Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ergonomii i metodyki projektowania form przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ergonomii i metodyki projektowania form przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 13,0 | ECTS (formy) | 13,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych, gdyż przedmiot ten stanowi propedeutykę projektowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy o systematycznych metodach projektowania oraz o plastycznych metodach realzacji zadań projektowych |
C-2 | Przekazanie studentowi podstaw wiedzy z zakresu ergonomii projektowej, w szczególności antropometrii, biomechniki oraz BHP |
C-3 | Wyćwiczenie u studenta podstawowych umiejętności świadomego i systematycznego koncypowania i realizowania oraz oceny własnych prac projektowych |
C-4 | Wpojenie studentowi nawyku samorozwoju i samokształcenia |
C-5 | Wpojenie studentowi nawyku twórczego i krytycznego myślenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza podstwawowych pojęć i zagadnień ergonomii projektowej: analiza genezy badań ergonomicznych na tle rozwoju gospodarczego, zapozanie się z organizacją badań ergonomicznych oraz podstowowymi źródłami wiedzy ergonomicznej | 3 |
T-P-2 | Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień metodyki projektowania produktów i systemów użytkowych, w tym projektowania ergonomicznego: przyswojenie sekwencji procesu projektowego i analiza poszczególnych jego etapów, zaznajomienie z kluczowymi narzędziami wspomagającymi proces projektowy, wstępne ćwiczenie procedury wykonywania zadania projektowego | 6 |
T-P-3 | Przyswojenie kontekstów i uwarunkowań pracy zespołowej: poznanie teorii oraz narzędzi badania predyspozycji do pełnienia określonych funkcji w zespole, określanie predyspozycji poprzez rozwiązywanie testów psychometrycznych, przyswojenie funkcjonalnego podziału zadań w procesie projektowym, dopasowywanie predyspozycji osobowościowych do zadań projektowych, tworzenie zespołu na potrzeby dalszych ćwiczeń semestralnych | 3 |
T-P-4 | Projektowanie uchwytu narzędza ręcznego: ćwiczenie metodycznego projektowania wedle narzuconego algorytmu, posługiwanie się wytycznymi ergonomicznymi oraz prowadzenie prostych badań ergonomicznych, myślenie procesem użytkowym, metodyczna obserwacja i interpretacja zachowań użytkownika, analiza istniejących na rynku rozwiązań, poznawanie podstaw rysunku technicznego i doskonalenie umiejętności sporządzania dokumentacji projektowanego wyrobu | 10 |
T-P-5 | Analiza krytyczna oraz koncepcja porawy architektury obiektu technicznego: określanie wymagań ergonomicznych poprzez określanie procesu użytkowego oraz kontekstu użytkowania, stosowanie danych antropometrycznych w podstawowych obliczeniach wymiarów użytkowych, graficzne i modelowe wyznaczanie obszarów pracy, wyznaczanie położenia sfery manipulacji, dokumenowanie poszczególnych etapów oraz rezultatów końcowych pracy projektowej | 15 |
T-P-6 | Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień projektowanie bionicznego: analiza podstawowych pojęć i terminów, poznanie typologi dziedzin bioniki i ich znaczenia dla projektowania wzorniczego, wstępne ćwiczenie umiejętności rozumienia, abstrahowania oraz stosowania rozwiązań pochodzących ze świata ożywionego | 3 |
T-P-7 | Wprowadzenie do zasad prowadzenia dokumentacji zadania projektowego: przyswojenie wymagań formalnych i merytorycznych odnośnie plansz prezentacyjnych, zeszytów projetowych, prezentacji multimedialnych, zapoznanie się z warsztatem plastycznym służącym prezentacji projektu | 6 |
T-P-8 | Przyswojenie podstwowych informacji z historii wzornictwa: zapoznanie z zarysem historii dizajnu, poznanie kluczowych postaci światowego projektowania przemysłowego, przyswojenie rudymentalnych informacji na temt wzornictwa polskiego, dokumentowanie zebranych i przeanalizowanych informacji w postaci planszy prezentacyjnej | 9 |
T-P-9 | Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe: pozanie podstawowych materiałów oraz technik modelowania, ćwiczenie projektowania konstrukcji i form przestrzenych, doskonalenie umiejętności szkiców koncepcyjnych, rysunku technicznego oraz kompozycji plastycznej plansz prezentacyjnych, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, poszerzanie i pogłębianie zagadnień projektowania form przemysłowych | 10 |
T-P-10 | Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe: wstępne ćwiczenie użytkowych form przestrzennych, wprowadzanie do umiejętności łączenia wartości estetycznych, użytkowych, konstrukcyjnych i technologicznych, pogłębianie umiejętności warsztatowych, poszerzanie i pogłębianie wiedzy z zakresu materiałów i technik modelowania, doskonalenie technik prezentacyjnych | 10 |
75 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Analiza procesu pracy i podstawowych zaganień BHP: diagnoza obciążeń człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia | 9 |
T-P-2 | Projektowanie pulpitu sterowniczego: ćwiczenie prowadzenia diagnozy prostego obiektu technicznego posiadającego podstawowy interfejs użytkownika, doskonalenie umiejętności poznawania preferencji użytkownika poprzez obserwację oraz wywiad, doskonalenie umiejętności stosowania wytycznych ergonomicznych | 18 |
T-P-3 | Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów | 3 |
T-P-4 | Projektowanie dla osób z niepełnosprawnością: przyswojenie wieloaspektowości pojęcia niepełnosprawności, poznanie podstawowych terminów i zagadnień z zakresu studiów nad niepełnosprawnością, zaznajomienie się z rodzajami i kategoriami produktów dla niepełnosprawnych, pozania roli i zadań wzornictwa przemysłowego w omawianym obszarze, ćwiczenie podstawowych umiejętności identyfikowanie potrzeby produktowej, wstępne ćwiczenie umiejętności tworzenie modelu o charakterze koncepcyjnym oraz przygotowywania prezentacji koncpecji produktowych | 15 |
T-P-5 | Analiza podstawowych zagadnień z zakresu projektowania oświetlenia: przyswojenie wiedzy o fizjologii widzenia, analiza parametrów światła, analiza zasad kształtowania warunków świetlnych pomieszczeń, przyswojenie metod oceny i doboru źródeł światła | 6 |
T-P-6 | Projektowanie nietypowych obieków stanowiących zródło oświetlenia: ćwiczenie umiejętności samodzielnego prowadzenia prac projektowach produktów o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji, poszerzanie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie modelowania i prototypowania, rozszerzanie wiedzy i umiejętności sporządzania dokumentacji projektowej, w tym branżowego rysunku techniczengo oraz technik prezentowania projektu produktu | 18 |
T-P-7 | Projektowanie siedziska: przyswojenie podstaw ergonomicznego kształtowania siedziska, doskonalenie umiejętności wytrzymałościowego, szkieletowego i powierzchniowego kształtowania form przestrzennych, ćwiczenie umiejętności materiałowego i technologicznego optymalizowania konstrukcji, doskonalenie warsztatu modelowania i prototypowania oraz dokumentowania i prezentowania prac projektowych | 21 |
90 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w wykładach wprowadzających | 15 |
A-P-2 | Uczestnictwo w ćwiczeniach (klauzurach, eksperymentach i pomiarach) | 30 |
A-P-3 | Uczestnictwo w korektach semestralnych ćwiczeń projektowych | 15 |
A-P-4 | Przygotowanie semestralnych zadań projektowych | 75 |
A-P-5 | Przygotowanie śródsemestralnych zadań projektowych | 30 |
A-P-6 | Lektura wskazanej literatury | 15 |
180 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w wykładach wprowadzających | 15 |
A-P-2 | uczestnictwo w ćwiczeniach (klauzurach, eksperymentach i pomiarach) | 30 |
A-P-3 | Uczestnictwo w korektach semestralnych ćwiczeń projektowych | 45 |
A-P-4 | Przygotowanie semestralnych zadań projektowych | 90 |
A-P-5 | Przygotowanie śródsemestralnych zadań projektowych | 15 |
A-P-6 | Lektura wskazanej literatury | 15 |
210 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda projektów, która jest podstawą nauczania w tym przedmiocie/module |
M-2 | Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych |
M-3 | Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny |
M-4 | Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem |
M-5 | Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość opracowania, stopień przemyślenia zastosowanych rozwiązań, prezentacja słowna projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze we wskazanym formacie; student może zostać również poproszony o dostarczenie sprawozdania z przebiegu pracy projektowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test (sem. pierwszy) oraz esej (sem. drugi) odnoszące się do faktów i teorii stanowiących przedmiot wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
S-4 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C6_W01 potrafi wymienić i opisać kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; potrafi nazwać i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności. | Wz_1A_W02 | A1_W10 | C-1 | T-P-3, T-P-6, T-P-2, T-P-3 | M-2, M-3, M-5 | S-2, S-4 |
Wz_1A_C6_W02 potrafi wskazać i wytłumaczyć podstawowe uwarunkowania i czynniki determinujące relacje człowiek-obiekt techniczny | Wz_1A_W03 | A1_W13 | C-2 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-7, T-P-1, T-P-5, T-P-4 | M-2, M-3, M-5 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C6_U01 umie opracować zadanie projektowe o podstawowym stopniu trudności i dysponuje podstawowymi umiejętnościami do jego przedstawienia | Wz_1A_U01 | A1_U14 | C-3 | T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-7 | M-4, M-1 | S-1, S-3, S-4 |
Wz_1A_C6_U02 umie samodzielnie odszukać i zastosować właściwy algorytm prac projektowych o podstawowym stopniu złożoności, potrafi przy tym weryfikować adekwatność stosowanych narzędzi i technik | Wz_1A_U02 | A1_U15, A1_U16, A1_U17 | C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-5, T-P-4 | M-4, M-1 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C6_K01 posiada nawyk systematycznego przeglądu mass-mediów oraz odwiedzania branżowych wystaw, festiwali i targów w celu poszerzania swej wiedzy i umiejętności zawodowych | Wz_1A_K01 | A1_K01, A1_K02 | C-4 | T-P-1, T-P-1, T-P-8 | M-4, M-5 | S-3 |
Wz_1A_C6_K02 posiada nawyk twórczego rozwiązywania zadań projektowych oraz wzbogacania swej wiedzy i doskonalenia swych umiejętności | Wz_1A_K03 | A1_K03 | C-5 | T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-6, T-P-9, T-P-10 | M-4, M-5, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C6_W01 potrafi wymienić i opisać kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; potrafi nazwać i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności. | 2,0 | nie potrafi wskazać żadnej metody projektowej; nie potrafi opisać żadnego zagadnienia z zakresu teorii twórczości |
3,0 | potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej jedną metodę projektową; potrafi opisać wybrane zagadnienie z zakresu twórczości | |
3,5 | potrafi wymienić i ogólnie opisać przynajmniej dwie metody projektowe oraz wskazać różnice i podobieństwa między nimi; potrafi przedstawić jedną z wybranych koncepcji twórczości | |
4,0 | potrafi wymienić i opisać przynajmniej dwie metody projektowe, wskazać różnice i podobieństwa między nimi, dać przykład zastosowania dla nich; potrafi przedstawić przynajmniej dwie koncepcje twórczości oraz scharakteryzować wskazane dwa inne zagadnienia | |
4,5 | potrafi wymienić i opisać przynajmniej trzy metody projektowe, wskazać różnice i podobieństwa między nimi, dać przykład zastosowania dla przynajmniej dwóch z nich; potrafi przedstawić przynajmniej trzy koncepcje twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia | |
5,0 | potrafi wymienić i opisać przynajmniej cztery metody projektowe, wskazać różnice i podobieństwa między nim, dać przykład zastosowania dla przynajmniej dwóch z nich; potrafi przedstawić przynajmniej trzy koncepcje twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia, potrafi umieścić przynajmniej jedno zagadnienie w hipotetycznym przykładzie przypadku projektowego | |
Wz_1A_C6_W02 potrafi wskazać i wytłumaczyć podstawowe uwarunkowania i czynniki determinujące relacje człowiek-obiekt techniczny | 2,0 | nie potrafi objaśnić źródła i zastosowania danych antropometrycznych, nie potrafi pobieżnie opisać żadnego zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik, bądź psychofizjologii; nie zna podstawowych zagadnień BHP |
3,0 | potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP | |
3,5 | ||
4,0 | potrafi swobodnie objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi swobodnie opisać wskazane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik, bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP | |
4,5 | ||
5,0 | potrafi wyczerpująco objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi wyczerpująco opisać wskazane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik, bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C6_U01 umie opracować zadanie projektowe o podstawowym stopniu trudności i dysponuje podstawowymi umiejętnościami do jego przedstawienia | 2,0 | nie umie w stopniu podstawowym wskazać problemu projektowego, nawet w minimalnym stopniu nie potrafi zebrać i przetworzyć żadnych danych (np. nie potrafi nawet graficznie zastosować danych antopometrycznych), nie potrafi wykonać akceptowalnej prezentacji przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta nie nadaje się do korekty |
3,0 | umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w minimalnym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie zastosować dane antopometryczne), wykonać akceptowalną prezentację przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga dużych korekt | |
3,5 | umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w podstawowym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie i obliczeniowo zastosować dane antopometryczne), wykonać poprawną prezentację przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga znacznych korekt | |
4,0 | przeciętnie wskazuje i analizuje problem projektowy oraz zbiera, analizuje i dokonuje syntez danych do proejktowania (np. prowadzi pomiary i obliczenia antropometryczne); bardzo starannie realizuje makiety i modele, oraz przygotowuje prezentacje o przeciętnej jakości graficznej; projekt studenta wymaga podstawowych korekt | |
4,5 | ponadprzeciętnie wskazuje i analizuje problem projektowy oraz zbiera, analizuje i dokonuje syntez danych do proejktowania (np. prowadzi pomiary i obliczenia antropometryczne); bardzo starannie realizuje makiety i modele, oraz przygotowuje prezentacje o ponadprzeciętnej jakości; projekt studenta wymaga niewielkich korekt | |
5,0 | swobodnie wskazuje i analizuje problem projektowy oraz zbiera, analizuje i dokonuje syntez danych do proejktowania (np. prowadzi pomiary i obliczenia antropometryczne); bardzo starannie realizuje makiety i modele, oraz przygotowuje prezentacje o wysokiej jakości graficznej; projekt studenta wymaga minimalnych korekt | |
Wz_1A_C6_U02 umie samodzielnie odszukać i zastosować właściwy algorytm prac projektowych o podstawowym stopniu złożoności, potrafi przy tym weryfikować adekwatność stosowanych narzędzi i technik | 2,0 | na podstawie treści zadania projektowego nie umie nawet pobieżenie określić koniecznych sekwencji algorytmu projektowego |
3,0 | na podstawie treści zadania projektowego pobieżenie umie określić podstawowe, konieczne sekwencje algorytmu projektowego i potrafi zrealizować je w stopniu minimalnym | |
3,5 | na podstawie treści zadania projektowego umie określić podstawowe, konieczne sekwencje algorytmu projektowego i potrafi zrealizować je w stopniu podstawowym | |
4,0 | na podstawie treści zadania projektowego umie sprawnie określić sekwencje algorytmu projektowego, następnie potrafi dobrze je zrealizować | |
4,5 | na podstawie treści zadania projektowego umie sprawnie i szczegółowo określić sekwencje algorytmu projektowego, umie przy tym wskazać elementy konieczne oraz uzupełniające, następnie potrafi bardzo dobrze je zrealizować | |
5,0 | na podstawie treści zadania projektowego umie swobodnie i szczegółowo określić sekwencje algorytmu projektowego, umie przy tym wskazać i scharakteryzować elementy konieczne oraz uzupełniające, następnie potrafi wyczerpująco je zrealizować |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C6_K01 posiada nawyk systematycznego przeglądu mass-mediów oraz odwiedzania branżowych wystaw, festiwali i targów w celu poszerzania swej wiedzy i umiejętności zawodowych | 2,0 | student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | ||
5,0 | student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę i umiejętności | |
Wz_1A_C6_K02 posiada nawyk twórczego rozwiązywania zadań projektowych oraz wzbogacania swej wiedzy i doskonalenia swych umiejętności | 2,0 | student myśli wyłącznie schematami, przyjmuje pierwsze zadowalające rozwiązanie, ignoruje potrzebę rozwijania własnego procesu uczenia się |
3,0 | student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem tworzy rozwiązania wariantowe, w minimalnym stopniu organizuje własny proces uczenia się | |
3,5 | ||
4,0 | student stara się wychodzić poza rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, w stopniu podstawowym rozwija własny proces uczenia się | |
4,5 | ||
5,0 | student z założenia neguje rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, które stara się przy tym porządkować i weryfikować, systematycznie doskonali własny proces uczenia się |
Literatura podstawowa
- Adam Gedliczka, Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001, Egz. dostępny u prowadzącego
- Ewa Nowak, Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000, Egz. dostępny u prowadzącego
- Ewa Górska, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II, Egz. dostępny u prowadzącego
- Jerzy Morozowski; Jan Awrejcewicz, Podstawy biomechanik, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004, Egz. dostępny u prowadzącego
- Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978, Egz. dostępny u prowadzącego
Literatura dodatkowa
- L. Bruce Archer, Systematyczna metoda projektowania przemysłowego, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 1987, Egz. dostępny u prowadzącego
- Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1982, Egz. dostępny u prowadzącego
- R. Meredith Belbin, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003, I, Egz. dostępny u Prowadzącego
- Izot B. Lityniecki, Spotkania z bioniką, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1974, I., Egz. dostępny u prowadzącego
- Colin Barnes, Geof Mercer, Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2008, I., Egz. dostępny u prowadzącego