Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Ekonomia, zarządzanie i elementy prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia, zarządzanie i elementy prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Ponadto znajomość lokalnego i krajowego rynku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe modele w ekonomi: w jaki sposób funkcjonują w gospodarce powiązania między producentami i konsumentami, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje o wielkości konsumpcji i ile można w gospodarce produkować (model okrężny, możliwości produkcyjne, ograniczenie budżetowe i krzywe obojętnosci)3
T-W-2Krzywa popytu i podaży (W jaki sposób producenci i konsumenci realizują swoje interesy na rynku? Co oznacza punkt równowagi w gospodarce dla konsumentów i producentów? Czym charakteryzuje się stan nierównowagi?)1
T-W-3Ustalanie się ceny na rynku światowym. Która cena jest opłacalna dla obu stron? Dlaczego konsumpcja jest większa od możliwości produkcyjnych w sytuacji specjalizacji połączonej z wymianą handlową3
T-W-4Decyzje przedsiębiorstw funkcjonujących w różnych warunkach (wolna konkurencja, monopol, oligopol) , wpływ państwa na zmiany. Podstawowe wielkości agregatowe, na których opiera się makroekonomia i polityka gospodarcza, jak PKB i jego części składowe jak konsumpcja, inwestycje, wydatki państwa jak też eksport netto, jak też podstawowe mierniki kondycji gospodarczej kraju, jak inflacja, bezrobocie, wzrost gospodarczy. Co wpływa na ich zmiany i w jaki sposób się one uwidoczniają (cykl koniunkturalny) i jak państwo może je regulować (polityka fiskalna i monetarna). Omówione zostaną podstawowe typy polityki makroekonomicznej: protekcjonistyczna i liberalna6
T-W-5Metody zarządzania przedsiębiorstwem. Wpływ zarządzajacego na pracowników.1
T-W-6Podstawowe zagadnienia z ekonomii i zarządzania1
T-W-7Specjalizacja i jej znaczenie dla teorii handlu zagranicznego (przewaga absolutna i komparatywna): W jaki sposób jesteśmy w stanie więcej produkować przy tych samych nakładach? Co powinny produkować poszczególne państwa? Czym różni się przewaga absolutna od przewagi komparatywnej? Jakie ma ona znaczenie1
T-W-8Przesunięcia krzywych popytu i podaży i ustalanie się nowej ceny równowagi. Popyt indywidualny i popyt zbiorowy Punkt rónowagi i jego cechy. Nadwyżka i niedobór w punktach nierównowagi. Przykłady Różne rodzaje dóbr (komplementarne, substytucyjne, niższego rzędu)1
T-W-9Definicje aktów prawnych wydawanych na różnym szczeblu. Zastosowanie ich w praktyce, w szczególnosci aktów zwiazanych z rybactwem1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnistwo w wykładach18
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowywanie konspektów12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny
M-2Wyklad problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, zarządzaniem i elementami prawnymi, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku i mieć podstawową wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
RYB_1A_W20R1A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B10_U01
Student posiada umiejętnosć, rozwiązywania problemów zwiazanych z zarządzaniem gospodarstwem rybackim, organizacją pracy, potrafi kontrolować procesy ekonomiczne w gospodarstwie, przeprowadzić analizę i ocenę ekonomiczną przedsiębiorstwa.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U17R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-3, T-W-7, T-W-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy.
RYB_1A_K05, RYB_1A_K04, RYB_1A_K03, RYB_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-5, T-W-4, T-W-9M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, zarządzaniem i elementami prawnymi, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku i mieć podstawową wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B10_U01
Student posiada umiejętnosć, rozwiązywania problemów zwiazanych z zarządzaniem gospodarstwem rybackim, organizacją pracy, potrafi kontrolować procesy ekonomiczne w gospodarstwie, przeprowadzić analizę i ocenę ekonomiczną przedsiębiorstwa.
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy.
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych

Literatura podstawowa

  1. Mankiw, N. Gregory; Taylor, John B., Makroekonomia. Economics, PWE, Warszawa, 2006
  2. Hall, Robert E.; Taylor, John B, Makroekonomia. Macroeconomics, PWE, Warszawa, 2009
  3. Varian, Hal R., Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa, 2002
  4. Błaszczyk W., Metody organizacji i zarządzania Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, Warszawa, 2008
  5. W. Kowalczewski, J. Nazarka, Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2006
  6. M. Fowler, Architektura systemów zarządzania przedsiębiorstwem. Wzorce projektowe, Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Horodecka, Anna, Ewolucja celów polityki gospodarczej, PWN, Warszawa, 2008
  2. Sławińska M., Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym, PWE, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe modele w ekonomi: w jaki sposób funkcjonują w gospodarce powiązania między producentami i konsumentami, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje o wielkości konsumpcji i ile można w gospodarce produkować (model okrężny, możliwości produkcyjne, ograniczenie budżetowe i krzywe obojętnosci)3
T-W-2Krzywa popytu i podaży (W jaki sposób producenci i konsumenci realizują swoje interesy na rynku? Co oznacza punkt równowagi w gospodarce dla konsumentów i producentów? Czym charakteryzuje się stan nierównowagi?)1
T-W-3Ustalanie się ceny na rynku światowym. Która cena jest opłacalna dla obu stron? Dlaczego konsumpcja jest większa od możliwości produkcyjnych w sytuacji specjalizacji połączonej z wymianą handlową3
T-W-4Decyzje przedsiębiorstw funkcjonujących w różnych warunkach (wolna konkurencja, monopol, oligopol) , wpływ państwa na zmiany. Podstawowe wielkości agregatowe, na których opiera się makroekonomia i polityka gospodarcza, jak PKB i jego części składowe jak konsumpcja, inwestycje, wydatki państwa jak też eksport netto, jak też podstawowe mierniki kondycji gospodarczej kraju, jak inflacja, bezrobocie, wzrost gospodarczy. Co wpływa na ich zmiany i w jaki sposób się one uwidoczniają (cykl koniunkturalny) i jak państwo może je regulować (polityka fiskalna i monetarna). Omówione zostaną podstawowe typy polityki makroekonomicznej: protekcjonistyczna i liberalna6
T-W-5Metody zarządzania przedsiębiorstwem. Wpływ zarządzajacego na pracowników.1
T-W-6Podstawowe zagadnienia z ekonomii i zarządzania1
T-W-7Specjalizacja i jej znaczenie dla teorii handlu zagranicznego (przewaga absolutna i komparatywna): W jaki sposób jesteśmy w stanie więcej produkować przy tych samych nakładach? Co powinny produkować poszczególne państwa? Czym różni się przewaga absolutna od przewagi komparatywnej? Jakie ma ona znaczenie1
T-W-8Przesunięcia krzywych popytu i podaży i ustalanie się nowej ceny równowagi. Popyt indywidualny i popyt zbiorowy Punkt rónowagi i jego cechy. Nadwyżka i niedobór w punktach nierównowagi. Przykłady Różne rodzaje dóbr (komplementarne, substytucyjne, niższego rzędu)1
T-W-9Definicje aktów prawnych wydawanych na różnym szczeblu. Zastosowanie ich w praktyce, w szczególnosci aktów zwiazanych z rybactwem1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnistwo w wykładach18
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowywanie konspektów12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, zarządzaniem i elementami prawnymi, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku i mieć podstawową wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi
Treści programoweT-W-1Podstawowe modele w ekonomi: w jaki sposób funkcjonują w gospodarce powiązania między producentami i konsumentami, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje o wielkości konsumpcji i ile można w gospodarce produkować (model okrężny, możliwości produkcyjne, ograniczenie budżetowe i krzywe obojętnosci)
T-W-2Krzywa popytu i podaży (W jaki sposób producenci i konsumenci realizują swoje interesy na rynku? Co oznacza punkt równowagi w gospodarce dla konsumentów i producentów? Czym charakteryzuje się stan nierównowagi?)
T-W-6Podstawowe zagadnienia z ekonomii i zarządzania
Metody nauczaniaM-2Wyklad problemowy
M-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B10_U01Student posiada umiejętnosć, rozwiązywania problemów zwiazanych z zarządzaniem gospodarstwem rybackim, organizacją pracy, potrafi kontrolować procesy ekonomiczne w gospodarstwie, przeprowadzić analizę i ocenę ekonomiczną przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi
Treści programoweT-W-3Ustalanie się ceny na rynku światowym. Która cena jest opłacalna dla obu stron? Dlaczego konsumpcja jest większa od możliwości produkcyjnych w sytuacji specjalizacji połączonej z wymianą handlową
T-W-7Specjalizacja i jej znaczenie dla teorii handlu zagranicznego (przewaga absolutna i komparatywna): W jaki sposób jesteśmy w stanie więcej produkować przy tych samych nakładach? Co powinny produkować poszczególne państwa? Czym różni się przewaga absolutna od przewagi komparatywnej? Jakie ma ona znaczenie
T-W-8Przesunięcia krzywych popytu i podaży i ustalanie się nowej ceny równowagi. Popyt indywidualny i popyt zbiorowy Punkt rónowagi i jego cechy. Nadwyżka i niedobór w punktach nierównowagi. Przykłady Różne rodzaje dóbr (komplementarne, substytucyjne, niższego rzędu)
Metody nauczaniaM-2Wyklad problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B10_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi
Treści programoweT-W-5Metody zarządzania przedsiębiorstwem. Wpływ zarządzajacego na pracowników.
T-W-4Decyzje przedsiębiorstw funkcjonujących w różnych warunkach (wolna konkurencja, monopol, oligopol) , wpływ państwa na zmiany. Podstawowe wielkości agregatowe, na których opiera się makroekonomia i polityka gospodarcza, jak PKB i jego części składowe jak konsumpcja, inwestycje, wydatki państwa jak też eksport netto, jak też podstawowe mierniki kondycji gospodarczej kraju, jak inflacja, bezrobocie, wzrost gospodarczy. Co wpływa na ich zmiany i w jaki sposób się one uwidoczniają (cykl koniunkturalny) i jak państwo może je regulować (polityka fiskalna i monetarna). Omówione zostaną podstawowe typy polityki makroekonomicznej: protekcjonistyczna i liberalna
T-W-9Definicje aktów prawnych wydawanych na różnym szczeblu. Zastosowanie ich w praktyce, w szczególnosci aktów zwiazanych z rybactwem
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych