Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Protozoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Protozoologia
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata pierwotniaków
C-2Rola pierwotniaków w biotopach naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia badań nad pierwotniakami. Najważniejsi twórcy protozoologii1
T-W-2Morfologia komórki pierwotniaka. Rola organelli komórkowych2
T-W-3Pierwotniaki skałotwórcze i skamieniałości przewodnie1
T-W-4Pierwotniaki symbiotyczne2
T-W-5Pierwotniaki jako pasożyty zwierząt i ludzi2
T-W-6Pierwotniaki jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych1
T-W-7Pierwotniaki w eksperymentach laboratoryjnych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem programu power point
M-2filmy dotyczące pierwotniaków
M-3Pokaz z użyciem żywych pierwotniaków oraz pierwotniaków utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek pierwotniaków skałotwórczych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisany na ostatnich ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.1_W01
Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, rozpoznawać najważniejsze organelle komórkowe
BL_1A_W11, BL_1A_W08P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1
BL_1A_BL-S-O1.1_W02
Potrafi scharakteryzować najważniejsze choroby powodowane przez pierwotniaki
BL_1A_W07P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.1_U01
Student rozumie rolę, jaką spełniają pierwotniaki w środowisku naturalnym. Potrafi wykorzystać tę wiedzę do uniknięcia chorób pasożytniczych, powodowanych przez pierwotniaki.
BL_1A_U04, BL_1A_U03P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska zrozumienie powiązań łączących świat organizmów jedno i wielokomórkowych
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.1_W01
Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, rozpoznawać najważniejsze organelle komórkowe
2,0Student nie zna budowy komórki pierwotniaka.
3,0Student zna pobieżnie budowę komórki pierwotniaka. Potrafi scharakteryzować najważniejsze organelle komórkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-O1.1_W02
Potrafi scharakteryzować najważniejsze choroby powodowane przez pierwotniaki
2,0Student nie zna chorób powodowanych przez pierwotniaki.
3,0Student zna najważniejsze choroby powodowane przez pierwotniaki w naszym klimacie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czapik A., Podstawy protozoologii, PWN, Warszawa, 1992
  2. Raabe Z., Zarys protozoologii, PWN, Warszawa, 1972
  3. Kadłubowski R., Kurnatowska A.( red.), Protozoologia lekarska, w - Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999
  4. Kayser F.H., Kurt A.B., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Dziubek Z. (red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia badań nad pierwotniakami. Najważniejsi twórcy protozoologii1
T-W-2Morfologia komórki pierwotniaka. Rola organelli komórkowych2
T-W-3Pierwotniaki skałotwórcze i skamieniałości przewodnie1
T-W-4Pierwotniaki symbiotyczne2
T-W-5Pierwotniaki jako pasożyty zwierząt i ludzi2
T-W-6Pierwotniaki jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych1
T-W-7Pierwotniaki w eksperymentach laboratoryjnych1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.1_W01Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, rozpoznawać najważniejsze organelle komórkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W08zna strukturę oraz funkcję komórki, a także budowę oraz zróżnicowanie tkanek organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata pierwotniaków
C-2Rola pierwotniaków w biotopach naturalnych
Treści programoweT-W-3Pierwotniaki skałotwórcze i skamieniałości przewodnie
T-W-5Pierwotniaki jako pasożyty zwierząt i ludzi
T-W-2Morfologia komórki pierwotniaka. Rola organelli komórkowych
T-W-1Historia badań nad pierwotniakami. Najważniejsi twórcy protozoologii
T-W-4Pierwotniaki symbiotyczne
Metody nauczaniaM-3Pokaz z użyciem żywych pierwotniaków oraz pierwotniaków utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek pierwotniaków skałotwórczych
M-1Wykład z użyciem programu power point
M-2filmy dotyczące pierwotniaków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisany na ostatnich ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna budowy komórki pierwotniaka.
3,0Student zna pobieżnie budowę komórki pierwotniaka. Potrafi scharakteryzować najważniejsze organelle komórkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.1_W02Potrafi scharakteryzować najważniejsze choroby powodowane przez pierwotniaki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata pierwotniaków
C-2Rola pierwotniaków w biotopach naturalnych
Treści programoweT-W-5Pierwotniaki jako pasożyty zwierząt i ludzi
T-W-1Historia badań nad pierwotniakami. Najważniejsi twórcy protozoologii
T-W-2Morfologia komórki pierwotniaka. Rola organelli komórkowych
Metody nauczaniaM-3Pokaz z użyciem żywych pierwotniaków oraz pierwotniaków utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek pierwotniaków skałotwórczych
M-1Wykład z użyciem programu power point
M-2filmy dotyczące pierwotniaków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisany na ostatnich ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna chorób powodowanych przez pierwotniaki.
3,0Student zna najważniejsze choroby powodowane przez pierwotniaki w naszym klimacie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.1_U01Student rozumie rolę, jaką spełniają pierwotniaki w środowisku naturalnym. Potrafi wykorzystać tę wiedzę do uniknięcia chorób pasożytniczych, powodowanych przez pierwotniaki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
BL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska zrozumienie powiązań łączących świat organizmów jedno i wielokomórkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu