Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z fizyki w zakresie realizowanego materiału, przybliżenie wiedzy o fundamentalnych i uniwersanych właściwościach materii w otaczającym nas świecie.
C-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników oraz szacowania niepewności pomiarów różnymi metodami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Treść10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do fizyki, podstawowe zjawiska i procesy fizyczne. Międzynarodowy Układ Jednostek Miar SI.2
T-W-2Podstawy mechaniki klasycznej2
T-W-3Fale elektromagnetyczne. Elementy optyki geometrycznej i falowej. Mikroskopia optyczna i elektronowa.2
T-W-4Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Metody pomiaru potencjałów eletrycznych w żywych organizmach.2
T-W-5Treść5
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje10
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.8
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowywanie się do zaliczenia15
A-W-4konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B2_W01
W zakresie wiedzy student zna i rozumie, definiuje, opisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy fizyczne w zakresie realizowanego materiału.
BL_1A_W01, BL_1A_W02P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-3, S-4
BL_1A_BL-S-B2_W02
Student zna zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Używa podstawowe przyrządy pomiarowe do przeprowadzenie pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów, szacuje niepewność otrzymanych wyników.
BL_1A_W01, BL_1A_W02P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-1, C-2M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B2_U01
Student potrafi opisać zjawiska fizyczne z zakresu realizowanego materiału.
BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-4
BL_1A_BL-S-B2_U02
Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
BL_1A_U01, BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B2_K01
Student wykazuje zrozumienie ważności procesów fizycznych w przyrodzie. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1, S-2
BL_1A_BL-S-B2_K02
Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy własnej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
BL_1A_K03, BL_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B2_W01
W zakresie wiedzy student zna i rozumie, definiuje, opisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy fizyczne w zakresie realizowanego materiału.
2,0niezadowalająca wiedza z zakresu realizowanego materiału
3,0student wykazuje minimum wiedze z zakresu realizowanego materiału
3,5student ma zadowalającą wiedzę z realizowanego materiału
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału
4,5student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału
5,0student ma znakomitą wiedzę z zakresu całego realizowanego materiału
BL_1A_BL-S-B2_W02
Student zna zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Używa podstawowe przyrządy pomiarowe do przeprowadzenie pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów, szacuje niepewność otrzymanych wyników.
2,0Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, interpretowania wyników i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów, Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów.
3,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Przezentuje "suche" wyniki. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest ograniczona do zagadnień przedstawionych w obowiązującym skrypcie.
3,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i wykonuje je samodzielnie. Przezentuje wyniki, wyciąga proste wnioski. Nie umie oszacować niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest szersza w odniesieniu do połowy wykonywanych ćwiczeń od zagadnień umieszczonych w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie.
4,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. Student ma wiedzę teoretyczną szerszą w odniesieniu do 3/4 wykonanych ćwiczeń niż ta umieszczona w w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie.
4,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna zasady szacowania niepewności pomiarów metodami statystycznymi. Student ma bardzo dobrą wiedzę teoretyczną.
5,0Student zna zasady wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami. Student ma we wszystkich przypadkach wiedzę szerszą na temat zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, niz to podaje skrypt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B2_U01
Student potrafi opisać zjawiska fizyczne z zakresu realizowanego materiału.
2,0niezadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych
3,0zadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
3,5dostateczne umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
4,0dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
4,5bardzo dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
5,0znakomite umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
BL_1A_BL-S-B2_U02
Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych,nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich pomiarów.
3,0Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje "suche" wyniki bez umiejętność ich ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i samodzielnie wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje wyniki, formułuje prawidłowe wnioski.
4,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potrafi przeprowadzić dyskusję osiągniętych wyników. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student obsługuje samodzielnie przyrządy pomiarowe i wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych a także proponuje modyfikacje w układzie pomiarowym. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B2_K01
Student wykazuje zrozumienie ważności procesów fizycznych w przyrodzie. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0student nie jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz nie wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0student w stopniu zadawalającym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,5student w stopniu dostatecznym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
4,0student w stopniu dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
4,5student w stopniu bardzo dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
5,0student ma znakomite kompetencje społeczne, jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
BL_1A_BL-S-B2_K02
Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy własnej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Wykazuje przeważnie odpowiedzialność za powierzany sprzet. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student jest kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
  2. Skorko M., Fizyka, PWN, Warszawa, 1982, 8

Literatura dodatkowa

  1. Hewiit P. G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010, 3
  2. red. Gołębiowska D., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki z elementami biofizyki i agrofizyki, wydawnictwo AR, Szczecin, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Treść10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do fizyki, podstawowe zjawiska i procesy fizyczne. Międzynarodowy Układ Jednostek Miar SI.2
T-W-2Podstawy mechaniki klasycznej2
T-W-3Fale elektromagnetyczne. Elementy optyki geometrycznej i falowej. Mikroskopia optyczna i elektronowa.2
T-W-4Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Metody pomiaru potencjałów eletrycznych w żywych organizmach.2
T-W-5Treść5
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje10
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.8
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowywanie się do zaliczenia15
A-W-4konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B2_W01W zakresie wiedzy student zna i rozumie, definiuje, opisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy fizyczne w zakresie realizowanego materiału.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z fizyki w zakresie realizowanego materiału, przybliżenie wiedzy o fundamentalnych i uniwersanych właściwościach materii w otaczającym nas świecie.
Treści programoweT-W-2Podstawy mechaniki klasycznej
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-4Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Metody pomiaru potencjałów eletrycznych w żywych organizmach.
T-W-3Fale elektromagnetyczne. Elementy optyki geometrycznej i falowej. Mikroskopia optyczna i elektronowa.
T-W-1Wprowadzenie do fizyki, podstawowe zjawiska i procesy fizyczne. Międzynarodowy Układ Jednostek Miar SI.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadowalająca wiedza z zakresu realizowanego materiału
3,0student wykazuje minimum wiedze z zakresu realizowanego materiału
3,5student ma zadowalającą wiedzę z realizowanego materiału
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału
4,5student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału
5,0student ma znakomitą wiedzę z zakresu całego realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B2_W02Student zna zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Używa podstawowe przyrządy pomiarowe do przeprowadzenie pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów, szacuje niepewność otrzymanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z fizyki w zakresie realizowanego materiału, przybliżenie wiedzy o fundamentalnych i uniwersanych właściwościach materii w otaczającym nas świecie.
C-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników oraz szacowania niepewności pomiarów różnymi metodami.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, interpretowania wyników i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów, Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów.
3,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Przezentuje "suche" wyniki. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest ograniczona do zagadnień przedstawionych w obowiązującym skrypcie.
3,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i wykonuje je samodzielnie. Przezentuje wyniki, wyciąga proste wnioski. Nie umie oszacować niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest szersza w odniesieniu do połowy wykonywanych ćwiczeń od zagadnień umieszczonych w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie.
4,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. Student ma wiedzę teoretyczną szerszą w odniesieniu do 3/4 wykonanych ćwiczeń niż ta umieszczona w w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie.
4,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna zasady szacowania niepewności pomiarów metodami statystycznymi. Student ma bardzo dobrą wiedzę teoretyczną.
5,0Student zna zasady wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami. Student ma we wszystkich przypadkach wiedzę szerszą na temat zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, niz to podaje skrypt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B2_U01Student potrafi opisać zjawiska fizyczne z zakresu realizowanego materiału.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z fizyki w zakresie realizowanego materiału, przybliżenie wiedzy o fundamentalnych i uniwersanych właściwościach materii w otaczającym nas świecie.
Treści programoweT-W-2Podstawy mechaniki klasycznej
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-4Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Metody pomiaru potencjałów eletrycznych w żywych organizmach.
T-W-3Fale elektromagnetyczne. Elementy optyki geometrycznej i falowej. Mikroskopia optyczna i elektronowa.
T-W-1Wprowadzenie do fizyki, podstawowe zjawiska i procesy fizyczne. Międzynarodowy Układ Jednostek Miar SI.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych
3,0zadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
3,5dostateczne umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
4,0dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
4,5bardzo dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
5,0znakomite umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B2_U02Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U01wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki i statystyki i stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie;
BL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z fizyki w zakresie realizowanego materiału, przybliżenie wiedzy o fundamentalnych i uniwersanych właściwościach materii w otaczającym nas świecie.
C-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników oraz szacowania niepewności pomiarów różnymi metodami.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych,nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich pomiarów.
3,0Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje "suche" wyniki bez umiejętność ich ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i samodzielnie wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje wyniki, formułuje prawidłowe wnioski.
4,0Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potrafi przeprowadzić dyskusję osiągniętych wyników. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student obsługuje samodzielnie przyrządy pomiarowe i wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych a także proponuje modyfikacje w układzie pomiarowym. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B2_K01Student wykazuje zrozumienie ważności procesów fizycznych w przyrodzie. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z fizyki w zakresie realizowanego materiału, przybliżenie wiedzy o fundamentalnych i uniwersanych właściwościach materii w otaczającym nas świecie.
Treści programoweT-W-2Podstawy mechaniki klasycznej
T-W-4Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Metody pomiaru potencjałów eletrycznych w żywych organizmach.
T-W-3Fale elektromagnetyczne. Elementy optyki geometrycznej i falowej. Mikroskopia optyczna i elektronowa.
T-W-1Wprowadzenie do fizyki, podstawowe zjawiska i procesy fizyczne. Międzynarodowy Układ Jednostek Miar SI.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz nie wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0student w stopniu zadawalającym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,5student w stopniu dostatecznym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
4,0student w stopniu dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
4,5student w stopniu bardzo dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie.
5,0student ma znakomite kompetencje społeczne, jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B2_K02Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy własnej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników oraz szacowania niepewności pomiarów różnymi metodami.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Nie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Wykazuje przeważnie odpowiedzialność za powierzany sprzet. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student chętnie pracuje w zespołe. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student jest kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.