Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł |
C-2 | zapoznanie studentów z metodami i sposobami ochrony określonych elementów środowiska |
C-3 | wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka |
C-4 | zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cel i zakres ochrony środowiska. | 1 |
T-A-2 | Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych. Oddziaływanie autostrad na środowisko. | 1 |
T-A-3 | Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie. Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. | 1 |
T-A-4 | Klasyfikacja wód powierzchniowych. Oznaczenie wskaźników jakości wybranej wody powierzchniowej i określenie jej klasy czystości. | 1 |
T-A-5 | Proekologiczne działania wybranych zakładów przemysłowych znajdujących się na terenie województwa zachodniopomorskiego. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rolnicze i pozarolnicze zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. | 1 |
T-W-2 | Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb. | 1 |
T-W-3 | Zagrożenia środowiska wynikające z gospodarczej działalnosci człowieka. | 1 |
T-W-4 | System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska. | 1 |
T-W-5 | Kształtowanie i cele edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa | 1 |
T-W-6 | Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska. | 1 |
T-W-7 | Gospodarka odpadami. | 1 |
T-W-8 | Stan środowiska wodnego i jego ochrona. | 1 |
T-W-9 | Formalno-prawne apsekty ochrony środowiska (przedsięwzięcia, instalacje, zastosowanie najlepszych odtsępnych technik-BAT). | 1 |
T-W-10 | Zadania środowiskowe realizowane przez podmioty korzystające ze środowiska. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie zagadnień związanych z ochroną środowiska | 10 |
A-A-3 | przygotowanie się studenta do kolokwiów | 13 |
A-A-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury z zakresu ochrony środowiska | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 15 |
A-W-4 | Studiowanie piśmiennictwa | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części wykładowej stanowi średnią arytmetyczną z 2 ocen cząstkowych (formujących). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie 2 pozytywnych ocen cząstkowych. |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C20_W01 wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej | BL_1A_W13, BL_1A_W14, BL_1A_W18 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C20_W02 zna i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska | BL_1A_W18 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-4 | T-W-4, T-W-9, T-A-1 | M-1 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C20_W03 wskazuje podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce | BL_1A_W18 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-4 | T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C20_W04 opisuje sposobu i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia | BL_1A_W18 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-2 | T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C20_U01 przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska | BL_1A_U16 | P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11 | C-3 | T-W-3 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C20_K01 jest świadomomy wpływu działaności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa | BL_1A_K06, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08 | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C20_W01 wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić dominujących czynników zanieczyszczających określony elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia bardzo dużo błędów. Nie potrafi wskazać zagrożeń lokalnych i globalnych wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska. |
3,0 | Student, z dużą pomocą nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia dużo błędów. Nie potrafi, samodzielnie, wskazać zagrożeń lokalnych i globalnych wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia dużo błędów. Potrafi, w miarę samodzielnie, wskazać zagrożenie lokalne i globalne wynikajace z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia i wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia błędy. Potrafi, w miarę samodzielnie, wskazać zagrożenia lokalne i globalne wynikajace z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia i wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazuje źródła określonych zanieczyszczeń. Samodzielnie omawia zagrożenia lokalne i globalne wynikajace z zanieczyszczenia środowiska. W zakresie wyrażania wiedzy Student popełnia mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student definiuje najważniejsze pojęcia i wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej. Podczas wyrażania swojej wiedzy Student odznacza sie samodzielnością i nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych. | |
BL_1A_BL-S-C20_W02 zna i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić zadań monitoringu środowiska. Nie wie w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska.Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Wykazuje obojętność w zakresie poruszanych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student potrafi, z dużą pomocą nauczyciela, wymienić zadania monitoringu środowiska. Wykazuje trudności w wyjaśnianiu w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień. | |
3,5 | Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić zadania monitoringu środowiska i wyjaśnić w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Podczas wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień. | |
4,0 | Student potrafi wymienić zadania monitoringu środowiska i wyjaśnić w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Podczas wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień. | |
4,5 | Student potrafi wymienić zadania monitoringu środowiska i wyjaśnić w jaki sposób udostępniane są informacje o stanie środowska. Podczas wyrażania wiedzy popełnia jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie w zakresie poruszanych zagadnień. | |
5,0 | Student omawia i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska. Podczas przedstawiania wiedzy wykazuje się samodzielnością i nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych. | |
BL_1A_BL-S-C20_W03 wskazuje podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce | 2,0 | Student nie potrafi wymienić podstawowych aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, z pomocą nauczyciela, wymienia tylko część aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wymienić tylko część aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. | |
4,0 | Student wymienia większość aktów prawnych regulujących różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. | |
4,5 | Student wymienia akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia jedynie mało znaczące błędy. | |
5,0 | Student bezbłędnie wymienia akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. Wykazuje ciekawość poznawczą. | |
BL_1A_BL-S-C20_W04 opisuje sposobu i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia | 2,0 | Student nie potrafi wymienić ani opisać sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, z pomocą nauczyciela, opisuje tylko część omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami. | |
3,5 | Student opisuje tylko część omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami. | |
4,0 | Student opisuje większość omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami. | |
4,5 | Student opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia tylko mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami. | |
5,0 | Student samodzielnie opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami i ciekawość poznawczą, umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C20_U01 przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności przewidywania skutków oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska popełnia dużo błędów. Wykazuje się małą samodzielnością i zainteresowaniem poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska popełnia znaczne błędy. Wykazuje się małą samodzielnością. | |
4,0 | Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska sporadycznie popełnia błędy. | |
4,5 | Student, przewidując skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska popełnia tylko mało znaczące błędy. Samodzielnie i z zaangażowaniem rozwiązuje postawione problemy. | |
5,0 | Student wykazuje umiejętność przewidywania skutków oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska. Samodzielnie rozwiązuje postawione problemy. Swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C20_K01 jest świadomomy wpływu działaności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa | 2,0 | Student nie jest świadomy wpływu działalności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi. |
3,0 | Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
3,5 | Student jest w średnim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,0 | Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa, ale nie wykazuje chęci do zmiany swoich zachowań. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,5 | Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Rozumie potrzebę i znaczenie edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje chęć do zmiany swoich zachowań. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
5,0 | Student jest świadomy wpływu działalności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje aktywną postawę w propadowaniu działań pro-środowiskowych. |
Literatura podstawowa
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2004
- Górka K., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2001
- Manahan S.E., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, Wyd. Cedewu, Warszawa, 2008
- Siemiński M., środowiskowe zagrozenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008