Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Historia sztuki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia sztuki | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, historii literatury, etnografii, filozofii oraz kulturoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi historii sztuki od czasów starożytnych do współczesności. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz analizowania treści i formy obiektów architektonicznych oraz dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style. Kształtowanie wrażliwosci estetycznej i troski o dziedzictwo kulturowe. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Człowiek jako twórca i odbiorca sztuki (psychologiczne aspekty twórczości). Uwarunkowania środowiskowe i przekształcenia krajobrazu wynikające z rozwoju cywilizacji od starożytności do czasów współczesnych. | 1 |
T-W-2 | Sztuka ery prehistorycznej i sztuka starożytna (Mezopotamia, Egipt, Chiny i daleki wschód, sztuka bizantyńska). | 1 |
T-W-3 | Sztuka Afryki, Australii i Oceanii. | 1 |
T-W-4 | Ameryka prekolumbijska (sztuka Meksyku, sztuka Majów). | 1 |
T-W-5 | Sztuka starożytnego Rzymu i Grecji. | 1 |
T-W-6 | Sztuka romańska i gotycka. Architektura i rzeźba romańska w Polsce. | 1 |
T-W-7 | Sztuka zakonów: benedyktynów, cystersów, dominikanów, franciszkanów i krzyżaków w średniowieczu. | 1 |
T-W-8 | Renesans. Sztuka baroku i rokoka (malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne). | 1 |
T-W-9 | Sztuka dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Szczecin – miasto zabytków (zajęcia terenowe). | 1 |
T-W-10 | Wzornictwo przemysłowe, plakat i reklama. Instytucjonalne i organizacyjne formy ochrony zabytków. Muzea w Polsce. Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków (KOBiDZ). Europejskie Dni Dziedzictwa. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie). |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (prezentacje multimedialne, film, ekspozycje muzealne). |
M-4 | Metody problemowe (wykład problemowy). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A5.5_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dziejów sztuki polskiej, europejskiej i pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz dostrzega i opisuje przekształcenia krajobrazu związane z rozwojem cywilizacji w poszczególnych epokach historycznych. | BL_1A_W14, BL_1A_W22, BL_1A_W23 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A5.5_U01 Student formułuje opinie o nurtach artystycznych, rozpoznaje główne nurty w architekturze i sztuce oraz identyfikuje najważniejszych twórców i ich dzieła. | BL_1A_U10 | P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A5.5_K01 Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | BL_1A_K03, BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A5.5_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dziejów sztuki polskiej, europejskiej i pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz dostrzega i opisuje przekształcenia krajobrazu związane z rozwojem cywilizacji w poszczególnych epokach historycznych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu historii sztuki. |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką. | |
4,5 | Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką. | |
5,0 | Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A5.5_U01 Student formułuje opinie o nurtach artystycznych, rozpoznaje główne nurty w architekturze i sztuce oraz identyfikuje najważniejszych twórców i ich dzieła. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu historii sztuki i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących historię sztuki w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących historię sztuki w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących historię sztuki w aspekcie lokalnym i regionalnym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A5.5_K01 Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, Wydawnictwo PWN, Warszawa - Kraków, 1986
- Gombrich E.H., O sztuce, Wydawnictwo REBIS, Poznań, 2009
- Koch W., Style w architekturze, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ruszczyk G., Architektura drewniana w Polsce, Wydawnictwo MUZA, Warszawa, 2009
- Winzer F., Słownik sztuk pięknych, Wydawnictwo Książnica, Katowice, 2006