Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Ekologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia zwierząt | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu zoologii bezkręgowców i kręgowców, ekologii ogólnej, fizjologii zwierząt oraz z biogeografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku |
C-2 | Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych |
C-3 | Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe | 2 |
T-A-2 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo | 2 |
T-A-3 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo | 2 |
T-A-4 | Roślinożerność | 1 |
T-A-5 | Konkurencja międzygatunkowa | 1 |
T-A-6 | Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny, podstawowe pojęcia | 1 |
T-W-2 | Populacja zwierząt i jej struktura | 1 |
T-W-3 | Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie zwierząt | 2 |
T-W-4 | Nisze ekologiczne zwierząt | 1 |
T-W-5 | Zwierzęta w biocenozie | 1 |
T-W-6 | Zwierzęta w ekosystemach wodnych | 2 |
T-W-7 | Zwierzęta w ekosystemach lądowych | 2 |
T-W-8 | Ekologia człowieka | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-A-3 | studiowanie zalecznej literatury | 20 |
A-A-4 | zaliczenie | 2 |
A-A-5 | Konsultacje | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do sprawdzianów | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej |
M-2 | film |
M-3 | pokaz |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie zjęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_W01 Student powinien rozpoznać, scharakteryzować, zdefiniować i wymienić wszystkie rodzaje interakcji miedzygatunkowych. | BL_1A_W14 | P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2 |
BL_1A_BL-S-C19_W02 Student powinien rozpoznać rodzime gatunki synantropijne i synurbijne oraz wykazać się znajomością gatunków tych kategorii zamieszkujących inne rejony geograficzne. | BL_1A_W12 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-3 | — | M-2, M-1, M-4 | S-3, S-2 |
BL_1A_BL-S-C19_W03 Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych | BL_1A_W05 | P1A_W04, P1A_W05 | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_U01 Umiejętność interpretacji relacji zachodzacych między gatunkami oraz relacji zachodzących między osobnikami tego samego gatunku. Umiejętność wywiedzienia logicznych wniosków dotyczacych procesów zachodzacych w zoocenozie w relacji ze środowiskiem | BL_1A_U08 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-3, C-2, C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_K01 Student poznając zjawiska ekologiczne, utoższmiając się z zoocenozą nabędzie zdolność wykształcenia empatii | BL_1A_K06 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | C-3, C-2, C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_W01 Student powinien rozpoznać, scharakteryzować, zdefiniować i wymienić wszystkie rodzaje interakcji miedzygatunkowych. | 2,0 | brak znajomości wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych |
3,0 | słaba znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych | |
3,5 | mniej niż dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych | |
4,0 | dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych | |
4,5 | więcej niż dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych | |
5,0 | bardzo dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych | |
BL_1A_BL-S-C19_W02 Student powinien rozpoznać rodzime gatunki synantropijne i synurbijne oraz wykazać się znajomością gatunków tych kategorii zamieszkujących inne rejony geograficzne. | 2,0 | brak znajomości rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków |
3,0 | dostateczna znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków | |
3,5 | więcej niż dostateczna znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków | |
4,0 | dobra znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków | |
4,5 | więcej niż dobra znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków | |
5,0 | bardzo dobra znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków | |
BL_1A_BL-S-C19_W03 Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych | 2,0 | brak znajomości cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska |
3,0 | znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie dostatecznym | |
3,5 | znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie dobrym | |
4,5 | znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_U01 Umiejętność interpretacji relacji zachodzacych między gatunkami oraz relacji zachodzących między osobnikami tego samego gatunku. Umiejętność wywiedzienia logicznych wniosków dotyczacych procesów zachodzacych w zoocenozie w relacji ze środowiskiem | 2,0 | brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym |
3,0 | umiejętnośći interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu dostatecznym | |
3,5 | brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu mniej niż dobrym | |
4,0 | brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu dobrym | |
4,5 | brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_K01 Student poznając zjawiska ekologiczne, utoższmiając się z zoocenozą nabędzie zdolność wykształcenia empatii | 2,0 | brak empatii w stosunku do zoocenozy |
3,0 | minimalna empatia w stosunku do zoocenozy | |
3,5 | empatia w stosunku do zoocenozy wyraźna | |
4,0 | empatia w stosunku do zoocenozy właściwa | |
4,5 | empatia w stosunku do zoocenozy więcej niż właściwa | |
5,0 | empatia w stosunku do zoocenozy wyjątkowa |
Literatura podstawowa
- Krebs C.J., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
- Wolański N., Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Jędrzejewska B., Jędrzejewski W., Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2001
- Kurnatowska A., Ekologia i jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
- Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji, PWN, Warszawa, 1999
- Jedrzejewska B., Ekologia zwierząt drapieżnych, PWN, Warszawa, 2001
- Olczak R. i Warcholska A U., Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
- Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska, Kompendium wiedzy o ekologi, PWN, Poznań - Warszawa, 1999