Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu PHS - Etyka w biznesie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Etyka w biznesie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Araszkiewicz <Krystyna.Araszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ekonomii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw przedsiębiorczości i koncepcji etyki gospodarczej w wymiarze lokalnym i międzynarodowym
C-2Poznanie zasad etyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
C-3Poznanie koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Filozoficzne podstawy etyki – pojęcia badane przez etykę: prawda, dobro, powinność. Etyka jako dyscyplina wiedzy. Kulturowy kontekst moralności i etyki w obszarze orientacji filozoficznych. Teoria dobra wspólnego i sprawiedliwości.2
T-W-2Działalność gospodarcza - zasady prowadzenia. Koncepcja homo oeconomicus. Mechanizm rynku. Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu.2
T-W-3Podstawy prawne i formy organizacyjne prowadzenia działalności gospodarczej.2
T-W-4Współczesne doktryny filozofii gospodarczej. Podstawowe pojęcia, koncepcja i geneza etyki biznesu. Kapitał społeczny.2
T-W-5Etyczne wymiary funkcjonowania firmy na rynku. Pojęcie konkurencyjności, etyczne relacje przedsiębiorstwa na rynku i z otoczeniem społecznym.2
T-W-6Opłacalność etyki biznesu. Wartość wymierna i niewymierna. Zasady pozytywnej konkurencji gospodarczej.1
T-W-7Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny. Społeczny wymiar rozwoju gospodarczego.2
T-W-8Kształtowanie norm etycznych w międzynarodowym biznesie w kontekście globalizacji gospodarczej. Kodeksy etyczne przedsiębiorstw działających na rynku globalnym – studium przypadków. Ład korporacyjny.1
T-W-9Międzynarodowe inicjatywy z zakresu etyki biznesu na przykładzie Global Compact i Caux Round Table.1
T-W-10Etyka biznesu wobec zjawisk patologicznych w sferze gospodarowania. Korupcja i przeciwdziałanie zjawisku korupcji.1
T-W-11Etyka odpowiedzialności: odpowiedzialność agencyjna, odpowiedzialność moralna firmy, lojalność a odpowiedzialność.1
T-W-12Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Koncepcja interesariuszy (stakeholders) jako podstawa interpretacji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Regulacje etyczne w przedsiębiorstwach polskich - przykłady dobrych praktyk.3
T-W-13Moralność jako regulator stosunków międzyludzkich. Zarządzanie przedsiębiorstwem i zespołem ludzkim z zachowaniem zasad etyki. Rozwiązywanie konfliktów w oparciu o etyczną postawę pracodawcy i pracownika.2
T-W-14Etyka w sferze zarządzania finansami, etyczne zasady rachunkowości i inwestycji.1
T-W-15Etyczne problemy marketingu i PR. Zagadnienia etyczne reklamy.1
T-W-16Rola Państwa i polityki gospodarczej w zrównoważonym rozwoju ekonomicznym.1
T-W-17Przedsiębiorczość społeczna - podstawy organizacji pracy w podmiotach ekonomii społecznej.2
T-W-18Etyka zawodu inżyniera, zasady i praktyka.1
T-W-19Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Praca własna, studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_A10_W01
Student posiada wiedzę w zakresie podstaw etyki biznesu
Wz_1A_W07A1_W11, A1_W12, A1_W15C-1M-1S-1
Wz_1A_A10_W02
Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
Wz_1A_W09, Wz_1A_W07A1_W11, A1_W12, A1_W14, A1_W15C-3M-1S-1
Wz_1A_A10_W03
Student wie jakie są zasady etycznego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
Wz_1A_W09A1_W14C-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_A10_U01
Student potrafi przeprowadzić etyczne uzasadnienie decyzji gospodarczych, prezentując różne teorie etyczne.
Wz_1A_U02A1_U15, A1_U16, A1_U17C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_A10_W01
Student posiada wiedzę w zakresie podstaw etyki biznesu
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę na temat zasad etyki biznesu. Uzyskanie 60% z maksymalnej liczby punktów za zaliczenie pisemne.
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_1A_A10_W02
Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
2,0
3,0Student posiada wiedzę o podstawowych założeniach koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_1A_A10_W03
Student wie jakie są zasady etycznego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady etyki w zarządzaniu zespołem i przedsiębiorstwem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_A10_U01
Student potrafi przeprowadzić etyczne uzasadnienie decyzji gospodarczych, prezentując różne teorie etyczne.
2,0
3,0Student potrafi określić podstawowe założenia prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  2. Porter M.E., Prahalad C.K, Harvard Business Review. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007
  3. Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Paliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, CH. Beck, Warszawa, 2014
  2. MacIntyre A., Krótka historia etyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Filozoficzne podstawy etyki – pojęcia badane przez etykę: prawda, dobro, powinność. Etyka jako dyscyplina wiedzy. Kulturowy kontekst moralności i etyki w obszarze orientacji filozoficznych. Teoria dobra wspólnego i sprawiedliwości.2
T-W-2Działalność gospodarcza - zasady prowadzenia. Koncepcja homo oeconomicus. Mechanizm rynku. Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu.2
T-W-3Podstawy prawne i formy organizacyjne prowadzenia działalności gospodarczej.2
T-W-4Współczesne doktryny filozofii gospodarczej. Podstawowe pojęcia, koncepcja i geneza etyki biznesu. Kapitał społeczny.2
T-W-5Etyczne wymiary funkcjonowania firmy na rynku. Pojęcie konkurencyjności, etyczne relacje przedsiębiorstwa na rynku i z otoczeniem społecznym.2
T-W-6Opłacalność etyki biznesu. Wartość wymierna i niewymierna. Zasady pozytywnej konkurencji gospodarczej.1
T-W-7Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny. Społeczny wymiar rozwoju gospodarczego.2
T-W-8Kształtowanie norm etycznych w międzynarodowym biznesie w kontekście globalizacji gospodarczej. Kodeksy etyczne przedsiębiorstw działających na rynku globalnym – studium przypadków. Ład korporacyjny.1
T-W-9Międzynarodowe inicjatywy z zakresu etyki biznesu na przykładzie Global Compact i Caux Round Table.1
T-W-10Etyka biznesu wobec zjawisk patologicznych w sferze gospodarowania. Korupcja i przeciwdziałanie zjawisku korupcji.1
T-W-11Etyka odpowiedzialności: odpowiedzialność agencyjna, odpowiedzialność moralna firmy, lojalność a odpowiedzialność.1
T-W-12Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Koncepcja interesariuszy (stakeholders) jako podstawa interpretacji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Regulacje etyczne w przedsiębiorstwach polskich - przykłady dobrych praktyk.3
T-W-13Moralność jako regulator stosunków międzyludzkich. Zarządzanie przedsiębiorstwem i zespołem ludzkim z zachowaniem zasad etyki. Rozwiązywanie konfliktów w oparciu o etyczną postawę pracodawcy i pracownika.2
T-W-14Etyka w sferze zarządzania finansami, etyczne zasady rachunkowości i inwestycji.1
T-W-15Etyczne problemy marketingu i PR. Zagadnienia etyczne reklamy.1
T-W-16Rola Państwa i polityki gospodarczej w zrównoważonym rozwoju ekonomicznym.1
T-W-17Przedsiębiorczość społeczna - podstawy organizacji pracy w podmiotach ekonomii społecznej.2
T-W-18Etyka zawodu inżyniera, zasady i praktyka.1
T-W-19Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Praca własna, studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A10_W01Student posiada wiedzę w zakresie podstaw etyki biznesu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W07ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
A1_W12wykazuje się znajomością stylów w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi
A1_W15zna powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami związanymi ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw przedsiębiorczości i koncepcji etyki gospodarczej w wymiarze lokalnym i międzynarodowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę na temat zasad etyki biznesu. Uzyskanie 60% z maksymalnej liczby punktów za zaliczenie pisemne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A10_W02Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W09ma elementarną wiedzę z zakresu finansowych oraz prawno-gospodarczych aspektów prowadzenia działalności projektowej w obszarze wzornictwa
Wz_1A_W07ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
A1_W12wykazuje się znajomością stylów w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi
A1_W14ma wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów związanych z wykonywaniem zawodu artysty-plastyka
A1_W15zna powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami związanymi ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę o podstawowych założeniach koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A10_W03Student wie jakie są zasady etycznego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W09ma elementarną wiedzę z zakresu finansowych oraz prawno-gospodarczych aspektów prowadzenia działalności projektowej w obszarze wzornictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W14ma wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów związanych z wykonywaniem zawodu artysty-plastyka
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad etyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady etyki w zarządzaniu zespołem i przedsiębiorstwem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A10_U01Student potrafi przeprowadzić etyczne uzasadnienie decyzji gospodarczych, prezentując różne teorie etyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U02umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatny model metodyczny, potrafi przy tym adaptować narzędzia i techniki projektowe do konkretnej sytuacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U15umie świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznej
A1_U16umie świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych
A1_U17umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie realizacji i projektowania własnych prac artystycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw przedsiębiorczości i koncepcji etyki gospodarczej w wymiarze lokalnym i międzynarodowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić podstawowe założenia prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0