Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)
Sylabus przedmiotu Zagadnienia kultury plastycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia kultury plastycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i historii architektury, zna podział na epoki stylowe i ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury. |
W-2 | Prace projektowe inspirowane kierunkami sztuk plastycznych XX wieku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni wieków (od prehistorii do współczesności) w dziedzinie sztuki, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców reprezentujących poszczególne epoki stylowe, - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce, - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki, - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1 Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm 1 | 1 |
T-P-2 | 2 2.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu. 10 | 6 |
T-P-3 | 3 3.1. Przegląd sztuki przełomu XX/XXI w. - wybrane zagadnienia ze sztuki ziemi i sztuki ulicy. 3.2. Przegląd sztuki najnowszej przełomu XX/XXI w.: performens, happyning, instalacje itp. 3 | 1 |
T-P-4 | 4 4.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu. 3 | 1 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia: Konstruktywizm | 1 |
T-P-2 | 2.1. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z fowizmu i kubizmu. 2.2. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z futuryzmu i ekspresjonizmu. Przegląg sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu plastycznego. 2.3. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z abstrakcjonizmu geometrycznego. 2.4. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z neoplastycyzmu i Grupy de Stijl. 2.5. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z dadaizmu. 2.6. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z nadrealizmu (surrealizmu). 2.7. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z pop-artu. 2.8. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z optical-artu. 2.9. Przegląd sztuki XX w. 1900-1970 r. - wybrane zagadnienia z konceptualizmu. | 10 |
T-P-3 | 3.1. Przegląd sztuki przełomu XX/XXI w. - wybrane zagadnienia ze sztuki ziemi i sztuki ulicy. 3.2. Przegląd sztuki najnowszej przełomu XX/XXI w.: performens, happyning, instalacje itp. | 3 |
T-P-4 | 4.1. Rywalizacja teorii piękna i teorii brzydoty w sztuce przełomu XX/XXI wieku. 4.2. Twórczość i odtwórczość. Definiowanie kreacji, inspiracji, plagiatu. | 3 |
T-P-5 | Podsumowanie przedmiotu i zaliczenia. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-P-2 | Praca własna | 21 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | modelowanie przestrzenne w 3D | 31 |
A-P-3 | fotomontaż | 10 |
A-P-4 | esej | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związana z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_CN2-VII/34_W01 zna ewolucję idei estetycznych lącznie z sylwetkami wybranych twórców | A_2A_W16, A_2A_W05 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_CN2-VII/34_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, która manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | A_2A_U03, A_2A_U02 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-1 | T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
A_2A_CN2-VII/34_U02 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i plastycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne. | A_2A_U17 | T2A_U01, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U18 | — | C-1 | T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
A_2A_CN2-VII/34_U03 szanuje i chroni integralność środowiska kulturowego. | A_2A_U14 | T2A_U10, T2A_U11 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05 | C-1 | T-P-2 | M-1 | S-1 |
A_2A_CN2-VII/34_U04 potrafi interpretować róznorodne symbolizacje i warstwy znaczeniowe dzieł sztuki współczesnej. | A_2A_U03 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-1 | T-P-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_CN2-VII/34_K01 świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne; | — | — | — | C-1 | T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
A_2A_CN2-VII/34_K02 umiiejętność wykorzystania symbolizacji i warstwy znaczeń nowej sztuki do komunikacji społecznej. | A_2A_K06, A_2A_K07 | T2A_K04, T2A_K06, T2A_K07 | InzA2_K02 | C-1 | T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_CN2-VII/34_W01 zna ewolucję idei estetycznych lącznie z sylwetkami wybranych twórców | 2,0 | student nie ma wiedzy na temat ewolucji sztuki współczesnej |
3,0 | student ma dostateczną wiedze na temat ewolucji sztuki współczesnej | |
3,5 | student ma dostateczną wiedzę na temat ewolucji sztuki współczesnej | |
4,0 | student ma dobrą wiedzę na temat ewolucji sztuki współczesnej | |
4,5 | student ma znaczną wiedzę na temat ewolucji sztuki współczesnej | |
5,0 | student ma dużą wiedzę na temat ewolucji sztuki współczesnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_CN2-VII/34_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, która manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | student nie potrafii samodzielnie interpretować symbole i znaki nowej sztuki. |
3,0 | student w niewielkim stopniu potrafii wymienić znane mu z literatury przedmiotu wybrane symbolizacje i pewne znaczenia nowej sztuki. | |
3,5 | student w niewielkim stopniu potrafii samodzielnie interpretować wybraną symbolizację i połowiczny zakres znaczeń nowej sztuki. | |
4,0 | student w znacznym stopniu potrafii interpretować symbolizacji i znaczeń nowej sztuki. Potrafi samodzielnie przeanalizować te zależności wysuwając odpowiednie wnioski. | |
4,5 | student potrafi w znacznym stopniu potrafii interpretować symbolizację i zawartość znaczeń nowej sztuki; samodzielnie przeanalizować zależności pozatechniczne wysuwając odpowiednie wnioski i stawiając odpowiednie diagnozy. | |
5,0 | student w wyjątkowy sposób potrafii interpretować symbolizację i warstwę znaczeń nowej sztuki. Potrafi samodzielnie analizować i sysntetyzować te zależności wysuwając odpowiednie wnioski. | |
A_2A_CN2-VII/34_U02 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i plastycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne. | 2,0 | student nie posiada świadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne |
3,0 | student posiada świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
3,5 | student posiada świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
4,0 | student posiada dobrą świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
4,5 | student posiada świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
5,0 | student posiada wysoką świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
A_2A_CN2-VII/34_U03 szanuje i chroni integralność środowiska kulturowego. | 2,0 | student nie posiada świadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne |
3,0 | student posiadamierną świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
3,5 | student posiadamierną świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
4,0 | student posiada dobrą świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
4,5 | student posiada dość dobrą świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
5,0 | student posiada doskonałą świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
A_2A_CN2-VII/34_U04 potrafi interpretować róznorodne symbolizacje i warstwy znaczeniowe dzieł sztuki współczesnej. | 2,0 | student nie potrafii samodzielnie odkodowywać i interpretować symbole i znaki nowej sztuki |
3,0 | student potrafii samodzielnie odkodowywać symbole i znaki nowej sztuki | |
3,5 | student potrafii samodzielnie odkodowywać i interpretować symbole i znaki nowej sztuki | |
4,0 | student potrafii dobrze samodzielnie odkodowywać i interpretować symbole i znaki nowej sztuki. | |
4,5 | student potrafii samodzielnie odkodowywać, interpretować i tworzyć nowe symbole i znaki nowej sztuki | |
5,0 | student potrafii w doskonały sposób samodzielnieodkodowywać i interpretować symbole i znaki nowej sztuki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_CN2-VII/34_K01 świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne; | 2,0 | nie posiada świadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne |
3,0 | posiada mierną świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
3,5 | posiada ograniczoną świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
4,0 | posiada dobrą świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
4,5 | posiada dość dobrą świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
5,0 | posiada bardzo dobrą świadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane środowisko kulturowe i relacje społeczne | |
A_2A_CN2-VII/34_K02 umiiejętność wykorzystania symbolizacji i warstwy znaczeń nowej sztuki do komunikacji społecznej. | 2,0 | student nie potrafii korzystać z symbolizacji i znaczeń nowej sztuki w komunikacji społecznej |
3,0 | student w dostatecznym stopniu potrafii korzystać z symbolizacji i znaczeń nowej sztuki w komunikacji społecznej | |
3,5 | student w dość dostatecznym stopniu potrafii korzystać z symbolizacji i znaczeń nowej sztuki w komunikacji społecznej | |
4,0 | student w dobrym stopniu potrafii korzystać z symbolizacji i znaczeń nowej sztuki w komunikacji społecznej | |
4,5 | student w znacznym stopniu potrafii korzystać z symbolizacji i znaczeń nowej sztuki w komunikacji społecznej | |
5,0 | student w doskonały sposób potrafii korzystać z symbolizacji i znaczeń nowej sztuki w komunikacji społecznej |
Literatura podstawowa
- Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, 1987, VII
- Michał Ałpałow, Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 1982, tom I-IV
- Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986, cztery części
- Przemysław Trzeciak, Sztuka świata, Arkady, Warszawa, 2005, tom 8-13
- Silvestra Bioletti, Wielkie epoki w dziejach sztuki, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Opracowanie zbiorowe, Historia sztuki, Świat ksiażki, Warszawa, 2006
- Umberto Eco, Historia piękna, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2006
- Umberto Eco, Historia brzydoty, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2007
- Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Remis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009