Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Historia przetwórstwa żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia przetwórstwa żywności | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Józefa Gardzielewska <Jozefa.Gardzielewska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii przetwórstwa żywności i jej związku ze zwyczajami i tradycjami żywieniowymi różnych spoleczeństw na przestrzeni dziejów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do historii żywności. Wykorzystanie zwierząt w pozyskiwaniu żywności u ludów starożytnych. Uboje rytualne.Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie. | 1 |
T-W-3 | Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzenii wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa. | 1 |
T-W-4 | Przemysł spirytusowy i winiarski. Tworzenie pierwszych zakładów na skalę przemysłowa na ziemiach polskich i na świecie. Tradycyjne metody otrzymywania wina i alkoholi.Historia wina. | 1 |
T-W-5 | Wyroby i potrawy regionalne ich znaczenie odżywcze i dietetyczne. | 1 |
T-W-6 | Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały. | 1 |
T-W-7 | Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów formie pisemnej. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Praca własna - korzystanie zasobów bibliotecznych i internetowych | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 23 |
A-W-4 | Poprawa zaliczenia wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład zużyciem użyciem komputera i projektora |
M-2 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.3_W01 Student posiada podstawową wiedzę z historii przetwórstwa żywności oraz roli i znaczenia różnego rodzaju żywności w żywieniu człowieka. | BL_1A_W01, BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W05 | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.3_U01 Potrafi objaśniać podstawowe zagadnienia z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka. Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce. | BL_1A_U19, BL_1A_U20, BL_1A_U15 | P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10 | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.3_K01 Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu. | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.3_W01 Student posiada podstawową wiedzę z historii przetwórstwa żywności oraz roli i znaczenia różnego rodzaju żywności w żywieniu człowieka. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału , ale z niewielkimi niedociągnięciami | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.3_U01 Potrafi objaśniać podstawowe zagadnienia z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka. Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce. | 2,0 | Nie potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowych zagadnień zrealizowanego materiału. |
3,0 | Potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Potrafi na dobrym poziomie objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Potrafi bardzo dobryze objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Potrafi bardzo dobryze objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.3_K01 Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu. | 2,0 | Student nie przejawia aktywności w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i nie jest kreatywny. |
3,0 | Student przejawia w dostateczny sposób aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność. | |
3,5 | Student przejawia powyżej dostatecznych wymagań aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność. | |
4,0 | Student przejawia na dobrym poziomie aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność. | |
4,5 | Student przejawia powyżej dobrego poziomu aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność. | |
5,0 | Student przejawia na bardzo dobrym poziomie aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. prof. dr hab.Świderski Franciszek, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
- Praca zbiorowa pod redakcją pro.dr ha. Świetlikowska Urszula, Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995
- Bockenheim Krystyna, Przy polskim stole, Wydawnictwo Dolnośląskie, 1998
- Ogrodowska Barbara, Tradycje polskiego stołu, Muza, 2010
Literatura dodatkowa
- Duda Z., Stan i perspektywy rozwoju nauki i technologii mięsa., Zeszyty Problemowe Nauk Rolniczych 256 PWN, Warszawa, 1984
- Wesołowski E., Wkład przemysłu mięsnego w rozwój kultury technicznej i gospodarki kraju (1918-1939), Gospodarka mięsna s.2-5., 1988