Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Botanika systematyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika systematyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W-2 | Wiedza botaniczna w zakresie przedmiotu "Botanika" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne | 2 |
T-L-2 | Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych | 1 |
T-L-3 | Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych | 1 |
T-L-4 | Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin | 1 |
T-W-2 | Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne | 1 |
T-W-3 | Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego | 1 |
T-W-4 | Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie | 1 |
T-W-5 | Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach | 2 |
T-W-6 | Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-3 | zbiór roślin | 8 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-5 | konsultacje | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-2 | zbiór roślin | 10 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | konsultacje | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora opracowana w programie PowerPoint |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | wystawa dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: kontrola praktyczna stopnia opanowania umiejętności oznaczania roślin |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka rośliny, oznaczanie, rozpoznawanie roślin) |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena opracowania (projektu) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C5_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin | BL_1A_W11 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C5_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł informacji do opracowywania charakterystyki roślinności | BL_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-4, M-5 | S-5 |
BL_1A_BL-S-C5_U02 potrafi w oparciu o systematykę zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | BL_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C5_K01 jest świadomy zróżnicowania świata roślin i rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji | BL_1A_K05, BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-4, M-1, M-2, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C5_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów roślin różnej rangi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C5_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł informacji do opracowywania charakterystyki roślinności | 2,0 | |
3,0 | przedstawi niepełna pozycję systematyczną i biocenotyczną jednego gatunku rośliny korzystając z różnych źródeł informacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-C5_U02 potrafi w oparciu o systematykę zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | 2,0 | |
3,0 | potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować jeden gatunek rośliny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C5_K01 jest świadomy zróżnicowania świata roślin i rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość różnorodności świata roślin i potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008, trzecie
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005