Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Biofizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biofizyka
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstaw fizyki i biologi na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biofizyki, w tym zapoznanie studentów z zjawiskami i procesami biofizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
C-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości biofizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów biofizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników oraz oszacowania niepewności pomiarów różnymi metodami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary kalorymetryczne1
T-L-2Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.1
T-L-3Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.1
T-L-4Spektrofotometryczne oznaczanie barwników roślinnych.1
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych1
5
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do biofizyki. Wprowadzenie do termodynamiki układów otwartych. Zasady termodynamiki w procesach biologicznych.1
T-W-2Podstawy termokinetyki. Mechanizmy transportu ciepła. Wpływ ciepła i temperatury na ustrój. Termografia.1
T-W-3Podstawy bioenergetyki. Fotosynteza- najważniejszy proces bioenergetyczny na Ziemi.1
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującgo na żywy organizm. Źródła promieniowani jonizującego i jego przechodzenie przez materię. Działanie biologiczne promieniowania jonizującego.1
T-W-5Zaliczenie pisemne z wykładów.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych13
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego.5
A-L-5Pisemne zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.2
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B4_W01
Student zna i rozumie, definiuje, opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy biofizyczne zachodzące w przyrodzie.
BL_1A_W01, BL_1A_W02P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2, S-4
BL_1A_BL-S-B4_W02
Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Używa podstawowe przyrządy pomiarowe do przeprowadzenie pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów, szacuje niepewność otrzymanych wyników.
BL_1A_W01, BL_1A_W02P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-2, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B4_U01
Student potrafi opisać podstawowe zjawiska biofizyczne.
BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-3, S-2, S-4
BL_1A_BL-S-B4_U02
Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z biofizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B4_K01
Student jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
BL_1A_K05, BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-2
BL_1A_BL-S-B4_K02
Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
BL_1A_K04, BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-2, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B4_W01
Student zna i rozumie, definiuje, opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy biofizyczne zachodzące w przyrodzie.
2,0niezadowalająca wiedza z zakresu realizowanego materiału
3,0student wykazuje minimum wiedze z zakresu realizowanego materiału
3,5student ma zadowalającą wiedzę z zakresu realizowanego materiału
4,0student ma dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału
4,5student ma bardzo dobrą wiedzę z znajomość realizowanego materiału
5,0student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego realizowanego materiału
BL_1A_BL-S-B4_W02
Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Używa podstawowe przyrządy pomiarowe do przeprowadzenie pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów, szacuje niepewność otrzymanych wyników.
2,0Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, interpretowania wyników i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów. Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów.
3,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Przezentuje "suche" wyniki. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest ograniczona do zagadnień przedstawionych w obowiązującym skrypcie.
3,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i wykonuje je samodzielnie. Przezentuje wyniki, wyciąga proste wnioski. Nie umie oszacować niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest szersza w odniesieniu do połowy wykonanych ćwiczeń od zagadnień umieszczonych w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie.
4,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. Student ma wiedzę teoretyczną szerszą w odniesieniu do 3/4 wykonanych ćwiczeń niż ta umieszczona w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie.
4,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna zasady szacowani niepewności pomiarów metodami statystycznymi. Student ma bardzo dobrą wiedzę teoretyczną.
5,0Student zna zasady wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami. Student ma we wszystkich przypadkach wiedzę szerszą na temat zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, niż to podaje skrypt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B4_U01
Student potrafi opisać podstawowe zjawiska biofizyczne.
2,0niezadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch
3,0zadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch.
3,5dostateczne umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch.
4,0dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch.
4,5bardzo dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch.
5,0zankomite umiejętności interpretacji zjawisk biofizycznch
BL_1A_BL-S-B4_U02
Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z biofizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych,nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich pomiarów.
3,0Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje " suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i samodzielnie wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje wyniki, formułuje prawidłowe podstawowe wnioski.
4,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potrafi przeprowdzić dyskusję osiągniętych wyników. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi bardzo dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B4_K01
Student jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0student nie jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz nie wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0student w stopniu zadawalającym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,5student w stopniu dostatecznym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
4,0student w stopniu dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
4,5student w stopniu bardzo dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
5,0student ma znakomite kompetencje społeczne, jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
BL_1A_BL-S-B4_K02
Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Wykazuje przeważnie odpowiedzialność za powierzany sprzet. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student jest kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
  2. Jaroszyk F., Biofizyka-podręcznik dla studentów., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Mazerski J., Podstawy biofizyki., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
  2. Red. Bryszewska M., Leyko W., Biofizyka dla biologów, PWN, Warszawa, 1997
  3. Red. Gołębiowska D., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki z elementami biofizyki i agrofizyki, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary kalorymetryczne1
T-L-2Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.1
T-L-3Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.1
T-L-4Spektrofotometryczne oznaczanie barwników roślinnych.1
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do biofizyki. Wprowadzenie do termodynamiki układów otwartych. Zasady termodynamiki w procesach biologicznych.1
T-W-2Podstawy termokinetyki. Mechanizmy transportu ciepła. Wpływ ciepła i temperatury na ustrój. Termografia.1
T-W-3Podstawy bioenergetyki. Fotosynteza- najważniejszy proces bioenergetyczny na Ziemi.1
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującgo na żywy organizm. Źródła promieniowani jonizującego i jego przechodzenie przez materię. Działanie biologiczne promieniowania jonizującego.1
T-W-5Zaliczenie pisemne z wykładów.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych13
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego.5
A-L-5Pisemne zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B4_W01Student zna i rozumie, definiuje, opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy biofizyczne zachodzące w przyrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biofizyki, w tym zapoznanie studentów z zjawiskami i procesami biofizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
Treści programoweT-W-5Zaliczenie pisemne z wykładów.
T-W-3Podstawy bioenergetyki. Fotosynteza- najważniejszy proces bioenergetyczny na Ziemi.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującgo na żywy organizm. Źródła promieniowani jonizującego i jego przechodzenie przez materię. Działanie biologiczne promieniowania jonizującego.
T-W-1Wprowadzenie do biofizyki. Wprowadzenie do termodynamiki układów otwartych. Zasady termodynamiki w procesach biologicznych.
T-W-2Podstawy termokinetyki. Mechanizmy transportu ciepła. Wpływ ciepła i temperatury na ustrój. Termografia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadowalająca wiedza z zakresu realizowanego materiału
3,0student wykazuje minimum wiedze z zakresu realizowanego materiału
3,5student ma zadowalającą wiedzę z zakresu realizowanego materiału
4,0student ma dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału
4,5student ma bardzo dobrą wiedzę z znajomość realizowanego materiału
5,0student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B4_W02Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Używa podstawowe przyrządy pomiarowe do przeprowadzenie pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów, szacuje niepewność otrzymanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości biofizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów biofizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników oraz oszacowania niepewności pomiarów różnymi metodami.
C-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biofizyki, w tym zapoznanie studentów z zjawiskami i procesami biofizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.
T-L-2Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.
T-L-1Pomiary kalorymetryczne
T-L-4Spektrofotometryczne oznaczanie barwników roślinnych.
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, interpretowania wyników i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów. Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów.
3,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Przezentuje "suche" wyniki. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest ograniczona do zagadnień przedstawionych w obowiązującym skrypcie.
3,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i wykonuje je samodzielnie. Przezentuje wyniki, wyciąga proste wnioski. Nie umie oszacować niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest szersza w odniesieniu do połowy wykonanych ćwiczeń od zagadnień umieszczonych w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie.
4,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. Student ma wiedzę teoretyczną szerszą w odniesieniu do 3/4 wykonanych ćwiczeń niż ta umieszczona w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie.
4,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna zasady szacowani niepewności pomiarów metodami statystycznymi. Student ma bardzo dobrą wiedzę teoretyczną.
5,0Student zna zasady wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami. Student ma we wszystkich przypadkach wiedzę szerszą na temat zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, niż to podaje skrypt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B4_U01Student potrafi opisać podstawowe zjawiska biofizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biofizyki, w tym zapoznanie studentów z zjawiskami i procesami biofizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
Treści programoweT-W-5Zaliczenie pisemne z wykładów.
T-W-3Podstawy bioenergetyki. Fotosynteza- najważniejszy proces bioenergetyczny na Ziemi.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującgo na żywy organizm. Źródła promieniowani jonizującego i jego przechodzenie przez materię. Działanie biologiczne promieniowania jonizującego.
T-W-1Wprowadzenie do biofizyki. Wprowadzenie do termodynamiki układów otwartych. Zasady termodynamiki w procesach biologicznych.
T-W-2Podstawy termokinetyki. Mechanizmy transportu ciepła. Wpływ ciepła i temperatury na ustrój. Termografia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch
3,0zadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch.
3,5dostateczne umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch.
4,0dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch.
4,5bardzo dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk biofizycznch.
5,0zankomite umiejętności interpretacji zjawisk biofizycznch
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B4_U02Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z biofizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości biofizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów biofizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników oraz oszacowania niepewności pomiarów różnymi metodami.
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.
T-L-2Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.
T-L-1Pomiary kalorymetryczne
T-L-4Spektrofotometryczne oznaczanie barwników roślinnych.
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych,nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich pomiarów.
3,0Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje " suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i samodzielnie wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje wyniki, formułuje prawidłowe podstawowe wnioski.
4,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potrafi przeprowdzić dyskusję osiągniętych wyników. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi bardzo dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B4_K01Student jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biofizyki, w tym zapoznanie studentów z zjawiskami i procesami biofizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.
T-L-2Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.
T-L-1Pomiary kalorymetryczne
T-L-4Spektrofotometryczne oznaczanie barwników roślinnych.
T-W-3Podstawy bioenergetyki. Fotosynteza- najważniejszy proces bioenergetyczny na Ziemi.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującgo na żywy organizm. Źródła promieniowani jonizującego i jego przechodzenie przez materię. Działanie biologiczne promieniowania jonizującego.
T-W-1Wprowadzenie do biofizyki. Wprowadzenie do termodynamiki układów otwartych. Zasady termodynamiki w procesach biologicznych.
T-W-2Podstawy termokinetyki. Mechanizmy transportu ciepła. Wpływ ciepła i temperatury na ustrój. Termografia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz nie wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0student w stopniu zadawalającym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,5student w stopniu dostatecznym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
4,0student w stopniu dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
4,5student w stopniu bardzo dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
5,0student ma znakomite kompetencje społeczne, jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B4_K02Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości biofizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów biofizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników oraz oszacowania niepewności pomiarów różnymi metodami.
C-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu biofizyki, w tym zapoznanie studentów z zjawiskami i procesami biofizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.
T-L-2Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.
T-L-1Pomiary kalorymetryczne
T-L-4Spektrofotometryczne oznaczanie barwników roślinnych.
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Wykazuje przeważnie odpowiedzialność za powierzany sprzet. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student jest kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.