Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Metabolizm informacyjny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metabolizm informacyjny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza dotycząca czynności organizmu.
W-2Podstawy psychologii.
W-3Podstawy socjologii.
W-4Podstawy etyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
C-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.1
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.1
T-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.1
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.1
T-W-5Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.1
T-W-6Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.1
T-W-7Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.1
T-W-8Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.1
T-W-9Obciążenia neuropsychiczne. Ból i stany zagrożenia życia a metabolizm informacyjny.1
T-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Samodzielne przygotowywanie się do zaliczenia materiału.14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.1_W01
Potrafi definiować podstawowe procesy przebiegające w układzie nerwowym.
BL_1A_W05P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
BL_1A_BL-S-O3.1_W02
Potrafi opisać znaczenie wpływu bodźców środowiskowych na przebieg procesów przetwarzania informacji w układzie nerwowym.
BL_1A_W14P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1, C-2T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
BL_1A_BL-S-O3.1_W03
Potrafi wyjaśnić złożone mechanizmy zachowania w oparciu o procesy zachodzące w centralnym układzie nerwowym.
BL_1A_W19P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.1_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu neurofizjologii w formie werbalnej i pisemnej.
BL_1A_U05P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
BL_1A_BL-S-O3.1_U02
Ma umiejętność analizowania procesów molekularnych zachodzących w komórkach nerwowych w czasie odbioru, kodowania i magazynowania informacji.
BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
BL_1A_BL-S-O3.1_U03
Potrafi interpretować wpływ bodźców środowiskowych na procesy neurofizjologiczne.
BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10C-1, C-2T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
BL_1A_BL-S-O3.1_U04
Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w kontaktach interpersonalnych i rozwoju własnej osobowości.
BL_1A_U10P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11C-3T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.1_K01
Rozumie procesy przetwarzania informacji na poziomie molekularnym, jednocześnie ma świadomość dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy.
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-3, C-2T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1
BL_1A_BL-S-O3.1_K02
Jest otwarty na poszukiwanie wiedzy kierunkowej i ogólnej w różnych źródłach w celu rozwijania własnej osobowości.
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-3, C-2T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2S-1
BL_1A_BL-S-O3.1_K03
Ma świadomość potrzeby przekazywania zdobytej wiedzy innym.
BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08C-3, C-2T-W-10, T-W-1, T-W-2M-2S-1
BL_1A_BL-S-O3.1_K04
Ma świadomość konieczności przestrzegania norm etycznych w działalności zawodowej.
BL_1A_K02P1A_K03, P1A_K04C-1T-W-8, T-W-6, T-W-10, T-W-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.1_W01
Potrafi definiować podstawowe procesy przebiegające w układzie nerwowym.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_1A_BL-S-O3.1_W02
Potrafi opisać znaczenie wpływu bodźców środowiskowych na przebieg procesów przetwarzania informacji w układzie nerwowym.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_1A_BL-S-O3.1_W03
Potrafi wyjaśnić złożone mechanizmy zachowania w oparciu o procesy zachodzące w centralnym układzie nerwowym.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.1_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu neurofizjologii w formie werbalnej i pisemnej.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BL_1A_BL-S-O3.1_U02
Ma umiejętność analizowania procesów molekularnych zachodzących w komórkach nerwowych w czasie odbioru, kodowania i magazynowania informacji.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BL_1A_BL-S-O3.1_U03
Potrafi interpretować wpływ bodźców środowiskowych na procesy neurofizjologiczne.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BL_1A_BL-S-O3.1_U04
Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w kontaktach interpersonalnych i rozwoju własnej osobowości.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Lindsay P.H., Norman D.A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN, Warszawa, 1991, ISBN 83-01-04689-9

Literatura dodatkowa

  1. Trąbka J., Mózg a świadomość, WL, Kraków, 1983, ISBN 83-08-01040-7
  2. Trąbka J., Mózg a jego jaźń, UJ, Kraków, 1991

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.1
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.1
T-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.1
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.1
T-W-5Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.1
T-W-6Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.1
T-W-7Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.1
T-W-8Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.1
T-W-9Obciążenia neuropsychiczne. Ból i stany zagrożenia życia a metabolizm informacyjny.1
T-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Samodzielne przygotowywanie się do zaliczenia materiału.14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_W01Potrafi definiować podstawowe procesy przebiegające w układzie nerwowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
Treści programoweT-W-5Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
T-W-6Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_W02Potrafi opisać znaczenie wpływu bodźców środowiskowych na przebieg procesów przetwarzania informacji w układzie nerwowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.
T-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-9Obciążenia neuropsychiczne. Ból i stany zagrożenia życia a metabolizm informacyjny.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_W03Potrafi wyjaśnić złożone mechanizmy zachowania w oparciu o procesy zachodzące w centralnym układzie nerwowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W19nazywa mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-5Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
T-W-6Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.
T-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_U01Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu neurofizjologii w formie werbalnej i pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
Treści programoweT-W-5Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
T-W-7Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.
T-W-8Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
T-W-6Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.
T-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-9Obciążenia neuropsychiczne. Ból i stany zagrożenia życia a metabolizm informacyjny.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_U02Ma umiejętność analizowania procesów molekularnych zachodzących w komórkach nerwowych w czasie odbioru, kodowania i magazynowania informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
Treści programoweT-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_U03Potrafi interpretować wpływ bodźców środowiskowych na procesy neurofizjologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-5Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
T-W-7Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.
T-W-8Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
T-W-6Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.
T-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-9Obciążenia neuropsychiczne. Ból i stany zagrożenia życia a metabolizm informacyjny.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_U04Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w kontaktach interpersonalnych i rozwoju własnej osobowości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U10Potrafi charakteryzować, porównywać, oceniać poznane stanowiska filozoficzne, szczególnie z uwzględnieniem filozoficznej refleksji nad światem przyrody; posiada umiejętność hierarchizowania i odpowiedzialnego wyboru wartości etycznych w kontekście działalności zawodowej; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną do interpretacji współczesnych zjawisk i procesów społecznych nabywa umiejętności dostrzegania oraz analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych; posługuje się pojęciami z zakresu psychologii; nabywa umiejętności psychologiczne niezbędne w kontaktach interpersonalnych; umie rozpoznawać oraz analizować treści i formy obiektów architektonicznych i dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.
Treści programoweT-W-5Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
T-W-7Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.
T-W-8Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
T-W-6Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.
T-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-9Obciążenia neuropsychiczne. Ból i stany zagrożenia życia a metabolizm informacyjny.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_K01Rozumie procesy przetwarzania informacji na poziomie molekularnym, jednocześnie ma świadomość dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-5Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
T-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-4Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_K02Jest otwarty na poszukiwanie wiedzy kierunkowej i ogólnej w różnych źródłach w celu rozwijania własnej osobowości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-6Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.
T-W-3Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_K03Ma świadomość potrzeby przekazywania zdobytej wiedzy innym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.1_K04Ma świadomość konieczności przestrzegania norm etycznych w działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
Treści programoweT-W-8Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
T-W-6Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-10Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości.
T-W-9Obciążenia neuropsychiczne. Ból i stany zagrożenia życia a metabolizm informacyjny.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.