Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekonomii
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
C-2Zrozumienie prawidłowości rządzących zachowaniem podmiotów gospodarczych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Równowaga rynkowa – wyznaczanie ceny i ilości równowagi1
T-A-2Teoria wyboru konsumenta - zadania1
T-A-3Koszty produkcji - zadania1
T-A-4Metody obliczania PKB1
T-A-5Mierzenie inflacji i bezrobocia1
5
wykłady
T-W-1Przedmiot badań ekonomii: zjawisko rzadkości, podstawowe pytania ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomii, potrzeby i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa możliwości produkcyjnych. Mechanizm rynkowy: uproszczony model obiegu gospodarki, rynek, jego rodzaje, formy i funkcje, elementy rynku: popyt, podaż, cena, czynniki kształtujące popyt i podaż, równowaga rynkowa i skutki jej zachwiania, regulacja cen przez rząd.1
T-W-2Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta: rola konsumenta na rynku, decyzje racjonalne i irracjonalne, użyteczność miarą zadowolenia z konsumpcji, preferencje konsumenta – krzywa obojętności, marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budżetowa, równowaga konsumenta.1
T-W-3Podstawy decyzji ekonomicznych producenta – stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Zakres badań makroekonomii: model okrężnego obiegu produktu i dochodu w gospodarce, wskaźniki rozwoju gospodarczego.1
T-W-4Polityka fiskalna i monetarna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budżetu państwa, narzędzia polityki fiskalnej, deficyt budżetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota i funkcje pieniądza, elementy rynku pieniężnego, równowaga na rynku pieniężnym, kreacja pieniądza kredytowego, funkcje banku centralnego, narzędzia polityki monetarnej, polityka monetarna a polityka fiskalna,.1
T-W-5Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany międzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy, konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalnej i monetarnej.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie referatu –pisemna analiza problemu3
A-A-3Przygotowanie i uczestnictwo w procesie zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie i uczestnictwo w procesie zaliczenia wykładów10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: test wyboru+ zadania otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A8_W01
Wyjaśnia działanie mechanizmu rynkowego
BL_1A_W27P1A_W02, P1A_W11C-1T-W-1M-1S-3
BL_1A_BL-S-A8_W02
Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych
BL_1A_W27P1A_W02, P1A_W11C-2T-W-2, T-W-3M-1S-3
BL_1A_BL-S-A8_W03
Charakteryzuje funkcje państwa w gospodarce
BL_1A_W27P1A_W02, P1A_W11C-3M-1S-3
BL_1A_BL-S-A8_W04
Wyjaśnia zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
BL_1A_W27P1A_W02, P1A_W11C-3T-W-5, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A8_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych
BL_1A_U14, BL_1A_U17P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-3, S-1
BL_1A_BL-S-A8_U02
Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników
BL_1A_U14, BL_1A_U17P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10C-4T-A-4, T-A-5M-2S-1, S-2
BL_1A_BL-S-A8_U03
Dyskutuje o sytuacji gospodarczej kraju
BL_1A_U14P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10C-4T-W-5, T-W-4M-2S-1
BL_1A_BL-S-A8_U04
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji do analizy zjawisk ekonomicznych
BL_1A_U14, BL_1A_U17P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10C-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A8_K01
Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej angażując się w proces nauczania
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-2, C-1, C-4, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-3, S-1, S-2
BL_1A_BL-S-A8_K02
Potrafi działać w zespole
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-2, C-1, C-4, C-3T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A8_W01
Wyjaśnia działanie mechanizmu rynkowego
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_1A_BL-S-A8_W02
Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_1A_BL-S-A8_W03
Charakteryzuje funkcje państwa w gospodarce
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_1A_BL-S-A8_W04
Wyjaśnia zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A8_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
BL_1A_BL-S-A8_U02
Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
BL_1A_BL-S-A8_U03
Dyskutuje o sytuacji gospodarczej kraju
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
BL_1A_BL-S-A8_U04
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji do analizy zjawisk ekonomicznych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A8_K01
Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej angażując się w proces nauczania
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
BL_1A_BL-S-A8_K02
Potrafi działać w zespole
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
  2. Milewski R, Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
  3. Nasiłowski M., System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii., Wyd. Key Text, Warszawa, 2000
  4. Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Wyd. Polsoft – AKADEMIA, Poznan, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007
  2. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Równowaga rynkowa – wyznaczanie ceny i ilości równowagi1
T-A-2Teoria wyboru konsumenta - zadania1
T-A-3Koszty produkcji - zadania1
T-A-4Metody obliczania PKB1
T-A-5Mierzenie inflacji i bezrobocia1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań ekonomii: zjawisko rzadkości, podstawowe pytania ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomii, potrzeby i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa możliwości produkcyjnych. Mechanizm rynkowy: uproszczony model obiegu gospodarki, rynek, jego rodzaje, formy i funkcje, elementy rynku: popyt, podaż, cena, czynniki kształtujące popyt i podaż, równowaga rynkowa i skutki jej zachwiania, regulacja cen przez rząd.1
T-W-2Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta: rola konsumenta na rynku, decyzje racjonalne i irracjonalne, użyteczność miarą zadowolenia z konsumpcji, preferencje konsumenta – krzywa obojętności, marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budżetowa, równowaga konsumenta.1
T-W-3Podstawy decyzji ekonomicznych producenta – stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Zakres badań makroekonomii: model okrężnego obiegu produktu i dochodu w gospodarce, wskaźniki rozwoju gospodarczego.1
T-W-4Polityka fiskalna i monetarna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budżetu państwa, narzędzia polityki fiskalnej, deficyt budżetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota i funkcje pieniądza, elementy rynku pieniężnego, równowaga na rynku pieniężnym, kreacja pieniądza kredytowego, funkcje banku centralnego, narzędzia polityki monetarnej, polityka monetarna a polityka fiskalna,.1
T-W-5Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany międzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy, konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalnej i monetarnej.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie referatu –pisemna analiza problemu3
A-A-3Przygotowanie i uczestnictwo w procesie zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie i uczestnictwo w procesie zaliczenia wykładów10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_W01Wyjaśnia działanie mechanizmu rynkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W27ma wiedzę z zakresu ekonomicznych, prawnych i społecznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawidłowo interpretuje przepisy prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
Treści programoweT-W-1Przedmiot badań ekonomii: zjawisko rzadkości, podstawowe pytania ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomii, potrzeby i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa możliwości produkcyjnych. Mechanizm rynkowy: uproszczony model obiegu gospodarki, rynek, jego rodzaje, formy i funkcje, elementy rynku: popyt, podaż, cena, czynniki kształtujące popyt i podaż, równowaga rynkowa i skutki jej zachwiania, regulacja cen przez rząd.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru+ zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_W02Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W27ma wiedzę z zakresu ekonomicznych, prawnych i społecznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawidłowo interpretuje przepisy prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości rządzących zachowaniem podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-W-2Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta: rola konsumenta na rynku, decyzje racjonalne i irracjonalne, użyteczność miarą zadowolenia z konsumpcji, preferencje konsumenta – krzywa obojętności, marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budżetowa, równowaga konsumenta.
T-W-3Podstawy decyzji ekonomicznych producenta – stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Zakres badań makroekonomii: model okrężnego obiegu produktu i dochodu w gospodarce, wskaźniki rozwoju gospodarczego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru+ zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_W03Charakteryzuje funkcje państwa w gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W27ma wiedzę z zakresu ekonomicznych, prawnych i społecznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawidłowo interpretuje przepisy prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru+ zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_W04Wyjaśnia zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W27ma wiedzę z zakresu ekonomicznych, prawnych i społecznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawidłowo interpretuje przepisy prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
Treści programoweT-W-5Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany międzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy, konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalnej i monetarnej.
T-W-4Polityka fiskalna i monetarna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budżetu państwa, narzędzia polityki fiskalnej, deficyt budżetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota i funkcje pieniądza, elementy rynku pieniężnego, równowaga na rynku pieniężnym, kreacja pieniądza kredytowego, funkcje banku centralnego, narzędzia polityki monetarnej, polityka monetarna a polityka fiskalna,.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru+ zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_U01Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U14orientuje się w podstawach prawnych i mechanizmach ochrony własności intelektualnej oraz zagadnieniach ekonomicznych;
BL_1A_U17analizuje zjawiska i procesy gospodarcze, polityczne i demograficzne; ocena ich skutki dla środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości rządzących zachowaniem podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-A-3Koszty produkcji - zadania
T-A-2Teoria wyboru konsumenta - zadania
T-A-1Równowaga rynkowa – wyznaczanie ceny i ilości równowagi
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru+ zadania otwarte
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_U02Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U14orientuje się w podstawach prawnych i mechanizmach ochrony własności intelektualnej oraz zagadnieniach ekonomicznych;
BL_1A_U17analizuje zjawiska i procesy gospodarcze, polityczne i demograficzne; ocena ich skutki dla środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
Treści programoweT-A-4Metody obliczania PKB
T-A-5Mierzenie inflacji i bezrobocia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_U03Dyskutuje o sytuacji gospodarczej kraju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U14orientuje się w podstawach prawnych i mechanizmach ochrony własności intelektualnej oraz zagadnieniach ekonomicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
Treści programoweT-W-5Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany międzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy, konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalnej i monetarnej.
T-W-4Polityka fiskalna i monetarna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budżetu państwa, narzędzia polityki fiskalnej, deficyt budżetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota i funkcje pieniądza, elementy rynku pieniężnego, równowaga na rynku pieniężnym, kreacja pieniądza kredytowego, funkcje banku centralnego, narzędzia polityki monetarnej, polityka monetarna a polityka fiskalna,.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_U04Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji do analizy zjawisk ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U14orientuje się w podstawach prawnych i mechanizmach ochrony własności intelektualnej oraz zagadnieniach ekonomicznych;
BL_1A_U17analizuje zjawiska i procesy gospodarcze, polityczne i demograficzne; ocena ich skutki dla środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_K01Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej angażując się w proces nauczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości rządzących zachowaniem podmiotów gospodarczych
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
C-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
Treści programoweT-W-2Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta: rola konsumenta na rynku, decyzje racjonalne i irracjonalne, użyteczność miarą zadowolenia z konsumpcji, preferencje konsumenta – krzywa obojętności, marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budżetowa, równowaga konsumenta.
T-W-5Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany międzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy, konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalnej i monetarnej.
T-W-4Polityka fiskalna i monetarna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budżetu państwa, narzędzia polityki fiskalnej, deficyt budżetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota i funkcje pieniądza, elementy rynku pieniężnego, równowaga na rynku pieniężnym, kreacja pieniądza kredytowego, funkcje banku centralnego, narzędzia polityki monetarnej, polityka monetarna a polityka fiskalna,.
T-W-1Przedmiot badań ekonomii: zjawisko rzadkości, podstawowe pytania ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomii, potrzeby i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa możliwości produkcyjnych. Mechanizm rynkowy: uproszczony model obiegu gospodarki, rynek, jego rodzaje, formy i funkcje, elementy rynku: popyt, podaż, cena, czynniki kształtujące popyt i podaż, równowaga rynkowa i skutki jej zachwiania, regulacja cen przez rząd.
T-W-3Podstawy decyzji ekonomicznych producenta – stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Zakres badań makroekonomii: model okrężnego obiegu produktu i dochodu w gospodarce, wskaźniki rozwoju gospodarczego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru+ zadania otwarte
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A8_K02Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości rządzących zachowaniem podmiotów gospodarczych
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej
C-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
Treści programoweT-A-4Metody obliczania PKB
T-A-3Koszty produkcji - zadania
T-A-2Teoria wyboru konsumenta - zadania
T-A-1Równowaga rynkowa – wyznaczanie ceny i ilości równowagi
T-A-5Mierzenie inflacji i bezrobocia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru+ zadania otwarte
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.