Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
Sylabus przedmiotu Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków poprodukcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków poprodukcyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma wiedzę w ekologii, biochemii, chemii zgodnie ze studiowanym kierunkiem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie strudenta z wybranymi procesami technologicznymi w oczyszczaniu ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi | 2 |
T-L-2 | Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji. | 13 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu) | 2 |
T-W-2 | Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania) | 1 |
T-W-3 | Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne) | 6 |
T-W-4 | Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków | 3 |
T-W-5 | Przeróbka i unieszkodliwianie osadów | 2 |
T-W-6 | Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i opracowanie wyników i sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium zaliczającego | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: Wykład informacyjny z zastosowaniem rzutnika multimedialnego |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie |
S-2 | Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO13-2_W01 Student posiada wiedzę o rodzajach ścieków ich składzie fizyko-chemicznym oraz procesach technologicznych zachodzących w trakcie oczyszczania sceików. Zna metody analityczne stosowane w ocenie wybranych wskaźników jakości ścieków. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO13-2_U01 Potrafi scharakteryzować wybrane ścieki. Potrafi wskazać odpowiednie technologie i urządzenia stosowane w oczyszczaniu ścieków. Potrafi przeprowadzić odpowiednie analizy chemiczne pozwalające ustalić stopień redukcji zanieczyszczeń. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO13-2_K01 Student potrafi współpracować w zespole oraz pracować samodzielnie. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO13-2_W01 Student posiada wiedzę o rodzajach ścieków ich składzie fizyko-chemicznym oraz procesach technologicznych zachodzących w trakcie oczyszczania sceików. Zna metody analityczne stosowane w ocenie wybranych wskaźników jakości ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Student zaliczył wszystkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakresu materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwium zaliczeniowego zarówno z wykładów jak i z ćwiczeń laboratoryjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO13-2_U01 Potrafi scharakteryzować wybrane ścieki. Potrafi wskazać odpowiednie technologie i urządzenia stosowane w oczyszczaniu ścieków. Potrafi przeprowadzić odpowiednie analizy chemiczne pozwalające ustalić stopień redukcji zanieczyszczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem procesów technologicznych do oczyszczania ścieków i ocenić redukcje zanieczyszczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO13-2_K01 Student potrafi współpracować w zespole oraz pracować samodzielnie. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi współpracować w grupie. Stosuje zasady BHP i rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dojlido J., Zerbe J., Instrumentalne metody badania wody i śceików, Arkady, Warszawa, 1997
- Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS, Poznań, 1995