Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki produkcyjne - meblarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki produkcyjne - meblarstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie studiów pierwszego stopnia kursu Wzornictwa. Podstawowa znajomość stosowanych w wytwarzaniu mebli materiałów i technologii. Podstawowa wiedza z zakresu ergonomii. |
W-2 | Ukończenie kursu ergonomii i metodyki projektowania dla studentów I stopnia (licencjackich) lub kursów podstaw projektowania spełniających minima programowe dla studiów pierwszego stonia kierunku wzornictwo na innych uczelniach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla. |
C-2 | W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania. |
C-3 | Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową. |
C-4 | Celem kursu jest wyrobienie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe. | 12 |
T-P-2 | Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu. | 16 |
T-P-3 | Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej | 16 |
T-P-4 | Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych. | 12 |
T-P-5 | Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji. | 4 |
60 | ||
projekty | ||
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w korektach projektów własnych oraz innych uczestników kursu | 15 |
A-P-2 | Realizacja zadań semestralnych pod opieką prowadzącego | 15 |
A-P-3 | Samodzielne poszukiwanie, koncypowanie oraz realizowanie zadań semestranych; przygotowywanie się do korekt | 15 |
A-P-4 | Lektura literatury fachowej | 15 |
A-P-5 | Odwiedzanie branżowych sklepów oraz zakładów usługowych i produkcyjnych | 15 |
75 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w korektach projektów własnych oraz innych uczestników kursu | 15 |
A-P-2 | Realizacja zadań semestralnych pod opieką prowadzącego | 15 |
A-P-3 | Samodzielne poszukiwanie, koncypowanie oraz realizowanie zadań semestranych; przygotowywanie się do korekt | 15 |
A-P-4 | Przygotowywanie samodzielnego projektu na wskazany bądź samodzielnie wyszukany konkurs projektowy branży meblarskiej | 30 |
A-P-5 | Zwiedzanie targów i wystaw branży meblarskiej | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Korekta projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena składowa z ćwiczeń przeprowadzonych podczas zajęć dydaktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności swobodnej kreacji form użytkowych z szerokiego wachlarza materiałów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu dyplomowego, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania; ocena teoretycznej pracy dyplomowej, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Omówienie i ocena formalnych i merytorycznych elementów prezentacji projektu dyplomowego bądż przeddyplomowego, stanowiącego wprowadzenie do tematyki pracy dypolomowej |
S-5 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
S-6 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć |
S-7 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów raportu przygotowanego na wskazany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C18_W01 zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania mebli; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby meblarskiestolarskie; rozumie różnicę między przemysłowymi a rzemieślniczymi metodami wytwarzania mebli; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju meblarstwa | Wz_1A_W04 | A1_W13 | C-1 | T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C18_U01 umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową wyrobu meblarskiego o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji oraz procesu użytkowego | Wz_1A_U04 | A1_U16, A1_U17 | C-2 | T-P-2, T-P-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C18_K01 interesuje się kluczowymi dla studiowanego kierunku zagadnieniami z obszaru meblarstwa; kontynuuje i rozszerza działania projektowe w tym obszarze, poszerzając przy tym swą wiedzę i umiejętności | Wz_1A_K01 | A1_K01, A1_K02 | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C18_W01 zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania mebli; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby meblarskiestolarskie; rozumie różnicę między przemysłowymi a rzemieślniczymi metodami wytwarzania mebli; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju meblarstwa | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę w obszarze wzornictwa, dziedzin pokrewnych oraz technologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C18_U01 umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową wyrobu meblarskiego o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji oraz procesu użytkowego | 2,0 | |
3,0 | Student opracował projekt spełniające na poziomie podstawowym wymagania konstrukcyjne, użytkowe, jak i estetyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C18_K01 interesuje się kluczowymi dla studiowanego kierunku zagadnieniami z obszaru meblarstwa; kontynuuje i rozszerza działania projektowe w tym obszarze, poszerzając przy tym swą wiedzę i umiejętności | 2,0 | |
3,0 | student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie zagadnieniami z obszaru kursu, w bardzo niewielkim zakresie kontynuuje i rozszerza swe działania projektowe, niewiele poszerzając przy tym swą wiedzę i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jabłoński Jan, Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006, ISBN 83-7143-238-0
- Jerzy Smardzewski, PROJEKTOWANIE MEBLI, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2009, ISBN 978-83-09-01033-3
- Ernst Rettelbusch, Podręcznik stylów - Ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji, Arkady, 2013, ISBN 978-83-213-4815-5
- Stanisław Dzięgielewski, Jerzy Smardzewski, Meblarstwo - Projekt i konstrukcja, PWRIL, 1995, ISBN 83-09-01642-5
- Irena Swaczyna, Mieczysław Swaczyna, Konstrukcja mebli - cz. 2., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998, 2
Literatura dodatkowa
- Jerzy Smardzewski, Komputerowo zintegrowane wytwarzanie mebli, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2007, ISBN 978-83-09-01015-9
- Lesław Giełdowski, Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna, WSiP, 2008, ISBN 978-83-02-10120-5
- Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978