Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu GMO:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | GMO | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość genetyki oraz wybranych zagadnień z hodowli roślin i zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt jak i mikroorganizmów |
C-2 | zwrócenie uwagi studentów na kierunki i skalę modyfikacji genetycznych, jak również na ich praktyczne wykorzystanie, zagrożenia i obawy wynikające ze stosowania GMO |
C-3 | przybliżenie metod identyfikacji GMO w roślinach i żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody wykorzystywane do modyfikacji genetycznych roślin, zwierząt i mikroorganizmów | 2 |
T-A-2 | Omówienie metod i zasad stosowanych do identyfikacji GMO. Test Elisa, metoda PCR. Istota testów i ich zastosowanie. Przygotowanie protokołów do amplifikacji DNA według norm określonych w stosownych dokumentach UE | 2 |
T-A-3 | Prezentacje referatów na wybrane zagadnienia dotyczące GMO | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czym jest GMO i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych | 1 |
T-W-2 | Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji | 1 |
T-W-3 | Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta i mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji Zastosowania GMO w terapiach genowych | 1 |
T-W-4 | Rejestry organizmów genetycznie zmodyfikowanych | 1 |
T-W-5 | Panel dyskusyjny. Obawy i zagrożenia wynikające z użytkowania GMO | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie referatu | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do testu zaliczającego ćwiczenia audytoryjne | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykłady | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | praca w grupach na zajęciach pokazowych, dyskusja nad formą samodzielnego przygotowania referatu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obecność i zaangażowanie na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: głos w dyskusji nad „zaletami”, „wadami” i „zagrożeniami” wynikającymi z uprawy GMO w Polsce |
S-3 | Ocena podsumowująca: test zaliczający wykłady |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena treści i formy zaprezentowania referatu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.2_W01 Zna cele i metody stosowania transformacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów | BL_1A_W13, BL_1A_W06, BL_1A_W17 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07 | C-3, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1, S-3 |
BL_1A_BL-S-O10.2_W02 Zna wady i zalety oraz aspekty prawne dotyczące użycia oraz identyfikacji GMO | BL_1A_W25, BL_1A_W21 | P1A_W04, P1A_W08, P1A_W09 | C-2 | T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.2_U01 Potrafi opisać podstawowe metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów możliwości ich różnorodnych aplikacji | BL_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-4, S-3 |
BL_1A_BL-S-O10.2_U02 Potrafi ocenić w tym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych i potencjalnych zagrożeń | BL_1A_U09, BL_1A_U14 | P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10 | C-2 | T-W-4, T-A-3 | M-1 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.2_K01 Rozumie znaczenie transformacji. Ma świadomość skali transformacji genetycznych i roli uczestnictwa w dyskusji nad GMO | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-2, C-3 | T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-1 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.2_W01 Zna cele i metody stosowania transformacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów | 2,0 | student nie zna celów i metod stosowanych w transformacjach genetycznych omawianych organizmów |
3,0 | student potrafi wymienić najważniejsze cele i podstawowe metody transformacji genetycznych u wybranych przez siebie organizmów | |
3,5 | student potrafi wymienić cele modyfikacji, poznane na zajęciach metody transformacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów | |
4,0 | student zna i rozumie istotę metod transformacji genetycznych u poznanych organizmów, zna zasady budowania konstruktów genowych | |
4,5 | student posiada ugruntowaną wiedzę nabytą na zajęciach, potrafi merytorycznie zabierać głos w dyskusji nad zaletami i wadami metod transformowania organizmów | |
5,0 | student biegle porusza się w tematyce GMO, analizuje i dyskutuje nad omawianymi zagadnieniami, potrafi teoretycznie konstruować nowe układy genów, wiedząc w jaki jakimi metodami można je "pozyskać" | |
BL_1A_BL-S-O10.2_W02 Zna wady i zalety oraz aspekty prawne dotyczące użycia oraz identyfikacji GMO | 2,0 | student nie rozumie pojęcia GMO |
3,0 | student zna 'najważniejsze' zalety i wady stosowania GMO | |
3,5 | student potrafi rozmawiać na temat wad i zalet dotyczących stosowania GMO | |
4,0 | student zna wady, zalety stosowania i użytkowania oraz rozumie problemy prawne towarzyszące GMO | |
4,5 | student potrafi merytorycznie dyskutować nad różnymi aspekatmi zwiżanaymi z GMO | |
5,0 | student potrafi zaprezentować swoją indywidualną postawe wobec GMO, a wybór swój potrafi merytorycznie uzasadnić wykorzystując znane zapisy prawne i wiedzę na temat GMO |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.2_U01 Potrafi opisać podstawowe metody wykorzystywane do transformowania roślin, zwierząt i mikroorganizmów możliwości ich różnorodnych aplikacji | 2,0 | student nie zna metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych |
3,0 | student zna wybrane metody wykorzystywanych do transformacji genetycznych organizmów | |
3,5 | student zna wybrane metody wykorzystywanych do transformacji genetycznych organizmów i potrafi je w sposób ogólnikowy opisać | |
4,0 | student prezentuje poznane na zajęciach metody wykorzystywane do transformacji genetycznych organizmów i potrafi je w poprawnie scharakteryozwać | |
4,5 | student rozumie istotę metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych organizmów i potrafi je w poprawnie scharakteryozwać zwracając uwagę na ich wady i zalety, wydajność oraz czynniki na nią wpływające | |
5,0 | student potrafi biegle i dogłębnie charakteryzować poznane metody transformacji genetycznych włącvznie z ich wadami i zaletami, przedstawia swoje indywidualne pomysły w odniesieniu do możliwych do zrealizowania modyfikacji genetycznych | |
BL_1A_BL-S-O10.2_U02 Potrafi ocenić w tym krytycznie ocenić uwolnienie GMO do środowiska w świetle znanych rozwiązań prawnych i potencjalnych zagrożeń | 2,0 | student nie zna aspektów prawnych regulujących stosowanie i użytkowanie GMO |
3,0 | student zna wybrane zapisy prawne dotyczące stosowania i użytkowania GMO | |
3,5 | student zna wybrane zapisy prawne dotyczące stosowania i użytkowania GMO i potrafi je wykorzystywać w dyskusji | |
4,0 | student zna akty prawne i najważniejsze zapisy dotyczące stosowania i użytkowania GMO | |
4,5 | student zna akty prawa i najważniejsze zapisy dotyczące stosowania i użytkowania GMO, potrafi je wzkorzystywa w dyskusji i samodzielnej pracy nad referatem | |
5,0 | student potrafi dyskutować, dogłębnie analizowac przykłądy uwolnienia GMO do środowiska, potrafi przywidywać potencjalne zagrożenia w odniesieniu do tego typu uwolnień |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.2_K01 Rozumie znaczenie transformacji. Ma świadomość skali transformacji genetycznych i roli uczestnictwa w dyskusji nad GMO | 2,0 | student nie rozumie znaczenia transformacji genetycznych |
3,0 | student potrafi przybliżyć skalę i obszary w których transformacje genetyczne wykorzystywane sa najczęściej | |
3,5 | student potrafi wymienić skalę modyfikacji genetycznych, w zależności od omawianego gatunku, mając świadomość zalet, obaw i zagrożeń z tego wynikających | |
4,0 | student potrafi merytorycznie dyskutuje w oparciu o posiadana wiedzę wiedzę nad tematem modyfikacji genetycznych per se | |
4,5 | student ma świadomość kierunków w jakich zmierzają firmy zajmujące się modyfikacjami genetycznymi roślin, zwierząt czy mikroorganizmów, potrafi nad nimi dyskytować broniąc swojego stanowiska | |
5,0 | student ma świadomość zalet, obaw i zagrożeń wynikających ze stosowania GMO. Biegle porusza się w materii transformacji genetycznych, potrafi merytorycznie dyskutować i reprezentować swoje indywidualne stanowisko |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Bednarski W., Repsa A. (red.), Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
- Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009
- Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 2009
- ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r., o organizmach genetycznie zmodyfikowanych, Dz. U. 2001.76.811 z dnia 25 lipca 2001 r., 2001
- ustawa z dnia 21 maja 2003 r., o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, Dz. U. z dnia 24 lipca 2003 r., 2003
- konwencja, o różnorodności biologicznej, sporządzona w Rio de Janeiro dnia 5 czerwca 1992 r., Dz. U. z dnia 6 listopada 2002 r., 2002