Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TZiZ_2A_PO1-28oaiz_U01 | Poiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TZiZ_2A_U02 | Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. |
---|
TZiZ_2A_U05 | Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. |
TZiZ_2A_U08 | Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. |
TZiZ_2A_U10 | Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia. |
TZiZ_2A_U11 | Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym. |
TZiZ_2A_U12 | Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata. |
---|
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych. |
Treści programowe | T-L-6 | Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza |
---|
T-L-7 | Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-8 | Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-14 | Kuchnia Meksyku – potrawy na bazie kukurydzy i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-15 | Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-1 | Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie |
T-L-2 | Kuchnia Stanów Zjednoczonych – potrawa na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-3 | Kuchnia Grecji – potrawy na bazie mięsa, ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-4 | Kuchnia Grecji – potrawy na bazie jarzyn i sera – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-5 | Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-9 | Kuchnia Bułgarii – potrawy na bazie mięsa mielonego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-10 | Kuchnia szwajcarska – potrawy na bazie sera – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-11 | Kuchnia skandynawska – potrawy na bazie ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-12 | Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-L-13 | Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza |
T-W-12 | Bliski Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu |
T-W-13 | Kraje skandynawskie, Anglia, Irlandia – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych |
T-W-14 | Kraje Beneluksu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych |
T-W-1 | Kultury narodowe i ich funkcjonowanie |
T-W-2 | Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata |
T-W-3 | Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia |
T-W-4 | Zachowania przy stole w ujęciu historycznym |
T-W-5 | Miejsca i obyczaje związane z żywieniem |
T-W-6 | Historia produktów żywnościowych |
T-W-7 | Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe |
T-W-8 | Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej |
T-W-9 | Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych |
T-W-10 | Stany Zjednoczone i Meksyk – kultura żywienia i specyfika kuchni stanowych |
T-W-11 | Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata. |
M-5 | Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z
uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich
podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników
swoich badań. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z
uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich
podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. |
3,5 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z
uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich
podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując
analizy. |
4,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z
uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich
podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując
analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. |
4,5 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z
uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich
podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując
analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. |
5,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z
uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich
podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując
analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
Ponadto umie zaproponować korektę. |