Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka ogólna
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 15 3,00,42zaliczenie
laboratoriaL3 5 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii, biologii ogólnej oraz matematyki i statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat mechanizmów funkcjonowania oraz efektów działania genów.
C-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech i ze zróżnicowaniem genetycznym organizmów.
C-3Zaznajomienie z prostymi analizami genetycznymi i sposobem interpretacji wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i typy morfologiczne chromosomów, analiza kariotypów różnych organizmów. Aktywność chromosomów w czasie cyklu komórkowego.2
T-A-2Mechanizmy dziedziczenia cech – segregacja mendlowska, niepełna dominacja, współdominowanie, komplementarność, epistaza, plejotropia, allele wielokrotne, geny letalne, sprzężenie cech, dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią, dziedziczenie pozajądrowe, dziedziczenie cech ilościowych, transgresja.2
T-A-3Wprowadzenie do genetyki populacji.1
5
laboratoria
T-L-1Analiza polimorfizmu genetycznego w oparciu o dostępne bazy danych internetowych.1
T-L-2Zaprojektowanie i wykonanie dwóch testów genetycznych do wykrycia wybranego polimorfizmu DNA.4
5
wykłady
T-W-1Genetyka jako nauka – pojęcia, zakres, działy, powiązanie genetyki z innymi naukami i dziedzinami życia, wybrane organizmy modelowe.3
T-W-2DNA jako nośnik informacji genetycznej. Kod genetyczny. Mechanizm przepływu informacji genetycznej.4
T-W-3Mechanizmy mutacji. Analiza mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu.4
T-W-4Zróżnicowanie genetyczne organizmów.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia treści audytoriów16
A-A-3konsultacje5
A-A-4zaliczenie treści audytoriów i omówienie wyników zaliczenia4
30
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w laboratoriach5
A-L-2przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów10
A-L-3przygotowanie raportu z przeprowadzonych doświadczeń8
A-L-4analiza i interpretacja uzyskanych wyników genotypowania oraz sprawdzenie i analiza raportów4
A-L-5zaliczenie treści laboratoriów i omówienie wyników zaliczenia4
31
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów30
A-W-3konsultacje5
A-W-4zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników zaliczenia10
A-W-5Studiowanie piśmiennictwa30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena raportu z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-N-C11_W01
student definiuje podstawowe pojęcia genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech
BL_1A_W06P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07C-2T-W-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1
BL_1A_BL-N-C11_W02
student zna genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów
BL_1A_W06P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07C-1T-W-2, T-A-1M-1S-1
BL_1A_BL-N-C11_W03
student charakteryzuje rodzaje mutacji oraz opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów
BL_1A_W06P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07C-2T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-N-C11_U01
student umie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-3T-L-2, T-L-1M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-N-C11_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-3T-L-2, T-L-1M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-N-C11_W01
student definiuje podstawowe pojęcia genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech
2,0student nie zna podstawowych pojęć genetycznych, a także mechanizmów dziedziczenia cech
3,0student definiuje niektóre pojęcia genetyczne, a także wymienia i pobieżnie opisuje wybrane mechanizmy dziedziczenia cech
3,5student pobieżnie definiuje większość poznanych pojęć genetycznych, a także wymienia większość poznanych mechanizmów dziedziczenia cech opisując wybrane przykład y dość szczegółowo
4,0student dość szczegółowo definiuje większość poznanych pojęć genetycznych, a także wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje pobieżnie większość z nich
4,5student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia genetyczne, a także wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje dość szczegółowo większość z nich
5,0student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia genetyczne, a także wymienia i szczegółowo charakteryzuje poznane mechanizmy dziedziczenia cech
BL_1A_BL-N-C11_W02
student zna genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów
2,0student nie zna genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów
3,0student pobieżnie opisuje niektóre poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów i wybrane przykłady
3,5student pobieżnie opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów
4,0student dość szczegółowo opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów
4,5student dość szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów
5,0student szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów
BL_1A_BL-N-C11_W03
student charakteryzuje rodzaje mutacji oraz opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów
2,0student nie zna rodzajów mutacji oraz podstaw zróżnicowania genetycznego organizmów
3,0student wymienia i pobieżnie opisuje niektóre poznane rodzaje mutacji oraz pobieżnie opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wybranym przykładzie
3,5student wymienia i dość szczegółowo opisuje niektóre poznane rodzaje mutacji oraz pobieżnie opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wybranych przykładach
4,0student wymienia i dość szczegółowo charakteryzuje większość poznanych rodzajów mutacji oraz dość szczegółowo opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wybranych przykładach
4,5student wymienia i dość szczegółowo charakteryzuje wszystkie poznane rodzaje mutacji oraz szczegółowo opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na większości poznanych przykładów
5,0student wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie poznane rodzaje mutacji oraz szczegółowo opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wszystkich poznanych przykładach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-N-C11_U01
student umie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
2,0student nie potrafi zaprojektować i wykonać prostej analizy genetycznej
3,0student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczycielawykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
3,5student potrafi dość sprawnie, ale przy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
4,0student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
4,5student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-N-C11_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego
3,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela
3,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela
4,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
4,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
5,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt., PWN, Warszawa, 2004
  2. Drewa G., Ferenc T. (red.), Podstawy genetyki., Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2003
  3. Kosowska B., Moska M., Strzała T., Genetyka ogólna dla biologów., Wyd. UP we Wrocławiu, Wrocław, 2008
  4. Winter P.C., Hickey G.I., Flechter H.L., Krótkie wykłady. Genetyka., PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy., PWN, Warszawa, 2009
  2. King R.C., Stansfield W.D., Słownik terminów genetycznych., Wyd. PAN, Poznań, 2002
  3. Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G., Zbiór zadań i pytań z genetyki., Wyd. UMK, Toruń, 1998
  4. Słomski R. (red.), Przykłady analiz DNA., Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2004
  5. Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna., PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i typy morfologiczne chromosomów, analiza kariotypów różnych organizmów. Aktywność chromosomów w czasie cyklu komórkowego.2
T-A-2Mechanizmy dziedziczenia cech – segregacja mendlowska, niepełna dominacja, współdominowanie, komplementarność, epistaza, plejotropia, allele wielokrotne, geny letalne, sprzężenie cech, dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią, dziedziczenie pozajądrowe, dziedziczenie cech ilościowych, transgresja.2
T-A-3Wprowadzenie do genetyki populacji.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza polimorfizmu genetycznego w oparciu o dostępne bazy danych internetowych.1
T-L-2Zaprojektowanie i wykonanie dwóch testów genetycznych do wykrycia wybranego polimorfizmu DNA.4
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetyka jako nauka – pojęcia, zakres, działy, powiązanie genetyki z innymi naukami i dziedzinami życia, wybrane organizmy modelowe.3
T-W-2DNA jako nośnik informacji genetycznej. Kod genetyczny. Mechanizm przepływu informacji genetycznej.4
T-W-3Mechanizmy mutacji. Analiza mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu.4
T-W-4Zróżnicowanie genetyczne organizmów.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia treści audytoriów16
A-A-3konsultacje5
A-A-4zaliczenie treści audytoriów i omówienie wyników zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w laboratoriach5
A-L-2przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów10
A-L-3przygotowanie raportu z przeprowadzonych doświadczeń8
A-L-4analiza i interpretacja uzyskanych wyników genotypowania oraz sprawdzenie i analiza raportów4
A-L-5zaliczenie treści laboratoriów i omówienie wyników zaliczenia4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów30
A-W-3konsultacje5
A-W-4zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników zaliczenia10
A-W-5Studiowanie piśmiennictwa30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-C11_W01student definiuje podstawowe pojęcia genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech i ze zróżnicowaniem genetycznym organizmów.
Treści programoweT-W-1Genetyka jako nauka – pojęcia, zakres, działy, powiązanie genetyki z innymi naukami i dziedzinami życia, wybrane organizmy modelowe.
T-A-2Mechanizmy dziedziczenia cech – segregacja mendlowska, niepełna dominacja, współdominowanie, komplementarność, epistaza, plejotropia, allele wielokrotne, geny letalne, sprzężenie cech, dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią, dziedziczenie pozajądrowe, dziedziczenie cech ilościowych, transgresja.
T-A-3Wprowadzenie do genetyki populacji.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć genetycznych, a także mechanizmów dziedziczenia cech
3,0student definiuje niektóre pojęcia genetyczne, a także wymienia i pobieżnie opisuje wybrane mechanizmy dziedziczenia cech
3,5student pobieżnie definiuje większość poznanych pojęć genetycznych, a także wymienia większość poznanych mechanizmów dziedziczenia cech opisując wybrane przykład y dość szczegółowo
4,0student dość szczegółowo definiuje większość poznanych pojęć genetycznych, a także wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje pobieżnie większość z nich
4,5student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia genetyczne, a także wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje dość szczegółowo większość z nich
5,0student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia genetyczne, a także wymienia i szczegółowo charakteryzuje poznane mechanizmy dziedziczenia cech
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-C11_W02student zna genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat mechanizmów funkcjonowania oraz efektów działania genów.
Treści programoweT-W-2DNA jako nośnik informacji genetycznej. Kod genetyczny. Mechanizm przepływu informacji genetycznej.
T-A-1Budowa i typy morfologiczne chromosomów, analiza kariotypów różnych organizmów. Aktywność chromosomów w czasie cyklu komórkowego.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów
3,0student pobieżnie opisuje niektóre poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów i wybrane przykłady
3,5student pobieżnie opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów
4,0student dość szczegółowo opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów
4,5student dość szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów
5,0student szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-C11_W03student charakteryzuje rodzaje mutacji oraz opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech i ze zróżnicowaniem genetycznym organizmów.
Treści programoweT-W-4Zróżnicowanie genetyczne organizmów.
T-W-3Mechanizmy mutacji. Analiza mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna rodzajów mutacji oraz podstaw zróżnicowania genetycznego organizmów
3,0student wymienia i pobieżnie opisuje niektóre poznane rodzaje mutacji oraz pobieżnie opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wybranym przykładzie
3,5student wymienia i dość szczegółowo opisuje niektóre poznane rodzaje mutacji oraz pobieżnie opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wybranych przykładach
4,0student wymienia i dość szczegółowo charakteryzuje większość poznanych rodzajów mutacji oraz dość szczegółowo opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wybranych przykładach
4,5student wymienia i dość szczegółowo charakteryzuje wszystkie poznane rodzaje mutacji oraz szczegółowo opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na większości poznanych przykładów
5,0student wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie poznane rodzaje mutacji oraz szczegółowo opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wszystkich poznanych przykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-C11_U01student umie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z prostymi analizami genetycznymi i sposobem interpretacji wyników.
Treści programoweT-L-2Zaprojektowanie i wykonanie dwóch testów genetycznych do wykrycia wybranego polimorfizmu DNA.
T-L-1Analiza polimorfizmu genetycznego w oparciu o dostępne bazy danych internetowych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena raportu z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprojektować i wykonać prostej analizy genetycznej
3,0student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczycielawykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
3,5student potrafi dość sprawnie, ale przy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
4,0student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
4,5student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-C11_K01student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z prostymi analizami genetycznymi i sposobem interpretacji wyników.
Treści programoweT-L-2Zaprojektowanie i wykonanie dwóch testów genetycznych do wykrycia wybranego polimorfizmu DNA.
T-L-1Analiza polimorfizmu genetycznego w oparciu o dostępne bazy danych internetowych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena raportu z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego
3,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela
3,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela
4,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
4,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
5,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela