Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Praktyka specjalizacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyka specjalizacyjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki i zoologii, ekonomii i przedsiębiorczości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie środowiska naturalnego. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu funkcjonowania żywych organizmów. |
C-2 | Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
T-PR-1 | Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposarzenia danej jednostki organizacyjnej. | 1 |
T-PR-2 | Blok zagadnień analiz laboratoryjnych, ilościowa i jakościowa analiza chemiczne, parametry roztworów wodnych, analityka biochemiczna i diagnostyczna ( w zależności od zakresu działalności wybranej jednostki organizacyjnej). | 1 |
T-PR-3 | Blok wybranych zagadnień z biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy imunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników. | 1 |
3 | ||
praktyki | ||
T-PR-1 | Zapoznanie z zasadami BHP, (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie z zagadnieniami ekonomiczno- prawnymi funkcjonowania wybranej instytucji | 1 |
T-PR-2 | Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych realizownych w wybranej instytucji. Funkcjonowanie organizmów i obserwacja otoczenia ich występowania. | 1 |
T-PR-3 | Procesy oraz zjawiska występujące w organizmach żywych i tworzących przez nie systemach. Czynności życiowe organizmów żywych (świat roślin, świat zwierząt) | 1 |
3 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
A-PR-1 | Uczestnictwo w szkoleniu BHP (ogólnym i stanowiskowym).Uczestnictwo w zająciach praktycznych w wybranej jednostce organizacyjnej (istytucji). Przestrzeganie zasad BHP. | 90 |
A-PR-2 | Czytanie wskazanej literatury (instrukcje, regulaminy, metodyki, czasopisma specjalistyczne, podręczniki, publikacje) zgodne z profilem działalności danej instytucji. Przygotowanie do zajęćpraktycznych.Wypełnianie dzienniczka praktyk i napisanie konspektu. | 25 |
A-PR-3 | Przygotowanie do zalicznia z Praktyki Specjalistycznej | 5 |
120 | ||
praktyki | ||
A-PR-1 | Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych | 90 |
A-PR-2 | Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia. | 25 |
A-PR-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych | 5 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia produkcyjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-P1_W01 Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w zywych organizmach | BL_1A_W07 | P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05 | C-2, C-1 | T-PR-2, T-PR-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-P1_W02 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku. | BL_1A_W11, BL_1A_W01 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-PR-3, T-PR-2 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-P1_W03 Student definiuje podstawowe pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych | BL_1A_W13, BL_1A_W14 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-2, C-1 | T-PR-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-P1_U01 W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych | BL_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-2, C-1 | T-PR-1, T-PR-3, T-PR-2 | M-3, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-P1_K01 Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu | BL_1A_K06 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | C-2, C-1 | T-PR-3, T-PR-1, T-PR-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-P1_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-2, C-1 | T-PR-3, T-PR-2 | M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-P1_W01 Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w zywych organizmach | 2,0 | student nie zna biochemicznego podłoż procesów życiowych |
3,0 | student w niewielkim zakresie zna podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna niektóre przemiany substratów | |
3,5 | student w niewielkim zakresie zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w zywych organizmach | |
4,0 | student zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach | |
4,5 | student dobrze zana i potrafi wytłumaczyć podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach | |
5,0 | student bardzo dobrze zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i bardzo dobrze zna, rozumie i umie wytłumaczyć przemiany substratów w żywych organizmach | |
BL_1A_BL-S-P1_W02 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku. | 2,0 | student nie umie logicznie myśleć |
3,0 | student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach | |
3,5 | student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod w niewielkim zakresie | |
4,0 | student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod zakresie funcjonowania organizmów w środowisku | |
4,5 | student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod i narzędzi zakresie funcjonowania organizmów w środowisku | |
5,0 | student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod, narzędzi i instrumentó w zakresie funcjonowania organizmów w środowisku | |
BL_1A_BL-S-P1_W03 Student definiuje podstawowe pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych | 2,0 | student niechętnie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych |
3,0 | student w pewnym zakresie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych nie wiążąc jej z rozwojem nauk biologicznych | |
3,5 | student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych | |
4,0 | student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii | |
4,5 | student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów | |
5,0 | student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych, postępujac zgodnie z zasadami etyki, wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów i rozwijanie metod badawczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-P1_U01 W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych | 2,0 | student nie umie korzystać z zajęćpraktycznych |
3,0 | student łączy w niewielkim zakresie praktyczne umiejetności zastosowaniem norm badawczych | |
3,5 | student rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych | |
4,0 | student planuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod katem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną | |
4,5 | student planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach | |
5,0 | student dokładnie i starannie planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-P1_K01 Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu | 2,0 | student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej |
3,0 | student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej | |
3,5 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu | |
4,0 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej | |
4,5 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych | |
5,0 | student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych | |
BL_1A_BL-S-P1_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności | 2,0 | student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych |
3,0 | student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych | |
3,5 | student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowośćpostępowania etycznego procesów biologicznych | |
4,0 | student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność | |
4,5 | student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność | |
5,0 | student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność |
Literatura podstawowa
- Dębińska-Kieć A., Naskalski J.,W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Urban i Partner, Wrocław, 2002, Wyd II
- Charles J. Krebs, Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 2001