Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Podstawy chemometrii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chemometrii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, biologii i matematyki na poziomie akademickim, podstawowa znajomość programu Excel i Statistica |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami uzyskania użytecznych informacji z wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji, określenia ewentualnych podobieństw, różnic oraz zależności między badanymi parametrami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badan i zastosowan, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalnosc planu, model liniowy, plany czynnikowe. | 1 |
T-K-2 | Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna. | 4 |
T-K-3 | Analiza podobienstw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiazkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległosci. | 3 |
T-K-4 | Projekty obliczeniowe demonstrujace praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych | 4 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo studenta w cwiczeniach | 12 |
A-K-2 | Przygotowanie sprawozdań | 8 |
A-K-3 | Utrwalanie przerobionego matriału | 8 |
A-K-4 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | metoda programowana/z użyciem komputera |
M-3 | metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocenianie sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: wynik testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C03-1_W01 Student zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i wskazania zależności między badanymi parametrami. | OS_3A_W04, OS_3A_W01, OS_3A_W05 | — | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C03-1_U01 Student posługuje się wybranymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych | OS_3A_U09 | — | C-2 | T-K-2, T-K-4, T-K-1, T-K-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C03-1_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i samodoskonalenia w metodach interpretacji wielowymiarowych danych monitoringu środowiska. | OS_3A_K01 | — | C-1 | T-K-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C03-1_W01 Student zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i wskazania zależności między badanymi parametrami. | 2,0 | Student nie zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami. |
3,0 | Student zna tylko pojedyncze mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami. | |
3,5 | Student zna część mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami. | |
4,0 | Student zna wiekszość mozliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami. | |
5,0 | Student zna wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C03-1_U01 Student posługuje się wybranymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych | 2,0 | Student nie posługuje się wybranymi metodami chemometrycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych. |
3,0 | Student posługuje się tylko jedna z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych. | |
3,5 | Student posługuje się więcej niż jedną z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych. | |
4,0 | Student posługuje się połową z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych. | |
4,5 | Student posługuje się większością z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych. | |
5,0 | Student posługuje się wszystkimi z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C03-1_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i samodoskonalenia w metodach interpretacji wielowymiarowych danych monitoringu środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w małym stopniu świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy i samodoskonalenia w interpretacji wielowymiarowych danych monitoringu środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Mazerski, Podstawy chemometrii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000
- Richard G. Brereton, Chemometrics: data analysis for the laboratory and chemical plant, Wiley, 2003
Literatura dodatkowa
- D. Zuby i A. Parczewskiego, Chemometria w analityce - wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, warszaw, 2008