Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Zasady żywienia i dietetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zasady żywienia i dietetyki
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>, Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>, Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 13 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności, ogólna technologia żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidowego funkcjonaowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasda prawidłowego żywienia ludzi zdrowych i chorych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena stanu odżywienia osób w różnym wieku i w różnych stanach fizjologicznych (ZFŻCz).2
T-L-2Wartość odżywcza diety kobiet w poszczególnych trymestrach ciąży i w czasie laktacji (ZFŻCz).4
T-L-3Okres młodzieńczy a zaburzenia odżywiania (ZFŻCz).2
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu menopauzalnego i andropauzalnego (ZFŻCz).3
T-L-5Specyfika żywienia osób starszych - zapobieganie niedożywieniu jakościowemu (ZFŻCz)2
T-L-6Układanie jadłospisów dla różnych grup ludności z uwzględnieniem zasad racjonalnego żywienia i piramidy żywienia (ZPŻCz).3
T-L-7Ocena jadłospisów wybranymi metodami (ZPŻCz).2
T-L-8Układanie diety dla osób z chorobami przewodu pokarmowego (ZPŻCz).2
T-L-9Układanie diety w miażdżycy (ZPŻCz).2
T-L-10Układanie diety w cukrzycy typu II (ZPŻCz).2
T-L-11Układanie diety w otyłości (ZPŻCz).2
26
wykłady
T-W-1Fizjologiczne uwarunkowania prawidłowego żywienia (ZFŻCz)1
T-W-2Fizjologia okresu ciąży i laktacji i związane z tym zmiany metaboliczne i wymogi (ZFŻCz).2
T-W-3Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy (ZFŻCz).2
T-W-4Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia (ZFŻCz).1
T-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe (ZPŻCz)1
T-W-6Rola suplementacji w bilansowaniu diety i kształtowaniu potencjału antyoksydacyjnego organizmu (ZPŻCz).1
T-W-7Diety alternatywne z elementami terapii składnikami żywności według medycyny chińskiej (ZPŻCz)1
T-W-8Dieta po transplantacjach (ZPŻCz)1
T-W-9Dieta w niealkoholowym stłuszczeniu wątroby (ZPŻCz).1
T-W-10Żywienie pacjentów ze schizofrenią oraz chorobą Alzheimera (ZPŻCz).1
T-W-11Diety w niektórych blokach enzymatycznych metabolizmu białek (ZPŻCz).1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza wskazanej literatury15
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_D9tr_W01
Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Ma wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego i chorego.
TZiZ_2A_W07, TZiZ_2A_W08, TZiZ_2A_W09, TZiZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-11, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_D9tr_U01
Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów.
TZiZ_2A_U10, TZiZ_2A_U11R2A_U05InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-11, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_D9tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi zdrowych i chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-11, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_D9tr_W01
Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Ma wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego i chorego.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie oraz z zakresu omawianych chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_D9tr_U01
Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów.
2,0Student nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie .Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób zdrowych i chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osób drowych i chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student portafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_D9tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi zdrowych i chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2011
  3. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, PZWL, Warszawa, 2008
  4. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T.2, PWN, Warszawa, 2009
  5. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  6. Alan McHughen, Żywność modyfikowana genetycznie, WNT, 2004
  7. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, 2006
  8. Ziemlański Ś., Budzyńska-Topolowska J., Wegentarianizm w świetle nauki o żywności i żywieniu., Instytut Pomorze-Fundacja Promocji Zdrowego Żywienia, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Peckenpaugh N.J./tłum. Gajewska D., Podstawy żywienia i dietoterapii, Elseier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  3. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  4. Wawer J., Suplementy diety dla Ciebie, WEKTOR, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena stanu odżywienia osób w różnym wieku i w różnych stanach fizjologicznych (ZFŻCz).2
T-L-2Wartość odżywcza diety kobiet w poszczególnych trymestrach ciąży i w czasie laktacji (ZFŻCz).4
T-L-3Okres młodzieńczy a zaburzenia odżywiania (ZFŻCz).2
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu menopauzalnego i andropauzalnego (ZFŻCz).3
T-L-5Specyfika żywienia osób starszych - zapobieganie niedożywieniu jakościowemu (ZFŻCz)2
T-L-6Układanie jadłospisów dla różnych grup ludności z uwzględnieniem zasad racjonalnego żywienia i piramidy żywienia (ZPŻCz).3
T-L-7Ocena jadłospisów wybranymi metodami (ZPŻCz).2
T-L-8Układanie diety dla osób z chorobami przewodu pokarmowego (ZPŻCz).2
T-L-9Układanie diety w miażdżycy (ZPŻCz).2
T-L-10Układanie diety w cukrzycy typu II (ZPŻCz).2
T-L-11Układanie diety w otyłości (ZPŻCz).2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologiczne uwarunkowania prawidłowego żywienia (ZFŻCz)1
T-W-2Fizjologia okresu ciąży i laktacji i związane z tym zmiany metaboliczne i wymogi (ZFŻCz).2
T-W-3Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy (ZFŻCz).2
T-W-4Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia (ZFŻCz).1
T-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe (ZPŻCz)1
T-W-6Rola suplementacji w bilansowaniu diety i kształtowaniu potencjału antyoksydacyjnego organizmu (ZPŻCz).1
T-W-7Diety alternatywne z elementami terapii składnikami żywności według medycyny chińskiej (ZPŻCz)1
T-W-8Dieta po transplantacjach (ZPŻCz)1
T-W-9Dieta w niealkoholowym stłuszczeniu wątroby (ZPŻCz).1
T-W-10Żywienie pacjentów ze schizofrenią oraz chorobą Alzheimera (ZPŻCz).1
T-W-11Diety w niektórych blokach enzymatycznych metabolizmu białek (ZPŻCz).1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza wskazanej literatury15
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_D9tr_W01Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Ma wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego i chorego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-L-1Ocena stanu odżywienia osób w różnym wieku i w różnych stanach fizjologicznych (ZFŻCz).
T-L-2Wartość odżywcza diety kobiet w poszczególnych trymestrach ciąży i w czasie laktacji (ZFŻCz).
T-L-6Układanie jadłospisów dla różnych grup ludności z uwzględnieniem zasad racjonalnego żywienia i piramidy żywienia (ZPŻCz).
T-L-8Układanie diety dla osób z chorobami przewodu pokarmowego (ZPŻCz).
T-L-9Układanie diety w miażdżycy (ZPŻCz).
T-L-10Układanie diety w cukrzycy typu II (ZPŻCz).
T-L-3Okres młodzieńczy a zaburzenia odżywiania (ZFŻCz).
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu menopauzalnego i andropauzalnego (ZFŻCz).
T-L-5Specyfika żywienia osób starszych - zapobieganie niedożywieniu jakościowemu (ZFŻCz)
T-L-7Ocena jadłospisów wybranymi metodami (ZPŻCz).
T-L-11Układanie diety w otyłości (ZPŻCz).
T-W-3Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy (ZFŻCz).
T-W-4Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia (ZFŻCz).
T-W-1Fizjologiczne uwarunkowania prawidłowego żywienia (ZFŻCz)
T-W-2Fizjologia okresu ciąży i laktacji i związane z tym zmiany metaboliczne i wymogi (ZFŻCz).
T-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe (ZPŻCz)
T-W-6Rola suplementacji w bilansowaniu diety i kształtowaniu potencjału antyoksydacyjnego organizmu (ZPŻCz).
T-W-8Dieta po transplantacjach (ZPŻCz)
T-W-9Dieta w niealkoholowym stłuszczeniu wątroby (ZPŻCz).
T-W-7Diety alternatywne z elementami terapii składnikami żywności według medycyny chińskiej (ZPŻCz)
T-W-10Żywienie pacjentów ze schizofrenią oraz chorobą Alzheimera (ZPŻCz).
T-W-11Diety w niektórych blokach enzymatycznych metabolizmu białek (ZPŻCz).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie oraz z zakresu omawianych chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_D9tr_U01Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-L-1Ocena stanu odżywienia osób w różnym wieku i w różnych stanach fizjologicznych (ZFŻCz).
T-L-2Wartość odżywcza diety kobiet w poszczególnych trymestrach ciąży i w czasie laktacji (ZFŻCz).
T-L-6Układanie jadłospisów dla różnych grup ludności z uwzględnieniem zasad racjonalnego żywienia i piramidy żywienia (ZPŻCz).
T-L-8Układanie diety dla osób z chorobami przewodu pokarmowego (ZPŻCz).
T-L-9Układanie diety w miażdżycy (ZPŻCz).
T-L-10Układanie diety w cukrzycy typu II (ZPŻCz).
T-L-3Okres młodzieńczy a zaburzenia odżywiania (ZFŻCz).
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu menopauzalnego i andropauzalnego (ZFŻCz).
T-L-5Specyfika żywienia osób starszych - zapobieganie niedożywieniu jakościowemu (ZFŻCz)
T-L-7Ocena jadłospisów wybranymi metodami (ZPŻCz).
T-L-11Układanie diety w otyłości (ZPŻCz).
T-W-3Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy (ZFŻCz).
T-W-4Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia (ZFŻCz).
T-W-1Fizjologiczne uwarunkowania prawidłowego żywienia (ZFŻCz)
T-W-2Fizjologia okresu ciąży i laktacji i związane z tym zmiany metaboliczne i wymogi (ZFŻCz).
T-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe (ZPŻCz)
T-W-6Rola suplementacji w bilansowaniu diety i kształtowaniu potencjału antyoksydacyjnego organizmu (ZPŻCz).
T-W-8Dieta po transplantacjach (ZPŻCz)
T-W-9Dieta w niealkoholowym stłuszczeniu wątroby (ZPŻCz).
T-W-7Diety alternatywne z elementami terapii składnikami żywności według medycyny chińskiej (ZPŻCz)
T-W-10Żywienie pacjentów ze schizofrenią oraz chorobą Alzheimera (ZPŻCz).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie .Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób zdrowych i chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osób drowych i chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student portafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_D9tr_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi zdrowych i chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-L-1Ocena stanu odżywienia osób w różnym wieku i w różnych stanach fizjologicznych (ZFŻCz).
T-L-2Wartość odżywcza diety kobiet w poszczególnych trymestrach ciąży i w czasie laktacji (ZFŻCz).
T-L-6Układanie jadłospisów dla różnych grup ludności z uwzględnieniem zasad racjonalnego żywienia i piramidy żywienia (ZPŻCz).
T-L-8Układanie diety dla osób z chorobami przewodu pokarmowego (ZPŻCz).
T-L-9Układanie diety w miażdżycy (ZPŻCz).
T-L-10Układanie diety w cukrzycy typu II (ZPŻCz).
T-L-3Okres młodzieńczy a zaburzenia odżywiania (ZFŻCz).
T-L-4Żywieniowa profilaktyka chorób okresu menopauzalnego i andropauzalnego (ZFŻCz).
T-L-5Specyfika żywienia osób starszych - zapobieganie niedożywieniu jakościowemu (ZFŻCz)
T-L-7Ocena jadłospisów wybranymi metodami (ZPŻCz).
T-L-11Układanie diety w otyłości (ZPŻCz).
T-W-3Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy (ZFŻCz).
T-W-4Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia (ZFŻCz).
T-W-1Fizjologiczne uwarunkowania prawidłowego żywienia (ZFŻCz)
T-W-2Fizjologia okresu ciąży i laktacji i związane z tym zmiany metaboliczne i wymogi (ZFŻCz).
T-W-5Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe (ZPŻCz)
T-W-6Rola suplementacji w bilansowaniu diety i kształtowaniu potencjału antyoksydacyjnego organizmu (ZPŻCz).
T-W-8Dieta po transplantacjach (ZPŻCz)
T-W-9Dieta w niealkoholowym stłuszczeniu wątroby (ZPŻCz).
T-W-7Diety alternatywne z elementami terapii składnikami żywności według medycyny chińskiej (ZPŻCz)
T-W-10Żywienie pacjentów ze schizofrenią oraz chorobą Alzheimera (ZPŻCz).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.