Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dysponowac podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki. Powinien posiadac opanowane podstawowe umiejetnosci pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji, a także aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Propozycja seminaryjna: Design krytyczny- jego miejsce pośród innych praktyk projektowania, wielość ujęć oraz wykorzystywane w nim strategie i praktyki: Proponowane zagadnienia: 1. Kształtowanie się nurtu krytycznego w ramach designu; 2. Społeczna rola designu; 3. Formalne i estetyczne aspekty designu krytycznego; 4. Filozoficzne konteksty designu; 5. Posthumanistyczne ujęcie designu; 6. Ujęcie praktyczne designu; | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście ich analizy i interpretacji. Propozycje zagadnień: III. Psychologia i percepcja w sztuce i designie: - sztuka a psychoanaliza - teoria i estetyka percepcji | 6 |
T-W-2 | Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście ich analizy i interpretacji. Propozycje zagadnień: IV. W stronę wiedzy- sztuka i design w perspektywie: - Fenomenologii i hermeneutyki - Strukturalizmu i poststrukturalizmu - Dekonstrukcji - Postmodernizmu | 24 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście ich analizy i interpretacji. Propozycje zagadnień: I. Forma i znak: - Analiza formy, symbolu, znaku - Formalizm i forma - Ikonografia i ikonologia - Aby Warburg i Atlas Pamięci – tożsamość wizualna - Semiotyka i semiologia a znak jako element komunikacji wzrokowej - Słowo i obraz a komunikacja | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać rózne aspekty jej funkcjonowania. | 30 |
A-S-2 | Prezentacje studentów na wybrane przez nich tematy dotyczące zagadnień współczesnej sztuki i designu. tematy prezentacji będą wybierane po konsultacji z prowadzącym zajęcia. | 15 |
A-S-3 | Praca pisemna na zadany temat. Student powinien przedstawic pracę o znormalizowanej objętosci 5 stron na zadany temat, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywać dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odnieść się do poruszanej problematyki. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajaca wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać rózne aspekty jej funkcjonowania. | 30 |
A-W-2 | Studenci zobowiazani są zdać egzamin końcowy z zakresu poruszanego materiału. | 4 |
A-W-3 | Praca pisemna na zadany temat. Student powinien przedstawic pracę o znormalizowanej objętosci 5 stron na zadany temat, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywać dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odnieść się do poruszanej problematyki. | 26 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury. |
M-2 | Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów. |
M-3 | Konwersatorium - przy pomocy modreowanej dyskusji, student poznaje metody prowadzenia merytorycznego dyskursu. |
M-4 | Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami. |
M-5 | Prezentacja ustna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, takze obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa. |
S-2 | Ocena formująca: Praca pisemna - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową. |
S-5 | Ocena formująca: Prezentacja ustna - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A11_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego | Wz_2A_W04, Wz_2A_W05 | A2_W09, A2_W10 | C-1 | — | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A11_K01 jest zdolny krytycznie odnosic sie do własnych oraz cudzych działan projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczosci; bedac zdolnym do elementarnej refleksji na temat wyzwań współczesnej rzeczywistosci, w sposób zdystansowany i swiadomy analizuje zjawiska | Wz_2A_K04 | A2_K04 | C-1 | — | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A11_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego | 2,0 | Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A11_K01 jest zdolny krytycznie odnosic sie do własnych oraz cudzych działan projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczosci; bedac zdolnym do elementarnej refleksji na temat wyzwań współczesnej rzeczywistosci, w sposób zdystansowany i swiadomy analizuje zjawiska | 2,0 | Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. |
Literatura podstawowa
- A. D’ Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków, 2008
- A. Gralińska – Toborek, Świadomość ikonograficzna a nowoczesna praktyka artystyczna refleksja nad sztuką, Łódź, 2004
- P. Piotrowski, W stronę nowej geografii artystycznej, [online] http://magazynsztuki.eu/old/archiwum/nr_19/archiwum_nr19_tekst_4.htm [dostęp 1.09.2013], 2013
- S. Sontag, Przeciw interpretacji, w: Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków, 2012
Literatura dodatkowa
- Aby Warburg Nasz Bliźni. Antropologia i historia sztuki. Atlas Mnemosyne., Konteksty, polska sztuka ludowa: antropologia kultury, etnografia, sztuka, 1230-6142, nr 2-3 (293-294), Warszawa, 2011
- Piotr Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w poskomunistycznej Europie, Rebis, Poznań, 2010
- G. Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, Warszawa, 2006
- H.G. Gadamer, Prawda i metoda: Zarys hermeneutyki filozoficznej, Warszawa, 2004
- L. Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek?, „Kobiety twórcze. Biuletyn Ośrodka Informacji Środowisk Kobiecych OŚKa”, nr 3 (8) 99, 1999
- red. C. Frejlich, Rzeczy niepospolite, Kraków, 2013
- E. Said, Orientalizm, Warszawa, 1991