Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z zoologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ćwiczenia terenowe z zoologii | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zoologii i elementów ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie praktycznych sposobów obserwacji dziko żyjących zwierząt w środowisku wodnym i lądowym, naturalnym i zurbanizowanym |
C-2 | Nauczenie sposobów odławiania, konserwacji i oznaczania przynależności systematycznej zwierząt |
C-3 | Zapoznanie z praktycznymi formami ochrony i opieki nad zwierzętami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Sposoby odławiania i konserwacji zwierząt | 1 |
T-T-2 | Obserwacja zwierząt w środowiskach lądowych | 1 |
T-T-3 | Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych | 1 |
T-T-4 | Obserwacja zwierząt w środowisku wodnym | 1 |
T-T-5 | Odławianie zwierząt nie podlegających ochronie w środowiskach lądowych | 1 |
T-T-6 | Sposoby ochrony czynnej zwierząt na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-T-2 | Analiza materiału zebranego na zajęciach | 24 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie w zakresie użycia sprzętu do odławiania zwierząt |
M-3 | Zajęcia laboratoryjne z użyciem mikroskopów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zaangażowania w pracy grupowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C8_W01 Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię | BL_1A_W11 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-2, C-1 | T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-1, T-T-4 | M-3, M-2 | S-2 |
BL_1A_BL-S-C8_W02 Student powinien poznać biologię zwierząt objętych czynną ochroną | BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-3 | T-T-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C8_U01 Student powinien klasyfikować ekologicznie, opisywać obserwowane zwierzęta, poznać ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, nabyć praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt | BL_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-2, C-3, C-1 | T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-6, T-T-1, T-T-4 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C8_K01 Student zdobędzie odpowiednią postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną | BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-2, C-1 | T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-1, T-T-4 | M-3, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C8_K02 Student nabędzie postawę dbałości o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej | BL_1A_K04 | P1A_K06 | C-2, C-1 | T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-1, T-T-4 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C8_W01 Student potrafi sklasyfikować obserwowane organizmy zwierzęce, opisać ich budowę i biologię | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię jednego organizmu | |
3,5 | sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię dwóch organizmów | |
4,0 | sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię trzech organizmów | |
4,5 | sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię czterech organizmów | |
5,0 | sprawozdanie opisujące klasyfikację, budowę i biologię pięciu organizmów | |
BL_1A_BL-S-C8_W02 Student powinien poznać biologię zwierząt objętych czynną ochroną | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | sprawozdanie zawierające opis jednego gatunku poznanych zwierząt objętych ochroną | |
3,5 | sprawozdanie zawierające opis dwóch gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną | |
4,0 | sprawozdanie zawierające opis trzech gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną | |
4,5 | sprawozdanie zawierające opis czterech gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną | |
5,0 | sprawozdanie zawierające opis pięciu gatunków poznanych zwierząt objętych ochroną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C8_U01 Student powinien klasyfikować ekologicznie, opisywać obserwowane zwierzęta, poznać ich biologię i przynależność taksonomiczną oraz status ochronny, nabyć praktyczną umiejętność obserwacji zwierząt | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji jednego z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny | |
3,5 | sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji dwóch z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny | |
4,0 | sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji trzech z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny | |
4,5 | sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji czterech z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny | |
5,0 | sprawozdanie wykazujące umiejętność ekologicznej klasyfikacji pięciu z poznanych gatunków zwierząt, jego rolę w ekosystemie i status ochronny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C8_K01 Student zdobędzie odpowiednią postawę do pracy w zespole połączoną z pracą indywidualną | 2,0 | brak współpracy z pozostałymi członkami zespołu |
3,0 | współpraca z pozostałymi członkami zespołu na poziomie obserwacji ich pracy | |
3,5 | współpraca z pozostałymi członkami zespołu na poziomie obserwacji ich pracy z niewielkim czynnym udziałem | |
4,0 | współpraca z pozostałymi członkami zespołu z czynnym udziałem | |
4,5 | współpraca z pozostałymi członkami zespołu z czynnym udziałem i sugestiami dotyczącymi sposobu wykonania zadań | |
5,0 | współpraca z pozostałymi członkami zespołu z czynnym udziałem o charakterze przywódczym | |
BL_1A_BL-S-C8_K02 Student nabędzie postawę dbałości o bezpieczeństwo osobiste i grupy w pracy terenowej | 2,0 | nieodpowiedni strój do pracy w terenie, nieodpowiednie obchodzenie się z powierzonym sprzętem, brawura, nonszalancja |
3,0 | strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu minimalnym | |
3,5 | strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu dopuszczalnym | |
4,0 | strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu właściwym | |
4,5 | strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu dobrym | |
5,0 | strój do pracy w terenie, obchodzenie się z powierzonym sprzętem, skupienie i uwaga odpowiednie w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- K. Kowalski, Klucze do oznaczania kręgowców Polski, Ssaki, PWN, Warszawa, Kraków, 1964
- N. Pławilszczikow, Klucz do oznaczania owadów, PWRiL, Warszawa, 1972
- J. I. Rybak, Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne. Przewodnik do rozpoznawania, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2000
- Z. Czarnecki, K.A. Dobrowolski, B. Jabłoński, E. Nowak, Ptaki Europy, Elipsa, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- R. Brown, Tropy i ślady ptaków, Muza SA, Warszawa, 2006
- J. Gotzman, B. Jabłoński, Gniazda naszych ptaków, Państwowe zakłady wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1972
- M. Młynarski, Płazy i Gady Polski, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1971