Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Pracownia mebla i detalu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia mebla i detalu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Świtalski <aswitalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Trawiński <wtrawinski@zut.edu.pl>, Leszek Zioła <lziola@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 3,01,00zaliczenie
projektyP2 60 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie studiów pierwszego stopnia kursu Wzornictwa. Podstawowa znajomość stosowanych w wytwarzaniu mebli materiałów i technologii. Podstawowa wiedza z zakresu ergonomii.
W-2Ukończenie kursu ergonomii i metodyki projektowania dla studentów I stopnia (licencjackich) lub kursów podstaw projektowania spełniających minima programowe dla studiów pierwszego stonia kierunku wzornictwo na innych uczelniach.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla.
C-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania.
C-3Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową.
C-4Celem kursu jest wyrobienie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe.12
T-P-2Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu.16
T-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej16
T-P-4Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych.12
T-P-5Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.4
60
projekty
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu i omówienie tematyki kursu.1
T-P-2Omówienie zasad ergonomii, metod oraz narzędzi wspomagających proces projektowania ergonomicznego.6
T-P-3Przegląd technologii wytwarzania, łączenia, spajania oraz charakterystyki materiałów stosowanych w wytwarzaniu mebli. Analiza kierunków rozwoju technologii wytwarzania.6
T-P-4Funkcjonowanie idei recyclingu i upcyclingu we współczesnym wzornictwie. Budowa obiektu użytkowego w ich oparciu.8
T-P-5Funkcjonowanie modułów jako formy użytkowe. Aranżacja przestrzeni w oparciu o wybrany moduł.12
T-P-6Powłoki wykończeniowe jako warstwa kontaktu z użytkownikiem. Omówienie i realizacja obiektów o zróżnicowanych wartościach haptycznych.10
T-P-7Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna nad projektem; lektura wskazanej literatury60
120
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna nad projektem; lektura wskazanej literatury45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Pokaz
M-3Metoda projektów
M-4Korekta projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena składowa z ćwiczeń przeprowadzonych podczas zajęć dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności swobodnej kreacji form użytkowych z szerokiego wachlarza materiałów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C12_W01
ma pogłębioną wiedzę na temat kulturowego kontekstu wzornictwa; w stopniu zaawansowanym rozumie związki zachodzące między wzornictwem a innymi dziedzinami współczesnego życia
Wz_2A_W04A2_W09C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C12_U01
umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową w obszarze studiowanej specjalności
Wz_2A_U02A2_U12, A2_U14C-2T-P-3, T-P-7, T-P-5, T-P-6, T-P-3, T-P-2M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C12_K01
samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Wz_2A_K02A2_K02C-3T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C12_W01
ma pogłębioną wiedzę na temat kulturowego kontekstu wzornictwa; w stopniu zaawansowanym rozumie związki zachodzące między wzornictwem a innymi dziedzinami współczesnego życia
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę w obszarze wzornictwa, dziedzin pokrewnych oraz technologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C12_U01
umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową w obszarze studiowanej specjalności
2,0
3,0student przygotował co najmniej 60% zadanych prac
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C12_K01
samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
2,0
3,0Student wykazuje bazowe kompetencje z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jabłoński Jan, Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006, ISBN 83-7143-238-0
  2. Jerzy Smardzewski, PROJEKTOWANIE MEBLI, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2009, ISBN 978-83-09-01033-3
  3. Ernst Rettelbusch, Podręcznik stylów - Ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji, Arkady, 2013, ISBN 978-83-213-4815-5
  4. Stanisław Dzięgielewski, Jerzy Smardzewski, Meblarstwo - Projekt i konstrukcja, PWRIL, 1995, ISBN 83-09-01642-5

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Smardzewski, Komputerowo zintegrowane wytwarzanie mebli, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2007, ISBN 978-83-09-01015-9
  2. Lesław Giełdowski, Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna, WSiP, 2008, ISBN 978-83-02-10120-5

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe.12
T-P-2Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu.16
T-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej16
T-P-4Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych.12
T-P-5Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.4
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu i omówienie tematyki kursu.1
T-P-2Omówienie zasad ergonomii, metod oraz narzędzi wspomagających proces projektowania ergonomicznego.6
T-P-3Przegląd technologii wytwarzania, łączenia, spajania oraz charakterystyki materiałów stosowanych w wytwarzaniu mebli. Analiza kierunków rozwoju technologii wytwarzania.6
T-P-4Funkcjonowanie idei recyclingu i upcyclingu we współczesnym wzornictwie. Budowa obiektu użytkowego w ich oparciu.8
T-P-5Funkcjonowanie modułów jako formy użytkowe. Aranżacja przestrzeni w oparciu o wybrany moduł.12
T-P-6Powłoki wykończeniowe jako warstwa kontaktu z użytkownikiem. Omówienie i realizacja obiektów o zróżnicowanych wartościach haptycznych.10
T-P-7Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.2
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna nad projektem; lektura wskazanej literatury60
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna nad projektem; lektura wskazanej literatury45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C12_W01ma pogłębioną wiedzę na temat kulturowego kontekstu wzornictwa; w stopniu zaawansowanym rozumie związki zachodzące między wzornictwem a innymi dziedzinami współczesnego życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W04ma pogłębioną wiedzę na temat kulturowego kontekstu wzornictwa; w stopniu zaawansowanym rozumie związki zachodzące między wzornictwem a innymi dziedzinami współczesnego życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W09dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi studiów i specjalności
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla.
Treści programoweT-P-2Omówienie zasad ergonomii, metod oraz narzędzi wspomagających proces projektowania ergonomicznego.
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu i omówienie tematyki kursu.
T-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej
T-P-4Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych.
T-P-5Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności swobodnej kreacji form użytkowych z szerokiego wachlarza materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę w obszarze wzornictwa, dziedzin pokrewnych oraz technologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C12_U01umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową w obszarze studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U02umie samodzielnie, metodycznie i całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową w obszarze studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U12umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie studiowanego kierunku studiów i specjalności
A2_U14umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
Cel przedmiotuC-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania.
Treści programoweT-P-3Przegląd technologii wytwarzania, łączenia, spajania oraz charakterystyki materiałów stosowanych w wytwarzaniu mebli. Analiza kierunków rozwoju technologii wytwarzania.
T-P-7Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.
T-P-5Funkcjonowanie modułów jako formy użytkowe. Aranżacja przestrzeni w oparciu o wybrany moduł.
T-P-6Powłoki wykończeniowe jako warstwa kontaktu z użytkownikiem. Omówienie i realizacja obiektów o zróżnicowanych wartościach haptycznych.
T-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej
T-P-2Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena składowa z ćwiczeń przeprowadzonych podczas zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student przygotował co najmniej 60% zadanych prac
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C12_K01samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K02samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza swoje działania zawodowe oraz pozazawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K02jest zdolna do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-3Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową.
Treści programoweT-P-4Funkcjonowanie idei recyclingu i upcyclingu we współczesnym wzornictwie. Budowa obiektu użytkowego w ich oparciu.
T-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej
T-P-2Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu.
T-P-4Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych.
T-P-1Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe.
Metody nauczaniaM-4Korekta projektowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności swobodnej kreacji form użytkowych z szerokiego wachlarza materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje bazowe kompetencje z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0