Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl>, Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 18 2,60,44zaliczenie
wykładyW2 9 1,40,56zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej w sposób klasyczny (odręcznie)
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych medodą E2
T-P-2Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych2
T-P-3Wykonanie dokumentacji rysunkowej (szkic i rysunek techniczny) 5-ciu elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania11
T-P-4Zatwierdzenie wykonanych szkiców, wskazanie popełnianych błędów2
T-P-5Odbiór rysunków, ocena szkicu i rysunku1
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne1
T-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej1
T-W-3Rysunki wykonacze i złożeniowe. Rysunki schematyczne (mechaniczne, hydrauliczne, pneumatyczne, energetyki cieplnej)1
T-W-4Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego1
T-W-5Rysowanie przedmiotów w widokach i przekrojach, kłady2
T-W-6Zasady wymiarowania przedmiotów1
T-W-7Rysowanie i wymiarowanie połączeń spawanych, połączenia gwintowe1
T-W-8Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Wykonywanie szkiców przedmiotów20
A-P-2Kreślenie rysunków24
A-P-3Zaliczenie i poprawa wykonanych rysunków2
A-P-4Zapoznawanie się z normami, konsultacje14
A-P-5uczestnictwo w zajęciach18
78
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury i norm20
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianów11
A-W-4Sprawdziany zaliczające wiedzę teoretyczną2
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów / rzutnik przeźroczy, modele elementów konstrukcyjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów rysunkowych, wrażenia estetycznego i terminu oddania rysunków.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C29_W01
W wyniku studiów student powinien posiadać umiejętność wytwarzania prostej dokumentacji rysunkowej, czyli przedstawiania obiektów 3D w postaci rysunów technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach.
T_1A_W13, T_1A_W12T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C29_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania dokumentacji rysunkowej zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach.
T_1A_U06, T_1A_U03T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07InzA_U08C-2, C-3T-P-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C29_K01
Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
T_1A_K03, T_1A_K01, T_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-2, C-3T-P-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C29_W01
W wyniku studiów student powinien posiadać umiejętność wytwarzania prostej dokumentacji rysunkowej, czyli przedstawiania obiektów 3D w postaci rysunów technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach.
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie. Wykazuje braki w wyobraźni przestrzennej
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C29_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania dokumentacji rysunkowej zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie zastosować ją na rysunkach. Wykazuje znaczące braki wiedzy teoretycznej. Nie dotrzymuje terminu oddania rysunków.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny wykonuje elementy dokumentacji rysunkowej. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki na rysunkach wynikających z braku wiedzy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać rysunki. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie rysunki bez znaczących błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C29_K01
Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłącza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym.
4,5Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24

Literatura dodatkowa

  1. Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy., PKNMiJ, Warszawa, 2011
  2. Gutowski Aleksander, Zadania z rysunku technicznego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych medodą E2
T-P-2Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych2
T-P-3Wykonanie dokumentacji rysunkowej (szkic i rysunek techniczny) 5-ciu elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania11
T-P-4Zatwierdzenie wykonanych szkiców, wskazanie popełnianych błędów2
T-P-5Odbiór rysunków, ocena szkicu i rysunku1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne1
T-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej1
T-W-3Rysunki wykonacze i złożeniowe. Rysunki schematyczne (mechaniczne, hydrauliczne, pneumatyczne, energetyki cieplnej)1
T-W-4Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego1
T-W-5Rysowanie przedmiotów w widokach i przekrojach, kłady2
T-W-6Zasady wymiarowania przedmiotów1
T-W-7Rysowanie i wymiarowanie połączeń spawanych, połączenia gwintowe1
T-W-8Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wykonywanie szkiców przedmiotów20
A-P-2Kreślenie rysunków24
A-P-3Zaliczenie i poprawa wykonanych rysunków2
A-P-4Zapoznawanie się z normami, konsultacje14
A-P-5uczestnictwo w zajęciach18
78
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury i norm20
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianów11
A-W-4Sprawdziany zaliczające wiedzę teoretyczną2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C29_W01W wyniku studiów student powinien posiadać umiejętność wytwarzania prostej dokumentacji rysunkowej, czyli przedstawiania obiektów 3D w postaci rysunów technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W13zna i rozumie metodykę projektowania elementów i zespołów pojazdu
T_1A_W12zna i rozumie procesy konstruowania i wytwarzania elementów maszyn, w tym pojazdu samochodowego i jego zespołów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji
Treści programoweT-W-7Rysowanie i wymiarowanie połączeń spawanych, połączenia gwintowe
T-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne
T-W-5Rysowanie przedmiotów w widokach i przekrojach, kłady
T-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej
T-W-4Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego
T-W-6Zasady wymiarowania przedmiotów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie. Wykazuje braki w wyobraźni przestrzennej
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C29_U01Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania dokumentacji rysunkowej zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U06potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej w sposób klasyczny (odręcznie)
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-P-1Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych medodą E
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów / rzutnik przeźroczy, modele elementów konstrukcyjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów rysunkowych, wrażenia estetycznego i terminu oddania rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie zastosować ją na rysunkach. Wykazuje znaczące braki wiedzy teoretycznej. Nie dotrzymuje terminu oddania rysunków.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny wykonuje elementy dokumentacji rysunkowej. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki na rysunkach wynikających z braku wiedzy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać rysunki. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie rysunki bez znaczących błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C29_K01Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej w sposób klasyczny (odręcznie)
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-P-3Wykonanie dokumentacji rysunkowej (szkic i rysunek techniczny) 5-ciu elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów / rzutnik przeźroczy, modele elementów konstrukcyjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłącza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym.
4,5Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania.