Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Mikroorganizmy w produkcji żywności prozdrowotnej i ekologicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroorganizmy w produkcji żywności prozdrowotnej i ekologicznej
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i biotechnologii farmaceutycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, a także ukształtowanie umiejętności z zakresu ich pozyskiwania, hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Morfologia i fizjologia mikroorganizmów stosowanych w produkcji żywności.4
T-A-2Wykorzystanie bakterii w produkcji żywności.4
T-A-3Wykorzystanie drożdży w produkcji żywności.2
T-A-4Wykorzystanie pleśni w produkcji żywności.2
T-A-5Modelowanie mikrobiologicznego bezpieczeństwa żywności.3
15
wykłady
T-W-1Bakterie jako efektywne źródło innowacyjnych biopreparatów – metody pozyskiwania, alternatywnej stymulacji i skriningu.3
T-W-2Ekologiczne metody produkcji i przetwórstwa żywności, z uwzględnieniem właściwości prozdrowotnych otrzymanych produktów.2
T-W-3Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności.4
T-W-4Wykorzystanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO/GMM) oraz nanotechnologii w produkcji żywności – korzyści, biobezpieczeństwo, nanoryzyko.2
T-W-5Identyfikacja i różnicowanie szczepów bakteryjnych produkujących użyteczne substancje biologicznie aktywne.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.14
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola zrozumienia i przyswajania treści wykładowych.
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.3_W01
Student potrafi scharakteryzować mikroorganizmy stanowiące efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej.
BT_2A_W01, BT_2A_W04, BT_2A_W06, BT_2A_W08, BT_2A_W13, BT_2A_W14, BT_2A_W16R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W08InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.3_U01
Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów.
BT_2A_U01, BT_2A_U04, BT_2A_U07, BT_2A_U10, BT_2A_U05, BT_2A_U08R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.3_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań dotyczących mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, wykazuje w tym zakresie zdolność współpracy z innymi osobami.
BT_2A_K01, BT_2A_K02, BT_2A_K03, BT_2A_K04, BT_2A_K05, BT_2A_K06, BT_2A_K07, BT_2A_K08R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.3_W01
Student potrafi scharakteryzować mikroorganizmy stanowiące efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej.
2,0
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.3_U01
Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów.
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.3_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań dotyczących mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, wykazuje w tym zakresie zdolność współpracy z innymi osobami.
2,0
3,0Student jest zdolny do organizacji badań dotyczących mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, wykazuje w tym zakresie zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gniewosz M., Lipińska E., Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2013
  2. Kayser O., Müller R. H., Biotechnologia farmaceutyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
  3. Zmysłowska I., Korzekwa K., Drobnoustroje w biotechnologii, Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2011
  4. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Lublin, 2003
  5. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  6. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Szostak-Kot J., Mikrobiologia produktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
  2. Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
  3. Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  4. Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczeństwo biotechnologii, Wydawnictwo Edytor, Poznań, 2003
  5. Jędrychowski W., Epidemiologia w medycynie i zdrowiu publicznym, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Morfologia i fizjologia mikroorganizmów stosowanych w produkcji żywności.4
T-A-2Wykorzystanie bakterii w produkcji żywności.4
T-A-3Wykorzystanie drożdży w produkcji żywności.2
T-A-4Wykorzystanie pleśni w produkcji żywności.2
T-A-5Modelowanie mikrobiologicznego bezpieczeństwa żywności.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bakterie jako efektywne źródło innowacyjnych biopreparatów – metody pozyskiwania, alternatywnej stymulacji i skriningu.3
T-W-2Ekologiczne metody produkcji i przetwórstwa żywności, z uwzględnieniem właściwości prozdrowotnych otrzymanych produktów.2
T-W-3Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności.4
T-W-4Wykorzystanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO/GMM) oraz nanotechnologii w produkcji żywności – korzyści, biobezpieczeństwo, nanoryzyko.2
T-W-5Identyfikacja i różnicowanie szczepów bakteryjnych produkujących użyteczne substancje biologicznie aktywne.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.14
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O1.3_W01Student potrafi scharakteryzować mikroorganizmy stanowiące efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W04zna szczegółowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium oraz ochrony własności przemysłowej w biotechnologii
BT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
BT_2A_W16ma szczegółową wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, a także ukształtowanie umiejętności z zakresu ich pozyskiwania, hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów.
Treści programoweT-W-1Bakterie jako efektywne źródło innowacyjnych biopreparatów – metody pozyskiwania, alternatywnej stymulacji i skriningu.
T-W-5Identyfikacja i różnicowanie szczepów bakteryjnych produkujących użyteczne substancje biologicznie aktywne.
T-W-3Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności.
T-A-1Morfologia i fizjologia mikroorganizmów stosowanych w produkcji żywności.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola zrozumienia i przyswajania treści wykładowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O1.3_U01Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
BT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
BT_2A_U07Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek).
BT_2A_U10Przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium (GLP); potrafi określić zagrożenia w pracy biotechnologa, potrafi z zastowowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
BT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, a także ukształtowanie umiejętności z zakresu ich pozyskiwania, hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów.
Treści programoweT-W-2Ekologiczne metody produkcji i przetwórstwa żywności, z uwzględnieniem właściwości prozdrowotnych otrzymanych produktów.
T-W-5Identyfikacja i różnicowanie szczepów bakteryjnych produkujących użyteczne substancje biologicznie aktywne.
T-W-4Wykorzystanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO/GMM) oraz nanotechnologii w produkcji żywności – korzyści, biobezpieczeństwo, nanoryzyko.
T-A-2Wykorzystanie bakterii w produkcji żywności.
T-A-3Wykorzystanie drożdży w produkcji żywności.
T-A-4Wykorzystanie pleśni w produkcji żywności.
T-A-5Modelowanie mikrobiologicznego bezpieczeństwa żywności.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola zrozumienia i przyswajania treści wykładowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O1.3_K01W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań dotyczących mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, wykazuje w tym zakresie zdolność współpracy z innymi osobami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
BT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
BT_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz ich skutki; prezentuje postawę rzeczową i krytyczną
BT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
BT_2A_K08ma świadomość współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w pracy własnej oraz innych; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, a także ukształtowanie umiejętności z zakresu ich pozyskiwania, hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów.
Treści programoweT-W-1Bakterie jako efektywne źródło innowacyjnych biopreparatów – metody pozyskiwania, alternatywnej stymulacji i skriningu.
T-W-2Ekologiczne metody produkcji i przetwórstwa żywności, z uwzględnieniem właściwości prozdrowotnych otrzymanych produktów.
T-W-5Identyfikacja i różnicowanie szczepów bakteryjnych produkujących użyteczne substancje biologicznie aktywne.
T-W-4Wykorzystanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO/GMM) oraz nanotechnologii w produkcji żywności – korzyści, biobezpieczeństwo, nanoryzyko.
T-A-2Wykorzystanie bakterii w produkcji żywności.
T-A-3Wykorzystanie drożdży w produkcji żywności.
T-A-4Wykorzystanie pleśni w produkcji żywności.
T-A-5Modelowanie mikrobiologicznego bezpieczeństwa żywności.
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola zrozumienia i przyswajania treści wykładowych.
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do organizacji badań dotyczących mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, wykazuje w tym zakresie zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0