego (historia powstania, powierzchnia, głębokość, linia brzegowa, największe zatoki, półwyspy, wyspy, zasolenie, podział morfologiczny) Gatunki występujące w Bałtyku (ryby, ssaki, skorupiaki) - charakterystyka i rozpoznawanie
T-L-4Morskie wędrówki zwierząt na przykładach: ryb, gadów i ssaków
T-L-5Migracje zwierząt lądowych na przykładach bezkręgowców i kręgowców
T-L-6Migracje w przestworzach
T-L-2Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 1. Zwierzeta tundry, tajgi, lasów liściastych klimatu umiarkowanego, stepu i pustyni)
T-L-3Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 2. Zwierzęta zarośli wiecznie zielonych, sawanny, puszczy tropikalnej i gór)
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, komputera oraz materiału biologicznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wyjściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał realizowany na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Aprobata przedstawionej prezentacji na wybrany temat realizowany na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczen audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności zaprezentowania żadnej z krain zoogeograficznych, dobierania nawet pojedynczych gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy oraz interpretowania przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt
3,0Student posiada umiejętności bardzo niespójnego i nieuporządkowanego prezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera jedynie pojedyncze gatunki zwierząt charakteryzujące te krainy, nie interpretuje przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt
3,5Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, nie interpretuje przyczyn i następstw związnych z migracjami zwierząt
4,0Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, interpretuje przyczyny i następstwa związne z migracjami zwierząt
4,5Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, interpretuje wielopłaszczyznowo przyczyny i następstwa związne z migracjami zwierząt
5,0Student posiada umiejętności wyczerpującego i pełnego zaprezentowania krain zoogeograficznych, właściwie dobiera większość gatunków zwierząt charakteryzujących te krainy, interpretuje wielopłaszczyznowo przyczyny i następstwa związne z migracjami zwierząt, łączy występowanie zwierząt z formacjami roślinnymi ocenia ich znaczenie w ekosystemach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B12ut_K01Student jest chętny i świadomy ciągłego doskonalenia i kształcenia a tkaże otwarty na upowszechnianie wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zagadnieniami dotyczącymi zoogeografii oraz z morskimi i lądowymi krainami zoogeograficznymi a także różnorodnością faunistyczną w tych krainach
C-2Zapoznanie studentów z fauną Bałtyku, endemitami oraz reliktami występującymi w morskich i lądowych krainach zoogeograficznych
C-3Zapoznanie studentów z typami zasięgów zwierząt oraz z ich wędrówkami w wodzie, na lądzie i w przestworzach
Treści programoweT-W-1Zoogeografia i jej związek z innymi naukami przyrodniczymi. Podstawowe pojęcia. Czynniki środowiska morskiego i lądowego decydujące o zasięgach i barierach występowania zwierząt. Reguły ekogeograficzne
T-W-2Kraina wód zimnych różnorodność i specyfika fauny dennej, przedstawiciele i ich przystosowania do życia w tym środowisku
T-W-3Kraina wód umiarkowanych północnych (podkraina atlantycka i pacyficzna) i południowych (prowincja australijska, afrykańska i amerykańska) - przedstawiciele fauny i ich przystosowania
T-W-4Kraina tropikalna mórz gorących (podkraina indopacyficzna i atlantycka) - przedstawiciele wyróżniającej i specyficznej fauny z różnych gromad zwierząt, występujących w strefach przybrzeżnych, dennych oraz tworzących rafy koralowe
T-W-5Zwierzęta i formacje roślinne
T-W-8Sprawdzian pisemny
T-W-6Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele cz. 1. Krainy: palearktyczna, nearktyczna i etiopska.
T-W-7Lądowe krainy zoogeograficzne i ich ważniejsi przedstawiciele. Cz. 2. Krainy: orientalna, neotropikalna, australijska.
T-L-1Fauna Bałtyku: charakterystyka Morza Bałtyckiego (historia powstania, powierzchnia, głębokość, linia brzegowa, największe zatoki, półwyspy, wyspy, zasolenie, podział morfologiczny) Gatunki występujące w Bałtyku (ryby, ssaki, skorupiaki) - charakterystyka i rozpoznawanie
T-L-4Morskie wędrówki zwierząt na przykładach: ryb, gadów i ssaków
T-L-5Migracje zwierząt lądowych na przykładach bezkręgowców i kręgowców
T-L-6Migracje w przestworzach
T-L-2Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 1. Zwierzeta tundry, tajgi, lasów liściastych klimatu umiarkowanego, stepu i pustyni)
T-L-3Zwierzęta i formacje rośinne. Cz. 2. Zwierzęta zarośli wiecznie zielonych, sawanny, puszczy tropikalnej i gór)
T-L-7Sprawdzian pisemny
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, komputera oraz materiału biologicznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wyjściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał realizowany na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Aprobata przedstawionej prezentacji na wybrany temat realizowany na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczen audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma kompetencji związanych ze świadomą, kreatywną obserwacją świata zwierząt; nie widzi potrzeby samodoskonalenia i popularyzowania wiedzy
3,0Student ma kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją świata zwierząt; widzi potrzebę ciagłego doskonalenia i uzupełniania wiedzy oraz jej popularyzowania
3,5
4,0
4,5
5,0