Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, ekonomii, etnografii oraz kulturoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geograficzne jednostki przestrzenne Polski. Walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego. Idea rozwoju zrównoważonego a rozwój ruchu turystycznego w Polsce.1
T-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny, kalendarium ważniejszych wydarzeń.1
T-W-3Zabytki kultury materialnej i duchowej (obiekty architektury sakralnej i świeckiej (zamki, pałace, budownictwo wiejskie i miejskie).1
T-W-4Zabytkowe budownictwo przemysłowe (wiatraki, młyny, olejarnie, kuźnie, fabryki).1
T-W-5Zabytkowe budownictwo o charakterze militarnym.1
T-W-6Legendy i tradycje Pomorza Zachodniego, dziedzictwo kulinarne. Produkty tradycyjne.1
T-W-7Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego (flora i fauna Pomorza Zachodniego, formy ochrony przyrody, zabytkowe układy parkowe, ogrody dendrologiczne i arboreta, Karta Florencka).1
T-W-8Instytucje zajmujące się ochroną dziedzictwa kulturowego Pomorza Zachodniego.1
T-W-9Trasy turystyczne Pomorza Zachodniego (wybrane trasy turystyczne na obszarach wiejskich (rowerowe, piesze i wodne).1
T-W-10Turystyka miejska i najważniejsze miasta regionu.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Udział w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.3_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu.
BL_1A_W14, BL_1A_W22, BL_1A_W23P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.3_U01
Student dostrzega i analizuje wzajemne zależności występujące między stanem środowiska naturalnego a zagospodarowaniem turystyczno-rekreacyjnym oraz planowaniem przestrzennym.
BL_1A_U17, BL_1A_U10P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2
BL_1A_BL-S-O3.3_U02
Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
BL_1A_U17P1A_U10C-1T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-6M-4, M-2, M-1, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.3_K01
Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz popularyzowania na ich temat wiedzy wśród mieszkańców regionu.
BL_1A_K06, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1T-W-8, T-W-2, T-W-7M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3
BL_1A_BL-S-O3.3_K02
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo w zakresie edukacji regionalnej oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego.
BL_1A_K06, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.3_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.3_U01
Student dostrzega i analizuje wzajemne zależności występujące między stanem środowiska naturalnego a zagospodarowaniem turystyczno-rekreacyjnym oraz planowaniem przestrzennym.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
BL_1A_BL-S-O3.3_U02
Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.3_K01
Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz popularyzowania na ich temat wiedzy wśród mieszkańców regionu.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
BL_1A_BL-S-O3.3_K02
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo w zakresie edukacji regionalnej oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Cichoń M., Dolina Dolnej Odry, Wydawnictwo SOFT VISSION, Szczecin, 2010
  2. Czasnojć M., Pomorze Zachodnie, Wydawnictwo ZAPOL Sp. j. Dmochowski, Sobczyk, Szczecin, 2011
  3. Jagusiewicz A., Zasoby dziedzictwa kulturowego i historycznego jako wartości turystyczne, Instytut Turystyki, Warszawa, 2000
  4. Legienis H., Atrakcje i produkty turystyczne w nowych województwach, Instytut Turystyki, Warszawa, 1998
  5. Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyczna Polski, Wydawnictwo PWE, Warszawa, 2002
  6. Rembas M., Zachodniopomorskie tajemnice, Wydawnictwo „Walkowska", Szczecin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zaremba-Szuba G., Pomorska książka kucharska (szczecińska, stargardzka, kołobrzeska), Wydawnictwo „Walkowska", Szczecin, 2011
  2. Mechło W., Pogańskie tajemnice Pomorza, Wydawnictwo ZAPOL Sp. j. Dmochowski, Sobczyk, Szczecin, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geograficzne jednostki przestrzenne Polski. Walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego. Idea rozwoju zrównoważonego a rozwój ruchu turystycznego w Polsce.1
T-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny, kalendarium ważniejszych wydarzeń.1
T-W-3Zabytki kultury materialnej i duchowej (obiekty architektury sakralnej i świeckiej (zamki, pałace, budownictwo wiejskie i miejskie).1
T-W-4Zabytkowe budownictwo przemysłowe (wiatraki, młyny, olejarnie, kuźnie, fabryki).1
T-W-5Zabytkowe budownictwo o charakterze militarnym.1
T-W-6Legendy i tradycje Pomorza Zachodniego, dziedzictwo kulinarne. Produkty tradycyjne.1
T-W-7Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego (flora i fauna Pomorza Zachodniego, formy ochrony przyrody, zabytkowe układy parkowe, ogrody dendrologiczne i arboreta, Karta Florencka).1
T-W-8Instytucje zajmujące się ochroną dziedzictwa kulturowego Pomorza Zachodniego.1
T-W-9Trasy turystyczne Pomorza Zachodniego (wybrane trasy turystyczne na obszarach wiejskich (rowerowe, piesze i wodne).1
T-W-10Turystyka miejska i najważniejsze miasta regionu.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.3_W01Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W22ma wiedzę o aspekcie przyrodniczym w naukach humanistycznych
BL_1A_W23zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-8Instytucje zajmujące się ochroną dziedzictwa kulturowego Pomorza Zachodniego.
T-W-1Geograficzne jednostki przestrzenne Polski. Walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego. Idea rozwoju zrównoważonego a rozwój ruchu turystycznego w Polsce.
T-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny, kalendarium ważniejszych wydarzeń.
T-W-9Trasy turystyczne Pomorza Zachodniego (wybrane trasy turystyczne na obszarach wiejskich (rowerowe, piesze i wodne).
T-W-4Zabytkowe budownictwo przemysłowe (wiatraki, młyny, olejarnie, kuźnie, fabryki).
T-W-7Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego (flora i fauna Pomorza Zachodniego, formy ochrony przyrody, zabytkowe układy parkowe, ogrody dendrologiczne i arboreta, Karta Florencka).
T-W-10Turystyka miejska i najważniejsze miasta regionu.
T-W-3Zabytki kultury materialnej i duchowej (obiekty architektury sakralnej i świeckiej (zamki, pałace, budownictwo wiejskie i miejskie).
T-W-5Zabytkowe budownictwo o charakterze militarnym.
T-W-6Legendy i tradycje Pomorza Zachodniego, dziedzictwo kulinarne. Produkty tradycyjne.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.3_U01Student dostrzega i analizuje wzajemne zależności występujące między stanem środowiska naturalnego a zagospodarowaniem turystyczno-rekreacyjnym oraz planowaniem przestrzennym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U17analizuje zjawiska i procesy gospodarcze, polityczne i demograficzne; ocena ich skutki dla środowiska naturalnego;
BL_1A_U10Potrafi charakteryzować, porównywać, oceniać poznane stanowiska filozoficzne, szczególnie z uwzględnieniem filozoficznej refleksji nad światem przyrody; posiada umiejętność hierarchizowania i odpowiedzialnego wyboru wartości etycznych w kontekście działalności zawodowej; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną do interpretacji współczesnych zjawisk i procesów społecznych nabywa umiejętności dostrzegania oraz analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych; posługuje się pojęciami z zakresu psychologii; nabywa umiejętności psychologiczne niezbędne w kontaktach interpersonalnych; umie rozpoznawać oraz analizować treści i formy obiektów architektonicznych i dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-8Instytucje zajmujące się ochroną dziedzictwa kulturowego Pomorza Zachodniego.
T-W-1Geograficzne jednostki przestrzenne Polski. Walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego. Idea rozwoju zrównoważonego a rozwój ruchu turystycznego w Polsce.
T-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny, kalendarium ważniejszych wydarzeń.
T-W-9Trasy turystyczne Pomorza Zachodniego (wybrane trasy turystyczne na obszarach wiejskich (rowerowe, piesze i wodne).
T-W-4Zabytkowe budownictwo przemysłowe (wiatraki, młyny, olejarnie, kuźnie, fabryki).
T-W-7Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego (flora i fauna Pomorza Zachodniego, formy ochrony przyrody, zabytkowe układy parkowe, ogrody dendrologiczne i arboreta, Karta Florencka).
T-W-10Turystyka miejska i najważniejsze miasta regionu.
T-W-3Zabytki kultury materialnej i duchowej (obiekty architektury sakralnej i świeckiej (zamki, pałace, budownictwo wiejskie i miejskie).
T-W-5Zabytkowe budownictwo o charakterze militarnym.
T-W-6Legendy i tradycje Pomorza Zachodniego, dziedzictwo kulinarne. Produkty tradycyjne.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.3_U02Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U17analizuje zjawiska i procesy gospodarcze, polityczne i demograficzne; ocena ich skutki dla środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny, kalendarium ważniejszych wydarzeń.
T-W-9Trasy turystyczne Pomorza Zachodniego (wybrane trasy turystyczne na obszarach wiejskich (rowerowe, piesze i wodne).
T-W-7Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego (flora i fauna Pomorza Zachodniego, formy ochrony przyrody, zabytkowe układy parkowe, ogrody dendrologiczne i arboreta, Karta Florencka).
T-W-10Turystyka miejska i najważniejsze miasta regionu.
T-W-3Zabytki kultury materialnej i duchowej (obiekty architektury sakralnej i świeckiej (zamki, pałace, budownictwo wiejskie i miejskie).
T-W-6Legendy i tradycje Pomorza Zachodniego, dziedzictwo kulinarne. Produkty tradycyjne.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.3_K01Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz popularyzowania na ich temat wiedzy wśród mieszkańców regionu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-8Instytucje zajmujące się ochroną dziedzictwa kulturowego Pomorza Zachodniego.
T-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny, kalendarium ważniejszych wydarzeń.
T-W-7Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego (flora i fauna Pomorza Zachodniego, formy ochrony przyrody, zabytkowe układy parkowe, ogrody dendrologiczne i arboreta, Karta Florencka).
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.3_K02Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo w zakresie edukacji regionalnej oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny, kalendarium ważniejszych wydarzeń.
T-W-9Trasy turystyczne Pomorza Zachodniego (wybrane trasy turystyczne na obszarach wiejskich (rowerowe, piesze i wodne).
T-W-4Zabytkowe budownictwo przemysłowe (wiatraki, młyny, olejarnie, kuźnie, fabryki).
T-W-7Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego (flora i fauna Pomorza Zachodniego, formy ochrony przyrody, zabytkowe układy parkowe, ogrody dendrologiczne i arboreta, Karta Florencka).
T-W-3Zabytki kultury materialnej i duchowej (obiekty architektury sakralnej i świeckiej (zamki, pałace, budownictwo wiejskie i miejskie).
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.