Wydział Informatyki - Informatyka (S3)
Sylabus przedmiotu Metody i techniki identyfikacji osób - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i techniki identyfikacji osób - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Georgy Kukharev <Georgy.Kukharev@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Georgy Kukharev <Georgy.Kukharev@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości obejmujące podstawowe informacje z zakresu przedmiotów: Algebra liniowa z geometrią, Analiza matematyczna, Przetwarzanie Obrazów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Studenci zostaną zaznajomieni z zagadnieniami projektowania i realizacji systemów biometrycznych, bazujących na stosowanych obecnie powszechnie cechach biometrycznych. Szczególny nacisk, zarówno na wykładach, jak i zajęciach laboratoryjnych, będzie położony na aktualne aspekty (cechy, algorytmy, sposoby łączenia cech, itd.) intensywnie się rozwijającego rynku systemów biometrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Realizacja algorytmów wstępnej obróbki obrazów w zastosowaniach biometrycznych. 2. Realizacja systemów klasy prostych FaReS: wybór bazy dla testów systemu i jej podział na dane bazowe i testowe; 3. Obróbka wstępna obrazów wejściowych; 4. Wybór sposobu ekstrakcji cech z obrazów twarzy; 5. Wybór klasyfikatora i reguł podejmowania decyzji; 6. Projektowanie, testowanie i ocena eksperymentów. 7. Obrona własnego projektu FaReS. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Zastosowania biometrii: Podstawowe pojęcia; 2. Cechy biometryczne statyczne i dynamiczne. Dane obrazowe stosowane w biometrii: Bazy danych biometrycznych; Multimodale bazy danych; 3. Techniki i technologie biometryczne bazujące na: odciskach palców, geometrii ręki, rozpoznawaniu twarzy, tęczówki oka, cechach dynamicznych. 4. Wprowadzenie do obróbki wstępnej obrazów dla zastosowań biometrycznych: Skalowane, segmentacja, binaryzacja, konturyzacja obrazów; Filtracja obrazów, polepszenie jakości; 5. Przygotowanie obrazów twarzy do ekstrakcji cech w FaReS; Metody ekstrakcji cech w FaReS. 6. FaReS-MOD - środowisko dla modelowania FaReS: Etapy projektowania (syntezy i analizy) FaReS; 7. Przykłady projektowania FaReS; Metodyka projektowania (syntezy i analizy) FaReS. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach | 15 |
A-L-2 | Przedstawienie beżących rezultatów projektu zespolowego oraz przygotowanie prezentacji po całemu cykłu projektu z omoweniem wyników projektu | 15 |
A-L-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu i studia literaturowe | 10 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacją, demo z zadań technik biometrycznych, demonstracja własnych opracowań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonanych zadań w trakcie realizacji zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: oceana końcowa zrealizowanych prac laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/01/03_W01 Studenci zostaną zaznajomieni z zagadnieniami projektowania i realizacji systemów biometrycznych, bazujących na stosowanych obecnie powszechnie cechach biometrycznych. Szczególny nacisk, zarówno na wykładach, jak i zajęciach laboratoryjnych, będzie położony na aktualne aspekty (cechy, algorytmy, sposoby łączenia cech, itd.) intensywnie się rozwijającego rynku systemów biometrycznych. | I_3A_W01 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/01/03_U01 Studenci będą mogli samodzielne opracować projekt biometrycznego systemu rozpoznawania twarzy, zamodelować go w środowisku pakietu MATLAB lub FareS-MOD, a następnie zaimplementować w wybranym języku wysokiego poziomu (Delphi, Builder, itp.). | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/01/03_K01 Student rozumie znaczenie biometrii w praktyce | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/01/03_W01 Studenci zostaną zaznajomieni z zagadnieniami projektowania i realizacji systemów biometrycznych, bazujących na stosowanych obecnie powszechnie cechach biometrycznych. Szczególny nacisk, zarówno na wykładach, jak i zajęciach laboratoryjnych, będzie położony na aktualne aspekty (cechy, algorytmy, sposoby łączenia cech, itd.) intensywnie się rozwijającego rynku systemów biometrycznych. | 2,0 | |
3,0 | Studenci zna podstawowe metody i zasady projektowania i realizacji systemów biometrycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/01/03_U01 Studenci będą mogli samodzielne opracować projekt biometrycznego systemu rozpoznawania twarzy, zamodelować go w środowisku pakietu MATLAB lub FareS-MOD, a następnie zaimplementować w wybranym języku wysokiego poziomu (Delphi, Builder, itp.). | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować system biometryczny rozpoznawania twarzy i zamodelować go w środowisku pakietu MATLAB lub FareS-MOD | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/01/03_K01 Student rozumie znaczenie biometrii w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie znaczenie biometrii w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Ślot, Wybrane zagadnienia biometrii, WKŁ, Warszawa, 2008
- Kukharev G., Kuźmiński A., Techniki Biometryczne. Część 1. Metody Rozpoznawania Twarzy, Informa, WI PS, Szczecin, 2003