Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Kuchnia polska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kuchnia polska
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 26 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: gastronomia, organizacja i technika obsługi gastronomicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu rodzajów kuchni polskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu surowców dostępnych dla naszego regionu geograficznego, kształtujących smaki i profil kuchni.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu sztuki kulinarnej, technologicznej łączącej tradycje narodowe.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni staropolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-2Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni góralskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-3Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni śląskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-4Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-5Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-6Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni wielkopolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-7Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kresowej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-8Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni podlaskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-9Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni lubelskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-10Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Pomorza i Kaszub. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-11Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kujawskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-12Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni galicyjskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-13Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Warmii i Mazur. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
26
wykłady
T-W-1Historia kuchni polskiej, wpływ krajów ościennych na kształtowanie smaków regionalnych.2
T-W-2Kuchnia staropolska.2
T-W-3Kulinarne dziedzictwo- smaki regionów.2
T-W-4Kuchnia góralska.2
T-W-5Kuchnia śląska.2
T-W-6Kuchnia mazowiecka.2
T-W-7Kuchnia wielkopolska.2
T-W-8Kuchnia kresowa, podlaska, lubelska.4
T-W-9Kuchnia Pomorza i Kaszub.2
T-W-10Kuchnia kujawska.2
T-W-11Kuchnia galicyjska.2
T-W-12Kuchnia Warmii i Mazur.2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza wskazanej literatury25
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem15
91
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - analizy składu wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych diety kuchni z różnych stron Polski. Zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych do analizy składu wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-2mhig_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat rodzajów żywności regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu surowców dostępnych dla naszego regionu geograficznego, kształtujących smaki i profil kuchni.
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W09, TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-2mhig_U01
Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów z różnych regionów Polski.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U06, TOW_2A_U08S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-2mhig_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywości regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02S2A_K01, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-2mhig_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat rodzajów żywności regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu surowców dostępnych dla naszego regionu geograficznego, kształtujących smaki i profil kuchni.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-2mhig_U01
Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów z różnych regionów Polski.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-2mhig_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywości regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Fils K., Procnar A., Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem., WSiP, Warszawa, 1999
  2. Łuszczki B., Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem. Część 3, WSiP, Warszawa, 1995
  3. Biller E., Kucharz& Gastronom. cz I Wiadomości ogólne i cz II Przepisy kulinarne., Vademecum, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kuchnia rosyjska. ponad 200 tradycyjnych przepisów zebranych ze wszystkich regionów rosji, Wyd Rea, 2008
  2. Bytnerowicz B., Kuchnia Polska, Wydanie XLVII Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
  3. Szymanderska H. ., Kuchnia Staropolska, Wyd. Klub dla Ciebie, 2006
  4. Stawska A. E., Kuchnia kresowa z Podlasia., Wydawnictwo Benkowski, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni staropolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-2Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni góralskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-3Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni śląskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-4Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-5Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-6Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni wielkopolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-7Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kresowej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-8Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni podlaskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-9Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni lubelskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-10Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Pomorza i Kaszub. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-11Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kujawskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-12Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni galicyjskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
T-L-13Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Warmii i Mazur. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia kuchni polskiej, wpływ krajów ościennych na kształtowanie smaków regionalnych.2
T-W-2Kuchnia staropolska.2
T-W-3Kulinarne dziedzictwo- smaki regionów.2
T-W-4Kuchnia góralska.2
T-W-5Kuchnia śląska.2
T-W-6Kuchnia mazowiecka.2
T-W-7Kuchnia wielkopolska.2
T-W-8Kuchnia kresowa, podlaska, lubelska.4
T-W-9Kuchnia Pomorza i Kaszub.2
T-W-10Kuchnia kujawska.2
T-W-11Kuchnia galicyjska.2
T-W-12Kuchnia Warmii i Mazur.2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza wskazanej literatury25
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem15
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-2mhig_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat rodzajów żywności regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu surowców dostępnych dla naszego regionu geograficznego, kształtujących smaki i profil kuchni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W09Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka, jego potrzeb oraz profilaktyki skutków współczesnego stylu życia.
TOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu rodzajów kuchni polskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu surowców dostępnych dla naszego regionu geograficznego, kształtujących smaki i profil kuchni.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu sztuki kulinarnej, technologicznej łączącej tradycje narodowe.
Treści programoweT-W-1Historia kuchni polskiej, wpływ krajów ościennych na kształtowanie smaków regionalnych.
T-W-2Kuchnia staropolska.
T-W-3Kulinarne dziedzictwo- smaki regionów.
T-W-4Kuchnia góralska.
T-W-5Kuchnia śląska.
T-W-6Kuchnia mazowiecka.
T-W-7Kuchnia wielkopolska.
T-W-8Kuchnia kresowa, podlaska, lubelska.
T-W-9Kuchnia Pomorza i Kaszub.
T-W-10Kuchnia kujawska.
T-W-11Kuchnia galicyjska.
T-W-12Kuchnia Warmii i Mazur.
T-L-1Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni staropolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-2Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni góralskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-3Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni śląskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-4Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-5Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-6Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni wielkopolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-7Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kresowej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-10Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Pomorza i Kaszub. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-11Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kujawskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-12Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni galicyjskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-13Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Warmii i Mazur. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-8Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni podlaskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-9Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni lubelskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - analizy składu wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych diety kuchni z różnych stron Polski. Zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych do analizy składu wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności charakterystycznej dla wybranych regionów Polski oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-2mhig_U01Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów z różnych regionów Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
TOW_2A_U08Posiada specjalistyczne umiejętności rozwiązywania problemów potrzebnych do badań lub działalności innowacyjnej w celu tworzenia nowej wiedzy i procedur oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu rodzajów kuchni polskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu surowców dostępnych dla naszego regionu geograficznego, kształtujących smaki i profil kuchni.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu sztuki kulinarnej, technologicznej łączącej tradycje narodowe.
Treści programoweT-W-1Historia kuchni polskiej, wpływ krajów ościennych na kształtowanie smaków regionalnych.
T-W-2Kuchnia staropolska.
T-W-3Kulinarne dziedzictwo- smaki regionów.
T-W-4Kuchnia góralska.
T-W-5Kuchnia śląska.
T-W-6Kuchnia mazowiecka.
T-W-7Kuchnia wielkopolska.
T-W-8Kuchnia kresowa, podlaska, lubelska.
T-W-9Kuchnia Pomorza i Kaszub.
T-W-10Kuchnia kujawska.
T-W-11Kuchnia galicyjska.
T-W-12Kuchnia Warmii i Mazur.
T-L-1Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni staropolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-2Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni góralskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-3Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni śląskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-4Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-5Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-6Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni wielkopolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-7Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kresowej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-10Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Pomorza i Kaszub. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-11Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kujawskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-12Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni galicyjskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-13Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Warmii i Mazur. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-8Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni podlaskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-9Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni lubelskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - analizy składu wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych diety kuchni z różnych stron Polski. Zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych do analizy składu wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów charakterystycznych dla danego regionu Polski. Prawidłowo ocenić wartość odżywczą i walory żywieniowe produktów regionalnych. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-2mhig_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywości regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu rodzajów kuchni polskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu surowców dostępnych dla naszego regionu geograficznego, kształtujących smaki i profil kuchni.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu sztuki kulinarnej, technologicznej łączącej tradycje narodowe.
Treści programoweT-W-1Historia kuchni polskiej, wpływ krajów ościennych na kształtowanie smaków regionalnych.
T-W-2Kuchnia staropolska.
T-W-3Kulinarne dziedzictwo- smaki regionów.
T-W-4Kuchnia góralska.
T-W-5Kuchnia śląska.
T-W-6Kuchnia mazowiecka.
T-W-7Kuchnia wielkopolska.
T-W-8Kuchnia kresowa, podlaska, lubelska.
T-W-9Kuchnia Pomorza i Kaszub.
T-W-10Kuchnia kujawska.
T-W-11Kuchnia galicyjska.
T-W-12Kuchnia Warmii i Mazur.
T-L-1Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni staropolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-2Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni góralskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-3Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni śląskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-4Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-5Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni mazowieckiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-6Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni wielkopolskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-7Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kresowej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-10Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Pomorza i Kaszub. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-11Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni kujawskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-12Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni galicyjskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-13Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni Warmii i Mazur. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-8Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni podlaskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
T-L-9Układanie jadłospisów z komponentów charakterystycznych dla kuchni lubelskiej. Analiza wartości odżywczej jadłospisów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - analizy składu wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych diety kuchni z różnych stron Polski. Zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych do analizy składu wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialnosci za wspólnie realizowane zadanie.