Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia przetwórstwa żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia przetwórstwa żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza mikrobiologiczna miesnych profuktów fermentownych | 6 |
T-L-2 | Anakiza mikrobiofogiczna produktów mlecznych | 6 |
T-L-3 | Analiza mikrobiologiczna serów | 6 |
T-L-4 | Analiza mikroibiologiczna warzywnych produktów fermentowanych | 6 |
T-L-5 | Podsumowanie wyników ćwiczeń | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bakterie kwasomlekowe | 4 |
T-W-2 | Drożdże i pleśnie w żywności | 2 |
T-W-3 | Mikrobiologiczne aspekty produkcji wina | 4 |
T-W-4 | Mikrobiologiczne aspekty w przemyśle gorzelniczym | 2 |
T-W-5 | Mikrobiologia przetwórstwa mięsa | 2 |
T-W-6 | Mikrobiologia piekarnictwa | 2 |
T-W-7 | Mikrobiologia serowarstwa | 2 |
T-W-8 | Dodatki do żywności pochodzenia mikrobiologicznego | 4 |
T-W-9 | Żywność oreintalna pochodzenia mikrobiologicznego | 2 |
T-W-10 | Prozdrowotne dodatki do żywności pochodzenia mikrobiologicznego | 2 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-L-3 | Opracowanie wyników | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | Przegląd i analiza problemów w oparciu o literaturę naukową | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_C3_W01 Efektem kształcenia jestuzyskanie wiedzy dotyczącej produkcji żywności o określonych cechach sensorycznych wskutek procesów mikrobiologicznych | TZiZ_2A_W05 | R2A_W04, R2A_W05 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_C3_U01 efektem kształcenia jest wiedza dotycząca udziału mikroorganizmów w przetwórstwie żywności oraz umiejętność zbadania wpływu warunków produkcji na jakość mikrobiologiczną surowca | TZiZ_2A_U06 | R2A_U05 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_C3_K01 Efektem kształcenia jest zrozumienie roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności jak i znaczenia tych procesów dla właściwej problematyki żywieniowej | TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_C3_W01 Efektem kształcenia jestuzyskanie wiedzy dotyczącej produkcji żywności o określonych cechach sensorycznych wskutek procesów mikrobiologicznych | 2,0 | |
3,0 | Studnet posiada podstawową wiedzę dotyczącą procesów mikrobiologicznych stosowanych w przetwórstwie żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_C3_U01 efektem kształcenia jest wiedza dotycząca udziału mikroorganizmów w przetwórstwie żywności oraz umiejętność zbadania wpływu warunków produkcji na jakość mikrobiologiczną surowca | 2,0 | |
3,0 | studentr ma podstawową umiejętność rozwiązywania problemów mikrobiologicznych powstających w przetwórstwie żywnosci | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_C3_K01 Efektem kształcenia jest zrozumienie roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności jak i znaczenia tych procesów dla właściwej problematyki żywieniowej | 2,0 | |
3,0 | Student jest kompetentny w stopniu podstawowym do rozwiązywania problemów mikrobiologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna, PWN, 2010
- Drewnisak E., Mikrobiologia żywności, PWN, 2010
- Dłużewski M., Dłużewska A., Technologia żywności, PWN, 2010