Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Podstawy racjonalnego żywienia i dietetyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy racjonalnego żywienia i dietetyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość biochemii i fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach ich z życia |
C-2 | poznanie zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu. | 1 |
T-W-2 | Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych. | 1 |
T-W-3 | Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych. Alternatywne sposoby żywienia. Jadłowstręt psychiczny. Bulimia. | 1 |
T-W-4 | Praktyczna realizacja norm żywienia dla osób zdrowych i chorych. Planowania racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności. Wskazania dotyczące żywienia dietetycznego. | 1 |
T-W-5 | Klasyfikacja i charakterystyka diet. Wskazania dietetyczne w wybranych chorobach. | 1 |
T-W-6 | Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach metabolicznych, układu krążenia i układu moczowego. Postępowanie dietetyczne w chorobach układu pokarmowego. | 1 |
T-W-7 | Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu. Zmiany w przemianach pośrednich podczas całkowitego głodzenia. Następstwa specyficznego głodzenia. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby. | 2 |
T-W-8 | Anemie związane z niedoborami żywieniowymi. Alergia i nietolerancja pokarmowa. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka |
M-2 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocenę podsumowujacą stanowi średnia arytmetyczna z dwóch ocen (pozytywnych) uzyskanych z testów. |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.2_W01 zna i omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia | BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
BL_1A_BL-S-O2.2_W02 zna i omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób | BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W05 | C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.2_K01 wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.2_W01 zna i omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia | 2,0 | Student nie zna zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student samodzielnie opisuje większość omawianych na zajęciach zasad prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student samodzielnie omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student samodzielnie omawia zasady prawidłowego żywienia ludzi w różnych okresach życia. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą; umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BL_1A_BL-S-O2.2_W02 zna i omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób | 2,0 | Student nie zna zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje podstawowe zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student samodzielnie opisuje większość omawianych na zajęciach zasad postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student samodzielnie omawia zasady postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób. W zakresie wyrażania wiedzy student nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.2_K01 wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia | 2,0 | Student wykazuje bierną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. Nie rozumie zdrowotnego aspektu prawidłowego odżywiania się. |
3,0 | Student wykazuje się mierną aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. Słabo rozumie zdrowotny aspekt prawidłowego odżywiania się. | |
3,5 | Student wykazuje się słabą aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. | |
4,0 | Student wykazuje się średnią aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. | |
4,5 | Student wykazuje się dużą aktywnością w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. | |
5,0 | Student wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad racjonalnego żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia. W pełni rozumie zdrowotny aspekt prawidłowego odżywiania się. |
Literatura podstawowa
- Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
- Bujko J., Podstawy dietetyki, SGGW, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie, Astrum, Wrocław, 2001