Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Pokładowe urządzenia kontrolno-pomiarowe w pojazdach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pokładowe urządzenia kontrolno-pomiarowe w pojazdach
Specjalność diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 18 3,00,38zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika i elektronika
W-2Elektrotechnika i elektronika samochodowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami i charakterystyką sygnałów pomiarowych, ich przetwarzaniem oraz rodzajami czujników stosowanych w urządzeniach kontrolno-pomiarowych.
C-2Zapoznanie z praktycznymi metodami diagnostyki wybranych czujników w instalacjach elektrycznych pojazdów samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP.2
T-L-2Badanie podstawowych urządzeń kontrolno-pomiarowych.2
T-L-3Badanie czujników silnika i układu napędowego.4
T-L-4Badanie i kontrola czujników obwodów głównych pojazdu (cz. 1)2
T-L-5Badanie i kontrola czujników obwodów głównych pojazdu (cz. 2)2
T-L-6Badanie i kontrola czujników obwodów pomocniczych pojazdu (cz. 1)2
T-L-7Badanie i kontrola czujników obwodów pomocniczych pojazdu (cz. 2).2
T-L-8Badanie sygnalizatorów różnych typów i przeznaczenia.2
18
wykłady
T-W-1Charakterystyka i rodzaje sygnałów pomiarowych, ich koordynacja oraz próbkowanie.2
T-W-2Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe.2
T-W-3Urządzenia kontrolno-pomiarowe pracy silnika.2
T-W-4Urządzenia kontrolno-pomiarowe obwododów głównych i pomocniczych pojazdu.2
T-W-5Rejestratory danych.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie wyników w formie sprawozdań.26
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.25
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach.18
89
wykłady
A-W-1Przygotowanie do końcowego egzaminu ustnego.10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_DUM/60_W01
Student potrafi zdefiniować i omówić sygnały pomiarowe, ich przetwarzanie, jak również przedstawić czujniki wykorzystywane w przyrządach kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych.
T_1A_W14, T_1A_W18T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_DUM/60_U01
Student potrafi diagnozować wybrane czujniki występujące w poszczególnych układach i podzespołach pojazdów samochodowych, wykazując się znajomością obsługi i doboru aparatury kontrolno-pomiarowej.
T_1A_U13, T_1A_U04T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08InzA_U01C-2, C-1T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_DUM/60_K01
Student będzie dbał o warsztat pracy, jak również postępował zgodnie z zaadami etyki i obowiązującymi przepisami.
T_1A_K03, T_1A_K01T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-2, C-1T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_DUM/60_W01
Student potrafi zdefiniować i omówić sygnały pomiarowe, ich przetwarzanie, jak również przedstawić czujniki wykorzystywane w przyrządach kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych.
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych definicji i pojęć dotyczących sygnałów pomiarowych, jak również nie ma elementarnej wiedzy na temat czujników stosowanych w pojazdach.
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe definicje i pojęcia, wykazując się elementarną wiedzą na temat czujników stosowanych w pojazdach.
3,5Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach.
4,0Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwości koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach.
4,5Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiaowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwośi koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania niemal wszystkich omawianych czujników.
5,0Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych i ich parametrów charakterystycznych. Zna budowę i zasadę działania przetworników A/C i C/A. Potrafi omówić budowę i zasadę działania wszystkich rozpatrywanych czujników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_DUM/60_U01
Student potrafi diagnozować wybrane czujniki występujące w poszczególnych układach i podzespołach pojazdów samochodowych, wykazując się znajomością obsługi i doboru aparatury kontrolno-pomiarowej.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić kontroli podstawowych czujników, jak również nie orientuje się w doborze i obsłudze przyrządów pomiarowych.
3,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy pomiarowe.
3,5Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy i oceniając uzyskane wyniki.
4,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy oraz analizując i oceniając uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki oraz szacując błędy pomiarowe.
5,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę omawianych czujników, doierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki, szacując błędy pomiarowe oraz proponując alternatywne metody badania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_DUM/60_K01
Student będzie dbał o warsztat pracy, jak również postępował zgodnie z zaadami etyki i obowiązującymi przepisami.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych zasad prowadzenia pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnej pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując wsoólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gajek Andrzej, Zdzisław Juda, Czujniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1, Podręcznik akademicki
  2. Fryśkowski Bernard, Grzejszczyk Elżbieta, Systemy transmisji danych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010, 1, Podręcznik akademicki
  3. Merkisz Jerzy, Mazurek Stanisław, Pielecha Jacek, Pokładowe urządzenia rejestrujące w samochodach, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007, 1

Literatura dodatkowa

  1. Herrner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elekrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007, 4, Podręcznik akademicki
  2. Praca zbiorowa, Czujniki w pojazdach samochodowych., Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 2, Informator techniczny Bosch

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP.2
T-L-2Badanie podstawowych urządzeń kontrolno-pomiarowych.2
T-L-3Badanie czujników silnika i układu napędowego.4
T-L-4Badanie i kontrola czujników obwodów głównych pojazdu (cz. 1)2
T-L-5Badanie i kontrola czujników obwodów głównych pojazdu (cz. 2)2
T-L-6Badanie i kontrola czujników obwodów pomocniczych pojazdu (cz. 1)2
T-L-7Badanie i kontrola czujników obwodów pomocniczych pojazdu (cz. 2).2
T-L-8Badanie sygnalizatorów różnych typów i przeznaczenia.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i rodzaje sygnałów pomiarowych, ich koordynacja oraz próbkowanie.2
T-W-2Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe.2
T-W-3Urządzenia kontrolno-pomiarowe pracy silnika.2
T-W-4Urządzenia kontrolno-pomiarowe obwododów głównych i pomocniczych pojazdu.2
T-W-5Rejestratory danych.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie wyników w formie sprawozdań.26
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.25
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach.18
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do końcowego egzaminu ustnego.10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_DUM/60_W01Student potrafi zdefiniować i omówić sygnały pomiarowe, ich przetwarzanie, jak również przedstawić czujniki wykorzystywane w przyrządach kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
T_1A_W18ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki technicznej pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami i charakterystyką sygnałów pomiarowych, ich przetwarzaniem oraz rodzajami czujników stosowanych w urządzeniach kontrolno-pomiarowych.
Treści programoweT-W-2Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe.
T-W-1Charakterystyka i rodzaje sygnałów pomiarowych, ich koordynacja oraz próbkowanie.
T-W-4Urządzenia kontrolno-pomiarowe obwododów głównych i pomocniczych pojazdu.
T-W-3Urządzenia kontrolno-pomiarowe pracy silnika.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych definicji i pojęć dotyczących sygnałów pomiarowych, jak również nie ma elementarnej wiedzy na temat czujników stosowanych w pojazdach.
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe definicje i pojęcia, wykazując się elementarną wiedzą na temat czujników stosowanych w pojazdach.
3,5Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach.
4,0Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwości koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach.
4,5Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiaowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwośi koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania niemal wszystkich omawianych czujników.
5,0Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych i ich parametrów charakterystycznych. Zna budowę i zasadę działania przetworników A/C i C/A. Potrafi omówić budowę i zasadę działania wszystkich rozpatrywanych czujników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_DUM/60_U01Student potrafi diagnozować wybrane czujniki występujące w poszczególnych układach i podzespołach pojazdów samochodowych, wykazując się znajomością obsługi i doboru aparatury kontrolno-pomiarowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z praktycznymi metodami diagnostyki wybranych czujników w instalacjach elektrycznych pojazdów samochodowych.
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami i charakterystyką sygnałów pomiarowych, ich przetwarzaniem oraz rodzajami czujników stosowanych w urządzeniach kontrolno-pomiarowych.
Treści programoweT-L-4Badanie i kontrola czujników obwodów głównych pojazdu (cz. 1)
T-L-6Badanie i kontrola czujników obwodów pomocniczych pojazdu (cz. 1)
T-L-3Badanie czujników silnika i układu napędowego.
T-L-2Badanie podstawowych urządzeń kontrolno-pomiarowych.
T-L-8Badanie sygnalizatorów różnych typów i przeznaczenia.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić kontroli podstawowych czujników, jak również nie orientuje się w doborze i obsłudze przyrządów pomiarowych.
3,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy pomiarowe.
3,5Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy i oceniając uzyskane wyniki.
4,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy oraz analizując i oceniając uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki oraz szacując błędy pomiarowe.
5,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę omawianych czujników, doierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki, szacując błędy pomiarowe oraz proponując alternatywne metody badania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_DUM/60_K01Student będzie dbał o warsztat pracy, jak również postępował zgodnie z zaadami etyki i obowiązującymi przepisami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z praktycznymi metodami diagnostyki wybranych czujników w instalacjach elektrycznych pojazdów samochodowych.
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami i charakterystyką sygnałów pomiarowych, ich przetwarzaniem oraz rodzajami czujników stosowanych w urządzeniach kontrolno-pomiarowych.
Treści programoweT-L-4Badanie i kontrola czujników obwodów głównych pojazdu (cz. 1)
T-L-6Badanie i kontrola czujników obwodów pomocniczych pojazdu (cz. 1)
T-L-3Badanie czujników silnika i układu napędowego.
T-L-2Badanie podstawowych urządzeń kontrolno-pomiarowych.
T-L-8Badanie sygnalizatorów różnych typów i przeznaczenia.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych zasad prowadzenia pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnej pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując wsoólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.