Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z zoologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ćwiczenia terenowe z zoologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT2 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zoologii i elementów ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie praktycznych sposobów obserwacji dziko żyjących zwierząt w środowisku wodnym i lądowym, naturalnym i zurbanizowanym
C-2Nauczenie sposobów odławiania, konserwacji i oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-3Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt1
T-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych1
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych1
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym1
T-T-5Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych1
T-T-6Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2Analiza materiału zebranego na zajęciach24
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu do odławiania zwierząt
M-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w pracy grupowej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C8_W01
Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię
BL_1A_W11P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2, C-1T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-1, T-T-4M-3, M-2S-2
BL_1A_BL-S-C8_W02
Student powinien poznać biologię zwierząt objętych czynną ochroną
BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-3T-T-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C8_U01
Student powinien klasyfikować ekologicznie, opisywać obserwowane zwierzęta, poznać ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, nabyć praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-2, C-3, C-1T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-6, T-T-1, T-T-4M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C8_K01
Student zdobędzie odpowiednią postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-2, C-1T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-1, T-T-4M-3, M-2S-1
BL_1A_BL-S-C8_K02
Student nabędzie postawę dbałości o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej
BL_1A_K04P1A_K06C-2, C-1T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-1, T-T-4M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C8_W01
Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię
2,0brak sprawozdania
3,0sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię jednego organizmu
3,5sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię dwóch organizmów
4,0sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię trzech organizmów
4,5sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię czterech organizmów
5,0sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię pięciu organizmów
BL_1A_BL-S-C8_W02
Student powinien poznać biologię zwierząt objętych czynną ochroną
2,0brak sprawozdania
3,0sprawozdanie zawierające opis jednego gatunku poznanych zwierząt objętych ochroną
3,5sprawozdanie zawierające opis dwóch gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną
4,0sprawozdanie zawierające opis trzech gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną
4,5sprawozdanie zawierające opis czterech gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną
5,0sprawozdanie zawierające opis pięciu gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C8_U01
Student powinien klasyfikować ekologicznie, opisywać obserwowane zwierzęta, poznać ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, nabyć praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt
2,0brak sprawozdania
3,0sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji jednego z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny
3,5sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji dwóch z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny
4,0sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji trzech z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny
4,5sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji czterech z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny
5,0sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji pięciu z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C8_K01
Student zdobędzie odpowiednią postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną
2,0brak współpracy z pozostałymi członkami zespołu
3,0współpraca z pozostałymi członkami zespołu na poziomie obserwacji ich pracy
3,5współpraca z pozostałymi członkami zespołu na poziomie obserwacji ich pracy z niewielkim czynnym udziałem
4,0współpraca z pozostałymi członkami zespołu z czynnym udziałem
4,5współpraca z pozostałymi członkami zespołu z czynnym udziałem i sugestiami dotyczącymi sposobu wykonania zadań
5,0współpraca z pozostałymi członkami zespołu z czynnym udziałem o charakterze przywódczym
BL_1A_BL-S-C8_K02
Student nabędzie postawę dbałości o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej
2,0nieodpowiedni strój do pracy w terenie, nieodpowiednie obchodzenie się z powierzonym sprzętem, brawura, nonszalancja
3,0strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu minimalnym
3,5strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu dopuszczalnym
4,0strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu właściwym
4,5strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu dobrym
5,0strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. K. Kowalski, Klucze do oznaczania kręgowców Polski, Ssaki, PWN, Warszawa, Kraków, 1964
  2. N. Pławilszczikow, Klucz do oznaczania owadów, PWRiL, Warszawa, 1972
  3. J. I. Rybak, Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne. Przewodnik do rozpoznawania, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2000
  4. Z. Czarnecki, K.A. Dobrowolski, B. Jabłoński, E. Nowak, Ptaki Europy, Elipsa, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. R. Brown, Tropy i ślady ptaków, Muza SA, Warszawa, 2006
  2. J. Gotzman, B. Jabłoński, Gniazda naszych ptaków, Państwowe zakłady wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1972
  3. M. Młynarski, Płazy i Gady Polski, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1971

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt1
T-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych1
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych1
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym1
T-T-5Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych1
T-T-6Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego1
6

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2Analiza materiału zebranego na zajęciach24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C8_W01Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Nauczenie sposobów odławiania, konserwacji i oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-1Nauczenie praktycznych sposobów obserwacji dziko żyjących zwierząt w środowisku wodnym i lądowym, naturalnym i zurbanizowanym
Treści programoweT-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-5Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów
M-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu do odławiania zwierząt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię jednego organizmu
3,5sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię dwóch organizmów
4,0sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię trzech organizmów
4,5sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię czterech organizmów
5,0sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię pięciu organizmów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C8_W02Student powinien poznać biologię zwierząt objętych czynną ochroną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami
Treści programoweT-T-6Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0sprawozdanie zawierające opis jednego gatunku poznanych zwierząt objętych ochroną
3,5sprawozdanie zawierające opis dwóch gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną
4,0sprawozdanie zawierające opis trzech gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną
4,5sprawozdanie zawierające opis czterech gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną
5,0sprawozdanie zawierające opis pięciu gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C8_U01Student powinien klasyfikować ekologicznie, opisywać obserwowane zwierzęta, poznać ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, nabyć praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nauczenie sposobów odławiania, konserwacji i oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-3Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami
C-1Nauczenie praktycznych sposobów obserwacji dziko żyjących zwierząt w środowisku wodnym i lądowym, naturalnym i zurbanizowanym
Treści programoweT-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-5Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-6Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego
T-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów
M-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu do odławiania zwierząt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji jednego z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny
3,5sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji dwóch z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny
4,0sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji trzech z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny
4,5sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji czterech z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny
5,0sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji pięciu z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C8_K01Student zdobędzie odpowiednią postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nauczenie sposobów odławiania, konserwacji i oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-1Nauczenie praktycznych sposobów obserwacji dziko żyjących zwierząt w środowisku wodnym i lądowym, naturalnym i zurbanizowanym
Treści programoweT-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-5Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów
M-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu do odławiania zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w pracy grupowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak współpracy z pozostałymi członkami zespołu
3,0współpraca z pozostałymi członkami zespołu na poziomie obserwacji ich pracy
3,5współpraca z pozostałymi członkami zespołu na poziomie obserwacji ich pracy z niewielkim czynnym udziałem
4,0współpraca z pozostałymi członkami zespołu z czynnym udziałem
4,5współpraca z pozostałymi członkami zespołu z czynnym udziałem i sugestiami dotyczącymi sposobu wykonania zadań
5,0współpraca z pozostałymi członkami zespołu z czynnym udziałem o charakterze przywódczym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C8_K02Student nabędzie postawę dbałości o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-2Nauczenie sposobów odławiania, konserwacji i oznaczania przynależności systematycznej zwierząt
C-1Nauczenie praktycznych sposobów obserwacji dziko żyjących zwierząt w środowisku wodnym i lądowym, naturalnym i zurbanizowanym
Treści programoweT-T-2Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych
T-T-3Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-5Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych
T-T-1Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt
T-T-4Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów
M-2Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu do odławiania zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w pracy grupowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nieodpowiedni strój do pracy w terenie, nieodpowiednie obchodzenie się z powierzonym sprzętem, brawura, nonszalancja
3,0strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu minimalnym
3,5strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu dopuszczalnym
4,0strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu właściwym
4,5strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu dobrym
5,0strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu bardzo dobrym