Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie miastami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie miastami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczona urbanistyka sem. 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student musi umieć kierować rozwojem miasta oraz tworzyć i prowadzić pracownie architektoniczne i urbanistyczne oraz firmy deweloperskie współdziałające z samorządem lokalnym i regionalnym oraz UE |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie indywidualne w formie cyfrowej prezentacje prezydenckie. Przygotowanie strony internetowe indywidualnej i całego zespołu. Opracowanie w formie cyfrowej: długoterminowych przedsięwzięć rozwojowych, Opracowanie w formie cyfrowej: krótkoterminowych, szczegółowych przedsięwzięć rozwojowych dla jednej inwestycji, koncepcji bio-przestrzennej z elementami architektonicznymi i zagospodarowaniem terenu, szczegółowego harmonogramu jednej inwestychi i ogólnego dla wszystkich inwestycji, schematu partnerstwa publiczno-prywatnego oraz zasad współpracy, szczegółowej prognozy finansowej dla jednej inwestycji. Przygotowanie w formie multimedialnej ostatecznej prezentacji, koncepcji bio-przestrzennej, szczegółowego harmonogramu działań, schematu partnerstwa publiczno-prywatnego, prognozy finansowej. Przygotowanie w formie multimedialnej pierwszej prezentacji. | 18 |
18 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Studenci opracowują indywidualne prezentacje prezydenckie oraz wybierają studenckiego prezydenta i pięcioosobowy zarząd miasta, składy firm i przygotowują strony internetowe Zarząd i firmy formułują cele i zadania oraz przygotowują długookresowe: wariantowe koncepcje przestrzenne, plany przedsięwzięć, zespoły partnerów strategicznych oraz źródła finansowania. Opracowują raporty do Rankingu I i odbywa się I prezentacja publiczna Firmy w uzgodnieniu i we współdziałaniu z zarządem ustalają i opracowują grupy krótkoterminowych przedsięwzięć rozwojowych na 2-3 lata w tym ich koncepcje bio-przestrzenne, szczegółowe harmonogramy działań, wykaz partnerów z określeniem ich udziału w kosztach i zyskach w planach finansowych firmy. Opracowują raporty do Rankingu II i odbywa się II (końcowa) prezentacja publiczna | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie miastami – nowe podejście Studium wykonalności Harmonizowanie ekosystemów urbanistycznych Obliczanie zysku z architektury rezydencjonalnej i biurowej Partnerstwo publiczno-prywatne Biznesplany - opracowanie Decydowanie oraz organizacje Zagospodarowanie zaniedbanych obszarów wewnętrznych miast Planowanie lokalne a planowanie działalności firmy. Zarządzanie a zasoby ludzkie w urzędzie miasta i w firmie Finansowanie rozwoju miasta Parki nauki i technologii oraz wilii biznesu Zarządzanie infrastrukturą techniczną Nieruchomości miejskie i bio-architektura mieszkaniowa Nowa rola władz lokalnych i systemy informatyczne | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie strony internetowej indywidualnej i grupowej. Opracowanie w formie cyfrowej: długoterminowych przedsięwzięć rozwojowych, koncepcji bio-przestrzennej, szczegółowego harmonogramu działań, schematu partnerstwa publiczno-prywatnego, prognozy finansowej. Przygotowanie w formie multimedialnej pierwszej prezentacji. Opracowanie w formie cyfrowej: krótkoterminowych, szczegółowych przedsięwzięć rozwojowych dla jednej inwestycji, koncepcji bio-przestrzennej z elementami architektonicznymi i zagospodarowaniem terenu, szczegółowego harmonogramu jednej inwestychi i ogólnego dla wszystkich inwestycji, schematu partnerstwa publiczno-prywatnego oraz zasad współpracy, szczegółowej prognozy finansowej dla jednej inwestycji. Przygotowanie w formie multimedialnej ostatecznej prezentacji. | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie strony internetowej indywidualnej i grupowej | 2 |
A-L-4 | Opracowanie w formie cyfrowej: długoterminowych przedsięwzięć rozwojowych, koncepcji bio-przestrzennej, szczegółowego harmonogramu działań, schematu partnerstwa publiczno-prywatnego, prognozy finansowej. Przygotowanie w formie multimedialnej pierwszej prezentacji. | 6 |
A-L-5 | Opracowanie w formie cyfrowej: krótkoterminowych, szczegółowych przedsięwzięć rozwojowych dla jednej inwestycji, koncepcji bio-przestrzennej z elementami architektonicznymi i zagospodarowaniem terenu, szczegółowego harmonogramu jednej inwestychi i ogólnego dla wszystkich inwestycji, schematu partnerstwa publiczno-prywatnego oraz zasad współpracy, szczegółowej prognozy finansowej dla jednej inwestycji. Przygotowanie w formie multimedialnej ostatecznej prezentacji. | 13 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | Opracowanie indywidualnie prezentacji prezydenckie. Wybór zespołów tworzących kilkuosobowe firmy developerskie. Podział funkcji dla poszczególnych człłonkówfirm. Opracowanie profilu działaności, nazwy i loga firmy. | 1 |
A-P-3 | Ustalenie celów i zadań firm. Przygotowanie długookresowej prognozy finansowej. Zaplanowanie kolejności przedsięwzięć. Opracowanie koncepcji urbanistycznej wybranych obszarów. Opracowanie zasad partnerstwa publiczno-prywatnego. Opracowanie raportu do Rankingu I i prezentacji publicznej. | 12 |
A-P-4 | Opracowanie krótkoterminowych przedsięwzięć rozwojowych na 2-3 lata, w tym ich koncepcje bio-przestrzenne, szczegółowe harmonogramy działań, wykaz partnerów z określeniem ich udziału w kosztach i zyskach w planach finansowych firmy. Opracowanie raportu do Rankingu II i prezentacji publicznej. | 14 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów. Przygotowanie do egzaminu Udział w egzaminie | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda problemowa, metoda porównawcza, metody aktywizujące (m.in. plusy za dobre odpowiedzi na wykładzie). Autorska metoda internetowa (strona internetowa przedmiotu z materiałami dostępnymi przed wykładem itp. oraz strony internetowe studenckich firm i zarządu miasta) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest ocena uzyskana w rankingach (z agregacji wyników z dwóch rankingów cząstkowych) studenckich firm i zarządu. Stopień opanowania wiadomości przedstawianych na wykładach sprawdzany jest na egzaminie pisemnym. |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_BN2-X/2_U01 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | A_2A_U01 | T2A_U08, T2A_U11 | InzA2_U01 | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_BN2-X/2_U02 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej | A_2A_U02 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U18 | — | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_BN2-X/2_U03 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | A_2A_U03 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_BN2-X/2_U04 w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | A_2A_U04 | T2A_U14, T2A_U19 | InzA2_U03, InzA2_U06 | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_BN2-X/2_U05 projektuje i planuje z uwzględnieniem wieloaspektowych wytycznych | A_2A_U05 | T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U18 | InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_BN2-X/2_U06 rozpoznaje wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określa metody jego minimalizowania, stosuje rozwiązania energooszczędne | A_2A_U06 | T2A_U11, T2A_U14 | — | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_BN2-X/2_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | A_2A_K01 | T2A_K01 | InzA2_K02 | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_BN2-X/2_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | A_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K04 | InzA2_K01 | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_BN2-X/2_K03 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, także szerszym, złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | A_2A_K03 | T2A_K05 | InzA2_K01 | C-1 | T-L-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
A_2A_BN2-X/2_K04 popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | A_2A_K04 | T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_BN2-X/2_U01 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | 2,0 | |
3,0 | Wszystkie prezentacje i raporty są przygotowane w atrakcyjny sposób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-X/2_U02 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej | 2,0 | |
3,0 | Projekt urbanistyczny lub plan zagospodarowania przestrzennego posiada elementy zwiazane miedzy innymi z finansami, ochroną środowiska, partnerstwem publiczno-prywatnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-X/2_U03 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | 2,0 | |
3,0 | W projekcie przedstawia prawidłowe araanżacje przestrzeni miejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-X/2_U04 w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | 2,0 | |
3,0 | W projektowaniu urbanistycznym i planowaniu przestrzennym trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-X/2_U05 projektuje i planuje z uwzględnieniem wieloaspektowych wytycznych | 2,0 | |
3,0 | Projektuje i planuje z uwzglednieniem wieloaspektowych wytycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-X/2_U06 rozpoznaje wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określa metody jego minimalizowania, stosuje rozwiązania energooszczędne | 2,0 | |
3,0 | W projekcie rozpoznaje wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określa metody jego minimalizowania, w zależności od potrzeb stosuje rozwiązania energooszczędne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_BN2-X/2_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | Rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-X/2_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | |
3,0 | W opracowaniu projektowym pokazuje, że szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-X/2_K03 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, także szerszym, złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | 2,0 | |
3,0 | Opracowuje wybrane przedsięwzięcie w zespole i jest gotowy do pracy w zespole złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_BN2-X/2_K04 popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | 2,0 | |
3,0 | W szczególności na stronie internetowej popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sławomir Gzell, O Architekturze, Blue Bird, 2014
- Sławomir Gzell, LOCALISATION ON THE WATER – WHAT DOES IT MEAN TODAY FOR THE CITY?, Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2015, s p a c e & FORM | przestrze ń i FORMa 24/1
- Sławomir Gzell, EUROPEAN CITY NEEDS HELP / EUROPEJSKIE MIASTO POTRZEBUJE POMOCY, Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2015, space & FORM / przestrzeń i FORMa 24/2
- Chmielewski M.J., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, Warszawa, 1999
- Czekiel-Świtalska E., Planowanie miejscowe a budżet miasta, The Local Planning and a City Budget, hogben, Szczecin, 2007, czasopismo Przestrzeń i forma nr 6
- Kupiec L., Biznesplan jako instrument zarządzania firmą, Wyższa Szkoła Finansów I Zarządzania, Białystok, 2003
- Mingus N., Zarządzanie projektami, Helion, Gliwice, 2008
Literatura dodatkowa
- Alicja Świtalska, OCHRONA GRUNTÓW ROLNYCH A PLANOWANIE PRZESTRZENNE OD ROKU 1995 W POLSCE /THE PROTECTION OF AGRICULTURAL LAND IN THE CONTEXT OF SPATIAL PLANNING AFTER THE YEAR 1995 IN POLAND, Uczelniane ZUT, Szczecin, 2016, s p a c e & FORM / Przestrzeń i forma 25