Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania |
C-3 | Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych. | 1 |
T-A-2 | Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro. Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. | 1 |
T-A-3 | Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt. Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory. | 1 |
T-A-4 | Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne. | 1 |
T-A-5 | Pozytywne i negatywne aspekty współłczesnej biotechnologii. | 1 |
T-A-6 | Wykorzystanie metod biotechnologicznych w konserwacji materiału biologiucznego. | 1 |
T-A-7 | Zastosowanie wybranych technik w ocenie funkcji i żywotności komórek zwierzęcych. | 1 |
T-A-8 | Opinia publiczna a biotechnologia-przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza. | 1 |
T-A-9 | Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych. | 1 |
T-A-10 | Nanotechnologie i nanobiotechnologie. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój. | 2 |
T-W-2 | Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie | 2 |
T-W-3 | Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia. | 2 |
T-W-4 | Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie, | 2 |
T-W-5 | Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO. | 2 |
T-W-6 | Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne. | 3 |
T-W-7 | Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 12 |
A-A-3 | Zaliczenie końcowe ćwiczeń | 2 |
A-A-4 | Konsultacje | 10 |
A-A-5 | Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń | 16 |
A-A-6 | Przygotowanie sie do zajęć | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie i studiowanie piśmiennictwa | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 8 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-6 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metoda prezypadków i dyskusja panelowa |
M-3 | pokaz z objaśnieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: - kontrola przygotowania do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C10_W01 Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego | BL_1A_W13, BL_1A_W17 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07 | C-3, C-2, C-1 | T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-C10_W02 Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki | BL_1A_W18, BL_1A_W17 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-3, C-2, C-1 | T-A-9, T-A-5, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C10_U01 Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów oraz inerpretować przygotowanie i przebieg procesu biotechnologicznego | BL_1A_U19, BL_1A_U09, BL_1A_U17, BL_1A_U16 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11 | C-3, C-2, C-1 | T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-C10_U02 Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki | BL_1A_U19, BL_1A_U17, BL_1A_U16 | P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11 | C-3, C-1 | T-A-9, T-A-5, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C10_K01 Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa | BL_1A_K04, BL_1A_K06, BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | C-3 | T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-2 | S-2 |
BL_1A_BL-S-C10_K02 Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy | BL_1A_K07, BL_1A_K03, BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08 | C-3 | T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-9, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-10 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C10_W01 Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych; w zakresie stosunku do wiedzy biotechnologicznej wykazuje obojętność; nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczącego studiowanego przedmiotu;. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych w biotechnologi; zna zasadnicze etapy procesu biotechnologicznego i częściowo je objaśnia, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii zna etapy procesu biotechnologicznego i niektóre z nich potrafi omówić, niemniej przy prezentacji wiedzy popełnia błędy. | |
4,0 | Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczący stosowanych metod w biotechnologii; rozumie podstawowe zjawiska zachodzące na etapie przygotowania proces biuotechnologicznego; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy. | |
4,5 | Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma podstawową wiedzę o biokatalizatorach; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia większych błędów. | |
5,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma dużą wiedzę o biokatalizatorach i zna źródła ich poszukiwania; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów. | |
BL_1A_BL-S-C10_W02 Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić najważniejszych osiągnięć jakie miały wpływ na rozwój botechnologii, nie zna obszarów jej działalności, nie potrafi przedstawić jej wpływu na rozwój nauki i społeczeństwa. |
3,0 | Student zna najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na rozwój botechnologii, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój różnych sfer życia i działalności człowieka. | |
3,5 | Student zna historię współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka. | |
4,0 | Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka oraz potrafi częściowo je wyjaśnić. | |
4,5 | Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospopdarki. | |
5,0 | Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospopdarki; potrafi przekonać i obronić swoje stanowisko. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C10_U01 Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów oraz inerpretować przygotowanie i przebieg procesu biotechnologicznego | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia procesu biotechnologicznego, nie potrafi kojarzyć faktów |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, przy pomocy prowadzącego analizuje i kojarzy fakty dotyczące źródeł biokatalizatorów. | |
3,5 | Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, interpretuje samodzielnie pojęcie i łączy fakty dotyuczące biokatalizatorów oraz metod ich doskonalenia. Potrafi formułować najważniejsze założenia przy przygotowywaniu procesu biotechnologicznego. | |
4,0 | Student potrafi wskazać najważniejsze obszary i działy gospodarki w których można wykorzystać biokatalizatory, potrafi wskazać mozliwości wykorzystania osiagnięć biotechnologii w ochronie środowiska i pozyskiwaniu energii ze żródeło dnawialnych. | |
4,5 | W oparciu o posiadana wiedzę i nieznacznej pomocy prowadzącego student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt. | |
5,0 | W oparciu o posiadaną wiedzę student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt, jak również wskazać nowe obszary wykorzystania biotechnologii w produkcji zwierzęcej, roślinnej i ochronie środowiska. | |
BL_1A_BL-S-C10_U02 Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki | 2,0 | Student nie potrafi zinterpretować znaczenia i korzyści wynikających z osiągnięć współczesnej biotechnologii |
3,0 | Student potrafi ocenić znaczenie niektórych odkryć z zakresu biologii molekularnej ii wykazać przy ukierunkowaniu prowadzącego, ich wpływ na rozwój niektórych obszarów biotechnologii. | |
3,5 | Przy pomocy prowadzącego student potrafi ocenić znaczenie metod biotechnologicznych w niektórych działach gospodarki. | |
4,0 | Student potrafi ocenić i wyjaśnić znaczenie osiągnięć biotechnologii dla rozwoju społeczeństwa i gospodarki oraz niektórych obszarów nauki. | |
4,5 | Poza oceną i interpretacją znaczenia osiągnięć biotechnologii dla społeczeństwa i gospodarki, student potrafi zinterpretować znaczenie najnowszych osiągnięć naukowych i wynikające z nich wnioski. | |
5,0 | Student swobodnie łączy fakty dotyczące znaczenia osiągnięć bitechnologii dla rozwoju społeczeństwa, gospodarki, nauki oraz wskazuje na możliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w różnych sferach życia i działalności człowieka w przyszłości. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C10_K01 Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa | 2,0 | Student nie zdaje sobie sprawy z mozliwości oddziaływania współczesnych osiagnięć biotechnologii na rozwój społeczeństwa i gospodarki, przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszelkich działaniach |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę z możliwości oddziaływania biotechnologii na niektóre aspekty sfery życia społecznego i gospodarczego ale nie potrafi objaśnić na czym ten wpływ polega | |
3,5 | Student ma świadomość oddziaływania osiągnięć biotechnologii na większość sfer życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega | |
4,0 | Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na różne sfery życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega i nie potrafi podać przykładów | |
4,5 | Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko ale wymaga pomocy i ukierunkowania w toku myślenia i interpretacji faktów | |
5,0 | Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko, potrafi doskonale kojarzyć i podawać fakty, przekonać do swoich racji | |
BL_1A_BL-S-C10_K02 Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy | 2,0 | Student nie przejawia żadnej aktywności i unika podejmowania działań samodzielnych jak również na forum grupy |
3,0 | Student przejawia zainteresowanie i nie unika pracy ale robi to w sposób nieudolny, przy planowaniu zadań wymaga pomocy prowadzącego | |
3,5 | Student wykazuje zainteresowanie i chęć przy podejmowaniu wspólnych działań w grupie ale sam nie przedstawia pomysłów i nie wnosi twórczego wkładu do wspólnego dorobku | |
4,0 | Student podejmuje działania z własnej woli, pomaga organizować pracę i rozdzielać zadania wśród członków grupy, dostosowuje sie do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy, dostosowuje sie do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy oraz ocenić efekty i wyciągnąć wnioski ze wspólnych przedsięwzięć |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Repsa A. (red), Biotechnologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński A., Biotechnologia Zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
- Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukol s.c., Kraków, 2001
Literatura dodatkowa
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
- Twardowski T (red.)., Biotechnologia - kwartalnik, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2011, również lata poprzednie