Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Ewolucjonizm:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ewolucjonizm
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy botaniki
W-2podstawy zoologii
W-3podstawy genetyki
W-4podstawy biologii molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zrozumienie podstaw molekularnych przemian ewolucyjnych organizmówi
C-2zrozumienie procesów mikroewolucji na poziomie populacji i gatunku
C-3opanowanie wiedzy na temat dziejów życia na Ziemi na przestrzeni epok geologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza drzew filogenetycznych i metod ich konstrukcji1
T-A-2Analiza procesów selekcji w obrębie populacji i przykładów specjacji1
T-A-3Analiza kopalnych form pośrednich1
T-A-4Analiza ewolucji narządów i układów u kręgowców1
T-A-5Ewolucja człowieka na podstawie wykopalisk i analizy molekularnej1
5
wykłady
T-W-1Ewolucja prebiotyczna: hipotezy na temat warunków na Ziemi niezbędnych dla ukształtowania się pierwszej żywej istoty - progenoty, przypuszczenia na temat etapów ewolucji prebiotycznej, świat RNA, DNA jako nośnik informacji genetycznej, pierwsze etapy ewolucji od progenoty do rozdzielenia linii ewolucyjnej bakterii i Eukaryota, pierwsze kopalne organizmy-sinice. Ewolucja białek: przykłady białek o najwolniejszym tempie ewolucji - histony, cytochrom c i mechanizm zmian na drodze mutacji punktowej, przykłady białek o wolnym tempie ewolucji - rola duplikacji w tworzeniu rodzin genów na przykładzie genów kodujących alfa- i betaglobiny, metody wyznaczania tempa zmian ewolucyjnych metodą zegara molekularnego. Podstawy konstrukcji drzew filogenetycznych na bazie porównania sekwencji określonego białka w różnych taksonach.1
T-W-2Mechanizmy molekularne ewolucji białek: niesymetryczny crossing-over jako źródło duplikacji genów i egzonów, transpozony jako przyczyna tasowania eksonów w genach, trans-splicing, alternatywny splicing, redagowanie RNA, splicing białek. Rola intronów w ewolucji: hipotezy na temat powstania intronów, nagromadzanie mutacji w intronach, introny mające wpływ na sekwencję aminokwasów w białku, introny jako sekwencje kodujące, introny a inteiny. Molekularne dowody na temat pochodzenia wszystkich gatunków od wspólnego przodka. Mikroewolucja w populacjach: zmienność genetyczna w obrębie populacji, selekcja naturalna, ewolucja w wyniku dryfu genetycznego, teoria neutralna utrzymywania sie polimorfizmu w populacjach, genetyczna teoria doboru naturalnego.1
T-W-3Mikroewolucja gatunków: koncepcje gatunku w ewolucji, przykłady mikroewolucji cech fenotypowych w gatunkach roślin i zwierząt, konflikt i kooperacja jako czynniki mikroewolucji, różnice między gatunkami, bariery dla przepływu genów. Teorie specjacji (powstawanie gatunków), teoria Darwina, dobór naturalny, dobór płciowy, rodzaje specjacji, tempo specjacji, poliploidalność a specjacja, sukces rozrodczy.1
T-W-4Koewolucja gatunków: rozwijanie interakcji międzygatunkowych, koewolucja wrogów i ich ofiar, mutualizm w ewolucji, ewolucja oddziaływań konkurencyjnych, mimikra. Makroewolucja wyższych jednostek systematycznych: gradualizm i saltacjonizm, ewolucja nowych przystosowań, powstawanie nowych cech, postęp i trendy ewolucyjne, przykłady z morfologii porównawczej, konwergencja, paralelizm, rewersja, radiacja adaptatywna.1
T-W-5Dowody ewolucji w zapisie kopalnym: geologiczna skala czasu, kopalne dowody na pochodzenie płazów, kopalne dowody na pochodzenie ptaków, filogeneza dinozaurów, ewolucja waleni, ewolucja hominidów. Historia życia na Ziemi: epoka prekambryjska, eksplozja kambryjska, życie w morzach w ordowiku i dewonie, rośliny lądowe, życie w karbonie i permie, życie w mezozoiku, kręgowce, radiacja adaptacyjna ssaków.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych zajęć audytoryjnych5
A-A-2samodzielne przygotowanie studentów do zajęć audytoryjnych13
A-A-3samodzielne przyswajanie wiedzy niezbędnej do zaliczenia przedmiotu10
A-A-4zaliczenie i poprawa2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2praca własna studenta z podręcznikiem w celu przyswojenia treści wykładów12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-3Dyskusja panelowa
M-4film
M-5praca z użyciem komputera
M-6klasyczna metoda problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Po cyklu 5 godz. zajęć przeprowadzany sprawdzian pisemny z dotychczas omawianych zagadnień- 3 pytania. W sumie są to 3 sprawdziany. Ocena z zaliczenia stanowi średnią z trzech sprawdzianów, z tym, że oceny niedostateczne ze sprawdzianów cząstkowych są poprawiane przez studenta.
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie 2 sprawdzianów (jeden w połowie semestru, drugi na ostatnich zajęciach) z tematyki zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O8.1_W01
Student potrafi wytłumaczyć jakie są mechanizmy zmian ewolucyjnych w sekwencji genów oraz jakie mechanizmy molekularne leżą u podstaw wzrostu repertuaru białek w organizmach żywych.
BL_1A_W13P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06C-1T-W-2, T-W-1M-4, M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-O8.1_W02
student potrafi wytłumaczyć procesy mikroewolucyjne zachodzące w obrębie populacji i podać ich przyczyny
BL_1A_W20P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2T-W-3M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-O8.1_W03
Student potrafi wymieniać kolejne epoki geologiczne i przypisywać im ważniejsze wydarzenia ewolucyjne ze świata roślin i zwierząt.
BL_1A_W13P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06C-3T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O8.1_U01
Umie zinterpretować zmiany ewolucyjne zachodzące na poziomie molekularnym białek i DNA.
BL_1A_U08P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-A-1M-4, M-6, M-2, M-1S-2
BL_1A_BL-S-O8.1_U02
umie zinterpretować podłoże obserwowanej zmienności organizmów danego gatunku i zmian w czasie zachodzących na poziomie fenotypu i genotypu w populacjach.
BL_1A_U08P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2T-A-2M-3, M-6S-2
BL_1A_BL-S-O8.1_U03
Umie nakreślać przebieg zmian ewolucyjnych najważniejszych grup taksonomicznych roślin i zwierząt.
BL_1A_U08P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-3T-A-4, T-A-3, T-A-2M-3, M-6S-2
BL_1A_BL-S-O8.1_U04
Student nabędzie umiejętności konstruowania drzew filogenetycznych
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-1T-A-1M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O8.1_K01
Nabędzie świadomość działania molekularnych mechanizmów warunkujących ewolucję organizmów żywych.
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-1T-W-2, T-W-1M-4, M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-O8.1_K02
Wykazuje świadomość procesów mikroewolucji zachodzącej na poziomie populacji i gatunku.
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-2T-W-3M-5, M-3, M-4, M-6S-1
BL_1A_BL-S-O8.1_K03
Wykazuje świadomość przemian ewolucyjnych składu gatunkowego roślin i zwierząt na przestrzeni epok geologicznych.
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-3T-W-5M-4, M-6, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O8.1_W01
Student potrafi wytłumaczyć jakie są mechanizmy zmian ewolucyjnych w sekwencji genów oraz jakie mechanizmy molekularne leżą u podstaw wzrostu repertuaru białek w organizmach żywych.
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób omówić mechanizmów molekularnych ewolucji
3,0student potrafi w minimalnie zadowalający sposób omówić mechanizmy molekularne ewolucji
3,5student prezentuje zadowalający poziom wiedzy na temat mechanizmów molekularnych ewolucji
4,0student potrafi analizować mechanizmy molekularne ewolucji
4,5student potrafi analizować i bogato argumentować molekularne mechanizmy ewolucji
5,0student potrafi analizować, argumentować i w pełni pojmować molekularne mechanizmy ewolucji
BL_1A_BL-S-O8.1_W02
student potrafi wytłumaczyć procesy mikroewolucyjne zachodzące w obrębie populacji i podać ich przyczyny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wyjaśnić procesów mikroewolucyjnych zachodzących w p[pulacji
3,0student posiada zarys wiedzy na temat procesów mikroewolucyjnych zachodzących w populacji
3,5student posiada zadowalającą wiedzę na temat procesów mikroewolucyjnych w populacji
4,0student potrafi analizować przyczyny procesów mikroewolucyjnych w populacji
4,5student potrafi analizować i szeregować przyczyny procesów mikroewolucyjnych w populacjach
5,0student potrafi analizować, szeregować przyczyny procesów mikroewolucyjnych w populacjach oraz w pełni pojmuje złożoność tych procesów.
BL_1A_BL-S-O8.1_W03
Student potrafi wymieniać kolejne epoki geologiczne i przypisywać im ważniejsze wydarzenia ewolucyjne ze świata roślin i zwierząt.
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób omówić przemian ewolucyjnych roślin i zwierząt na przestrzeni żadnej z epok geologicznych
3,0student potrafi w najprostszy sposób omówić przemiany ewolucyjne rośłin i zwierząt na przestrzeni jednej z losowo podanych epok
3,5student potrafi w najprostszy sposób omówić przemiany ewolucyjne roślin i zwierząt w dwóch losowo podanych epokach geologicznych
4,0student potrafi w zadowalający sposób omówić przemiany ewolucyjne roślin i zwierząt na przestrzeni połowy głównych epok geologicznych
4,5student potrafi w zadowalający sposób omówić przemiany ewolucyjne roślin i zwierząt na przestrzeni dowolnej epoki geologiczne
5,0student potrafi w dogłębny sposób omówić przemiany ewolucyjne roślin i zwierząt na przestrzeni dowolnej z epok geologicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O8.1_U01
Umie zinterpretować zmiany ewolucyjne zachodzące na poziomie molekularnym białek i DNA.
2,0nie umie zinterpretować zmian ewolucyjnych na poziomie białek i DNA
3,0w minimalnym zakresie interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie białek i DNA
3,5w zadowalającym zakresie interpretuje zmiany ewolucyjne
4,0prawidłowo w znacznym zakresie interpretuje zmiany ewolucyjne
4,5prawidłowo w pełnym zakresie interpretuje zmiany ewolucyjne
5,0interpretuje dogłębnie zmiany ewolucyjne
BL_1A_BL-S-O8.1_U02
umie zinterpretować podłoże obserwowanej zmienności organizmów danego gatunku i zmian w czasie zachodzących na poziomie fenotypu i genotypu w populacjach.
2,0nie umie interpretować przyczyn zmian ewolucyjnych na poziomie populacji
3,0w minimalnym stopniu potrafi zinterpretowac zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
3,5w zadowalający sposób interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
4,0we właściwy sposób interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
4,5szczegółowo interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
5,0dogłębnie interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
BL_1A_BL-S-O8.1_U03
Umie nakreślać przebieg zmian ewolucyjnych najważniejszych grup taksonomicznych roślin i zwierząt.
2,0nie potrafi nakreślać przebiegu ewolucji głównych grup organizmów
3,0w minimalnym stopniu nakreśla przebieg ewolucji przynajmniej dwóch głównych grup organizmów
3,5Nakreśla przebieg ewolucji przynajmniej trzech głównych grup organizmów
4,0Nakreśla przebieg ewolucji przynajmniej trzech głównych grup organizmów
4,5Nakreśla przebieg ewolucji przynajmniej czterech głównych grup organizmów
5,0Nakreśla przebieg ewolucji dowolnej grupy organizmów
BL_1A_BL-S-O8.1_U04
Student nabędzie umiejętności konstruowania drzew filogenetycznych
2,0student nie ma żadnej wiedzy o konstruowaniu drzew filogenetycznych
3,0student potrafi omówić jedną metodę konstrukcji drzew filogenetycznych
3,5student potrafi omówić dwie metody konstrukcji drzew filogenetycznych
4,0student omawia trzy metody konstrukcji drzew filogenetycznych
4,5student omawia cztery metody konstrukcji drzew filogenetycznych
5,0student omawia więcej niż cztery metody konstrukcji drzew filogenetycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O8.1_K01
Nabędzie świadomość działania molekularnych mechanizmów warunkujących ewolucję organizmów żywych.
2,0nie ma świadomości mechanizmów molekularnych leżących u podstaw ewolucji organizmów żywych
3,0ma świadomość jednego, dwóch mechanizmów molekularnych leżących u podstaw ewolucji organizmów żywych
3,5ma świadomość przynajmniej trzech mechanizmów mokekularnch, leżących u podstaw ewolucji organiznów żywych
4,0ma świadomość przynajmniej 4 mechanizmów molekularnych leżących u podstaw organizmów żywych
4,5ma świadomość większosci mechanizmów molekularnych keżących u podstaw organizmów żywych
5,0ma dogłębną świadmość mechanizmów molekularnych leżących u podstaw organizmów żywych
BL_1A_BL-S-O8.1_K02
Wykazuje świadomość procesów mikroewolucji zachodzącej na poziomie populacji i gatunku.
2,0Nie wykazuje świadomości procesów mikroewolucji
3,0wykazuje minimalną świadomość procesów mikroewolucji
3,5wykazuje przeciętną świadomość procesów mikroewolucji
4,0wykazuje dobrą świadomość procesów mikroewolucji
4,5wykazuje ponadprzeciętna świadomość procesów mikroewolucji
5,0wykazuje dogłębną świadomość procesów mikroewolucji
BL_1A_BL-S-O8.1_K03
Wykazuje świadomość przemian ewolucyjnych składu gatunkowego roślin i zwierząt na przestrzeni epok geologicznych.
2,0nie wykazuje świadomości przemian ewolucyjnych na przestrzeni epok geologicznych
3,0wykszuje minimalną świadomość przemian ewolucyjnych na przestrzeni epok geologicznych
3,5wykazuje przeciętną świadomość przemian ewolucyjnych na przestrzeni epol geologicznych
4,0wykazuje ponadprzeciętną świadomość przemian ewolucji na przestyrzeni epok geologicznych
4,5wykazuje pełną świadomość ewolucji na przestszeni epok geologicznych
5,0wykazuje dogłębną i szczegółową świadomość ewolucji na przestrzeni epok geologicznych

Literatura podstawowa

  1. D.J. Futuyma, Ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008, wydanie I
  2. H. Krzanowska, A. Łomnicki, J. Rafiński, H. Szarski, J.M. Szymura, Zarys mechanizmów ewolucji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, wydanie I
  3. A. Kubicz, Tajemnice ewolucji molekularnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Wrocław, 1999, wydanie I

Literatura dodatkowa

  1. J. Dzik, Dzieje życia na Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, wydanie III
  2. M. Ryszkiewicz, Ewolucja. Od wielkiego wybuchu do Homo sapiens, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza drzew filogenetycznych i metod ich konstrukcji1
T-A-2Analiza procesów selekcji w obrębie populacji i przykładów specjacji1
T-A-3Analiza kopalnych form pośrednich1
T-A-4Analiza ewolucji narządów i układów u kręgowców1
T-A-5Ewolucja człowieka na podstawie wykopalisk i analizy molekularnej1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja prebiotyczna: hipotezy na temat warunków na Ziemi niezbędnych dla ukształtowania się pierwszej żywej istoty - progenoty, przypuszczenia na temat etapów ewolucji prebiotycznej, świat RNA, DNA jako nośnik informacji genetycznej, pierwsze etapy ewolucji od progenoty do rozdzielenia linii ewolucyjnej bakterii i Eukaryota, pierwsze kopalne organizmy-sinice. Ewolucja białek: przykłady białek o najwolniejszym tempie ewolucji - histony, cytochrom c i mechanizm zmian na drodze mutacji punktowej, przykłady białek o wolnym tempie ewolucji - rola duplikacji w tworzeniu rodzin genów na przykładzie genów kodujących alfa- i betaglobiny, metody wyznaczania tempa zmian ewolucyjnych metodą zegara molekularnego. Podstawy konstrukcji drzew filogenetycznych na bazie porównania sekwencji określonego białka w różnych taksonach.1
T-W-2Mechanizmy molekularne ewolucji białek: niesymetryczny crossing-over jako źródło duplikacji genów i egzonów, transpozony jako przyczyna tasowania eksonów w genach, trans-splicing, alternatywny splicing, redagowanie RNA, splicing białek. Rola intronów w ewolucji: hipotezy na temat powstania intronów, nagromadzanie mutacji w intronach, introny mające wpływ na sekwencję aminokwasów w białku, introny jako sekwencje kodujące, introny a inteiny. Molekularne dowody na temat pochodzenia wszystkich gatunków od wspólnego przodka. Mikroewolucja w populacjach: zmienność genetyczna w obrębie populacji, selekcja naturalna, ewolucja w wyniku dryfu genetycznego, teoria neutralna utrzymywania sie polimorfizmu w populacjach, genetyczna teoria doboru naturalnego.1
T-W-3Mikroewolucja gatunków: koncepcje gatunku w ewolucji, przykłady mikroewolucji cech fenotypowych w gatunkach roślin i zwierząt, konflikt i kooperacja jako czynniki mikroewolucji, różnice między gatunkami, bariery dla przepływu genów. Teorie specjacji (powstawanie gatunków), teoria Darwina, dobór naturalny, dobór płciowy, rodzaje specjacji, tempo specjacji, poliploidalność a specjacja, sukces rozrodczy.1
T-W-4Koewolucja gatunków: rozwijanie interakcji międzygatunkowych, koewolucja wrogów i ich ofiar, mutualizm w ewolucji, ewolucja oddziaływań konkurencyjnych, mimikra. Makroewolucja wyższych jednostek systematycznych: gradualizm i saltacjonizm, ewolucja nowych przystosowań, powstawanie nowych cech, postęp i trendy ewolucyjne, przykłady z morfologii porównawczej, konwergencja, paralelizm, rewersja, radiacja adaptatywna.1
T-W-5Dowody ewolucji w zapisie kopalnym: geologiczna skala czasu, kopalne dowody na pochodzenie płazów, kopalne dowody na pochodzenie ptaków, filogeneza dinozaurów, ewolucja waleni, ewolucja hominidów. Historia życia na Ziemi: epoka prekambryjska, eksplozja kambryjska, życie w morzach w ordowiku i dewonie, rośliny lądowe, życie w karbonie i permie, życie w mezozoiku, kręgowce, radiacja adaptacyjna ssaków.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych zajęć audytoryjnych5
A-A-2samodzielne przygotowanie studentów do zajęć audytoryjnych13
A-A-3samodzielne przyswajanie wiedzy niezbędnej do zaliczenia przedmiotu10
A-A-4zaliczenie i poprawa2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2praca własna studenta z podręcznikiem w celu przyswojenia treści wykładów12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_W01Student potrafi wytłumaczyć jakie są mechanizmy zmian ewolucyjnych w sekwencji genów oraz jakie mechanizmy molekularne leżą u podstaw wzrostu repertuaru białek w organizmach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1zrozumienie podstaw molekularnych przemian ewolucyjnych organizmówi
Treści programoweT-W-2Mechanizmy molekularne ewolucji białek: niesymetryczny crossing-over jako źródło duplikacji genów i egzonów, transpozony jako przyczyna tasowania eksonów w genach, trans-splicing, alternatywny splicing, redagowanie RNA, splicing białek. Rola intronów w ewolucji: hipotezy na temat powstania intronów, nagromadzanie mutacji w intronach, introny mające wpływ na sekwencję aminokwasów w białku, introny jako sekwencje kodujące, introny a inteiny. Molekularne dowody na temat pochodzenia wszystkich gatunków od wspólnego przodka. Mikroewolucja w populacjach: zmienność genetyczna w obrębie populacji, selekcja naturalna, ewolucja w wyniku dryfu genetycznego, teoria neutralna utrzymywania sie polimorfizmu w populacjach, genetyczna teoria doboru naturalnego.
T-W-1Ewolucja prebiotyczna: hipotezy na temat warunków na Ziemi niezbędnych dla ukształtowania się pierwszej żywej istoty - progenoty, przypuszczenia na temat etapów ewolucji prebiotycznej, świat RNA, DNA jako nośnik informacji genetycznej, pierwsze etapy ewolucji od progenoty do rozdzielenia linii ewolucyjnej bakterii i Eukaryota, pierwsze kopalne organizmy-sinice. Ewolucja białek: przykłady białek o najwolniejszym tempie ewolucji - histony, cytochrom c i mechanizm zmian na drodze mutacji punktowej, przykłady białek o wolnym tempie ewolucji - rola duplikacji w tworzeniu rodzin genów na przykładzie genów kodujących alfa- i betaglobiny, metody wyznaczania tempa zmian ewolucyjnych metodą zegara molekularnego. Podstawy konstrukcji drzew filogenetycznych na bazie porównania sekwencji określonego białka w różnych taksonach.
Metody nauczaniaM-4film
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po cyklu 5 godz. zajęć przeprowadzany sprawdzian pisemny z dotychczas omawianych zagadnień- 3 pytania. W sumie są to 3 sprawdziany. Ocena z zaliczenia stanowi średnią z trzech sprawdzianów, z tym, że oceny niedostateczne ze sprawdzianów cząstkowych są poprawiane przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób omówić mechanizmów molekularnych ewolucji
3,0student potrafi w minimalnie zadowalający sposób omówić mechanizmy molekularne ewolucji
3,5student prezentuje zadowalający poziom wiedzy na temat mechanizmów molekularnych ewolucji
4,0student potrafi analizować mechanizmy molekularne ewolucji
4,5student potrafi analizować i bogato argumentować molekularne mechanizmy ewolucji
5,0student potrafi analizować, argumentować i w pełni pojmować molekularne mechanizmy ewolucji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_W02student potrafi wytłumaczyć procesy mikroewolucyjne zachodzące w obrębie populacji i podać ich przyczyny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2zrozumienie procesów mikroewolucji na poziomie populacji i gatunku
Treści programoweT-W-3Mikroewolucja gatunków: koncepcje gatunku w ewolucji, przykłady mikroewolucji cech fenotypowych w gatunkach roślin i zwierząt, konflikt i kooperacja jako czynniki mikroewolucji, różnice między gatunkami, bariery dla przepływu genów. Teorie specjacji (powstawanie gatunków), teoria Darwina, dobór naturalny, dobór płciowy, rodzaje specjacji, tempo specjacji, poliploidalność a specjacja, sukces rozrodczy.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po cyklu 5 godz. zajęć przeprowadzany sprawdzian pisemny z dotychczas omawianych zagadnień- 3 pytania. W sumie są to 3 sprawdziany. Ocena z zaliczenia stanowi średnią z trzech sprawdzianów, z tym, że oceny niedostateczne ze sprawdzianów cząstkowych są poprawiane przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wyjaśnić procesów mikroewolucyjnych zachodzących w p[pulacji
3,0student posiada zarys wiedzy na temat procesów mikroewolucyjnych zachodzących w populacji
3,5student posiada zadowalającą wiedzę na temat procesów mikroewolucyjnych w populacji
4,0student potrafi analizować przyczyny procesów mikroewolucyjnych w populacji
4,5student potrafi analizować i szeregować przyczyny procesów mikroewolucyjnych w populacjach
5,0student potrafi analizować, szeregować przyczyny procesów mikroewolucyjnych w populacjach oraz w pełni pojmuje złożoność tych procesów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_W03Student potrafi wymieniać kolejne epoki geologiczne i przypisywać im ważniejsze wydarzenia ewolucyjne ze świata roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-3opanowanie wiedzy na temat dziejów życia na Ziemi na przestrzeni epok geologicznych
Treści programoweT-W-5Dowody ewolucji w zapisie kopalnym: geologiczna skala czasu, kopalne dowody na pochodzenie płazów, kopalne dowody na pochodzenie ptaków, filogeneza dinozaurów, ewolucja waleni, ewolucja hominidów. Historia życia na Ziemi: epoka prekambryjska, eksplozja kambryjska, życie w morzach w ordowiku i dewonie, rośliny lądowe, życie w karbonie i permie, życie w mezozoiku, kręgowce, radiacja adaptacyjna ssaków.
T-W-4Koewolucja gatunków: rozwijanie interakcji międzygatunkowych, koewolucja wrogów i ich ofiar, mutualizm w ewolucji, ewolucja oddziaływań konkurencyjnych, mimikra. Makroewolucja wyższych jednostek systematycznych: gradualizm i saltacjonizm, ewolucja nowych przystosowań, powstawanie nowych cech, postęp i trendy ewolucyjne, przykłady z morfologii porównawczej, konwergencja, paralelizm, rewersja, radiacja adaptatywna.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja panelowa
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po cyklu 5 godz. zajęć przeprowadzany sprawdzian pisemny z dotychczas omawianych zagadnień- 3 pytania. W sumie są to 3 sprawdziany. Ocena z zaliczenia stanowi średnią z trzech sprawdzianów, z tym, że oceny niedostateczne ze sprawdzianów cząstkowych są poprawiane przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób omówić przemian ewolucyjnych roślin i zwierząt na przestrzeni żadnej z epok geologicznych
3,0student potrafi w najprostszy sposób omówić przemiany ewolucyjne rośłin i zwierząt na przestrzeni jednej z losowo podanych epok
3,5student potrafi w najprostszy sposób omówić przemiany ewolucyjne roślin i zwierząt w dwóch losowo podanych epokach geologicznych
4,0student potrafi w zadowalający sposób omówić przemiany ewolucyjne roślin i zwierząt na przestrzeni połowy głównych epok geologicznych
4,5student potrafi w zadowalający sposób omówić przemiany ewolucyjne roślin i zwierząt na przestrzeni dowolnej epoki geologiczne
5,0student potrafi w dogłębny sposób omówić przemiany ewolucyjne roślin i zwierząt na przestrzeni dowolnej z epok geologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_U01Umie zinterpretować zmiany ewolucyjne zachodzące na poziomie molekularnym białek i DNA.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1zrozumienie podstaw molekularnych przemian ewolucyjnych organizmówi
Treści programoweT-A-1Analiza drzew filogenetycznych i metod ich konstrukcji
Metody nauczaniaM-4film
M-6klasyczna metoda problemowa
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena na podstawie 2 sprawdzianów (jeden w połowie semestru, drugi na ostatnich zajęciach) z tematyki zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zinterpretować zmian ewolucyjnych na poziomie białek i DNA
3,0w minimalnym zakresie interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie białek i DNA
3,5w zadowalającym zakresie interpretuje zmiany ewolucyjne
4,0prawidłowo w znacznym zakresie interpretuje zmiany ewolucyjne
4,5prawidłowo w pełnym zakresie interpretuje zmiany ewolucyjne
5,0interpretuje dogłębnie zmiany ewolucyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_U02umie zinterpretować podłoże obserwowanej zmienności organizmów danego gatunku i zmian w czasie zachodzących na poziomie fenotypu i genotypu w populacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2zrozumienie procesów mikroewolucji na poziomie populacji i gatunku
Treści programoweT-A-2Analiza procesów selekcji w obrębie populacji i przykładów specjacji
Metody nauczaniaM-3Dyskusja panelowa
M-6klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena na podstawie 2 sprawdzianów (jeden w połowie semestru, drugi na ostatnich zajęciach) z tematyki zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie interpretować przyczyn zmian ewolucyjnych na poziomie populacji
3,0w minimalnym stopniu potrafi zinterpretowac zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
3,5w zadowalający sposób interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
4,0we właściwy sposób interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
4,5szczegółowo interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
5,0dogłębnie interpretuje zmiany ewolucyjne na poziomie populacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_U03Umie nakreślać przebieg zmian ewolucyjnych najważniejszych grup taksonomicznych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3opanowanie wiedzy na temat dziejów życia na Ziemi na przestrzeni epok geologicznych
Treści programoweT-A-4Analiza ewolucji narządów i układów u kręgowców
T-A-3Analiza kopalnych form pośrednich
T-A-2Analiza procesów selekcji w obrębie populacji i przykładów specjacji
Metody nauczaniaM-3Dyskusja panelowa
M-6klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena na podstawie 2 sprawdzianów (jeden w połowie semestru, drugi na ostatnich zajęciach) z tematyki zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi nakreślać przebiegu ewolucji głównych grup organizmów
3,0w minimalnym stopniu nakreśla przebieg ewolucji przynajmniej dwóch głównych grup organizmów
3,5Nakreśla przebieg ewolucji przynajmniej trzech głównych grup organizmów
4,0Nakreśla przebieg ewolucji przynajmniej trzech głównych grup organizmów
4,5Nakreśla przebieg ewolucji przynajmniej czterech głównych grup organizmów
5,0Nakreśla przebieg ewolucji dowolnej grupy organizmów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_U04Student nabędzie umiejętności konstruowania drzew filogenetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zrozumienie podstaw molekularnych przemian ewolucyjnych organizmówi
Treści programoweT-A-1Analiza drzew filogenetycznych i metod ich konstrukcji
Metody nauczaniaM-5praca z użyciem komputera
M-6klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena na podstawie 2 sprawdzianów (jeden w połowie semestru, drugi na ostatnich zajęciach) z tematyki zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma żadnej wiedzy o konstruowaniu drzew filogenetycznych
3,0student potrafi omówić jedną metodę konstrukcji drzew filogenetycznych
3,5student potrafi omówić dwie metody konstrukcji drzew filogenetycznych
4,0student omawia trzy metody konstrukcji drzew filogenetycznych
4,5student omawia cztery metody konstrukcji drzew filogenetycznych
5,0student omawia więcej niż cztery metody konstrukcji drzew filogenetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_K01Nabędzie świadomość działania molekularnych mechanizmów warunkujących ewolucję organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1zrozumienie podstaw molekularnych przemian ewolucyjnych organizmówi
Treści programoweT-W-2Mechanizmy molekularne ewolucji białek: niesymetryczny crossing-over jako źródło duplikacji genów i egzonów, transpozony jako przyczyna tasowania eksonów w genach, trans-splicing, alternatywny splicing, redagowanie RNA, splicing białek. Rola intronów w ewolucji: hipotezy na temat powstania intronów, nagromadzanie mutacji w intronach, introny mające wpływ na sekwencję aminokwasów w białku, introny jako sekwencje kodujące, introny a inteiny. Molekularne dowody na temat pochodzenia wszystkich gatunków od wspólnego przodka. Mikroewolucja w populacjach: zmienność genetyczna w obrębie populacji, selekcja naturalna, ewolucja w wyniku dryfu genetycznego, teoria neutralna utrzymywania sie polimorfizmu w populacjach, genetyczna teoria doboru naturalnego.
T-W-1Ewolucja prebiotyczna: hipotezy na temat warunków na Ziemi niezbędnych dla ukształtowania się pierwszej żywej istoty - progenoty, przypuszczenia na temat etapów ewolucji prebiotycznej, świat RNA, DNA jako nośnik informacji genetycznej, pierwsze etapy ewolucji od progenoty do rozdzielenia linii ewolucyjnej bakterii i Eukaryota, pierwsze kopalne organizmy-sinice. Ewolucja białek: przykłady białek o najwolniejszym tempie ewolucji - histony, cytochrom c i mechanizm zmian na drodze mutacji punktowej, przykłady białek o wolnym tempie ewolucji - rola duplikacji w tworzeniu rodzin genów na przykładzie genów kodujących alfa- i betaglobiny, metody wyznaczania tempa zmian ewolucyjnych metodą zegara molekularnego. Podstawy konstrukcji drzew filogenetycznych na bazie porównania sekwencji określonego białka w różnych taksonach.
Metody nauczaniaM-4film
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po cyklu 5 godz. zajęć przeprowadzany sprawdzian pisemny z dotychczas omawianych zagadnień- 3 pytania. W sumie są to 3 sprawdziany. Ocena z zaliczenia stanowi średnią z trzech sprawdzianów, z tym, że oceny niedostateczne ze sprawdzianów cząstkowych są poprawiane przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości mechanizmów molekularnych leżących u podstaw ewolucji organizmów żywych
3,0ma świadomość jednego, dwóch mechanizmów molekularnych leżących u podstaw ewolucji organizmów żywych
3,5ma świadomość przynajmniej trzech mechanizmów mokekularnch, leżących u podstaw ewolucji organiznów żywych
4,0ma świadomość przynajmniej 4 mechanizmów molekularnych leżących u podstaw organizmów żywych
4,5ma świadomość większosci mechanizmów molekularnych keżących u podstaw organizmów żywych
5,0ma dogłębną świadmość mechanizmów molekularnych leżących u podstaw organizmów żywych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_K02Wykazuje świadomość procesów mikroewolucji zachodzącej na poziomie populacji i gatunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2zrozumienie procesów mikroewolucji na poziomie populacji i gatunku
Treści programoweT-W-3Mikroewolucja gatunków: koncepcje gatunku w ewolucji, przykłady mikroewolucji cech fenotypowych w gatunkach roślin i zwierząt, konflikt i kooperacja jako czynniki mikroewolucji, różnice między gatunkami, bariery dla przepływu genów. Teorie specjacji (powstawanie gatunków), teoria Darwina, dobór naturalny, dobór płciowy, rodzaje specjacji, tempo specjacji, poliploidalność a specjacja, sukces rozrodczy.
Metody nauczaniaM-5praca z użyciem komputera
M-3Dyskusja panelowa
M-4film
M-6klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po cyklu 5 godz. zajęć przeprowadzany sprawdzian pisemny z dotychczas omawianych zagadnień- 3 pytania. W sumie są to 3 sprawdziany. Ocena z zaliczenia stanowi średnią z trzech sprawdzianów, z tym, że oceny niedostateczne ze sprawdzianów cząstkowych są poprawiane przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje świadomości procesów mikroewolucji
3,0wykazuje minimalną świadomość procesów mikroewolucji
3,5wykazuje przeciętną świadomość procesów mikroewolucji
4,0wykazuje dobrą świadomość procesów mikroewolucji
4,5wykazuje ponadprzeciętna świadomość procesów mikroewolucji
5,0wykazuje dogłębną świadomość procesów mikroewolucji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.1_K03Wykazuje świadomość przemian ewolucyjnych składu gatunkowego roślin i zwierząt na przestrzeni epok geologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3opanowanie wiedzy na temat dziejów życia na Ziemi na przestrzeni epok geologicznych
Treści programoweT-W-5Dowody ewolucji w zapisie kopalnym: geologiczna skala czasu, kopalne dowody na pochodzenie płazów, kopalne dowody na pochodzenie ptaków, filogeneza dinozaurów, ewolucja waleni, ewolucja hominidów. Historia życia na Ziemi: epoka prekambryjska, eksplozja kambryjska, życie w morzach w ordowiku i dewonie, rośliny lądowe, życie w karbonie i permie, życie w mezozoiku, kręgowce, radiacja adaptacyjna ssaków.
Metody nauczaniaM-4film
M-6klasyczna metoda problemowa
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po cyklu 5 godz. zajęć przeprowadzany sprawdzian pisemny z dotychczas omawianych zagadnień- 3 pytania. W sumie są to 3 sprawdziany. Ocena z zaliczenia stanowi średnią z trzech sprawdzianów, z tym, że oceny niedostateczne ze sprawdzianów cząstkowych są poprawiane przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje świadomości przemian ewolucyjnych na przestrzeni epok geologicznych
3,0wykszuje minimalną świadomość przemian ewolucyjnych na przestrzeni epok geologicznych
3,5wykazuje przeciętną świadomość przemian ewolucyjnych na przestrzeni epol geologicznych
4,0wykazuje ponadprzeciętną świadomość przemian ewolucji na przestyrzeni epok geologicznych
4,5wykazuje pełną świadomość ewolucji na przestszeni epok geologicznych
5,0wykazuje dogłębną i szczegółową świadomość ewolucji na przestrzeni epok geologicznych