Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Fotografia produktu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fotografia produktu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fotografii, swobodna obsługa sprzętu fotograficznego oraz podstawowe umiejętności obsługi programów do obróbki grafiki rastrowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu fotografii produktu, w tym umiejętności stosowania technik oświetleniowych, doboru optyki i dopasowania sceny dla fotografowanego produktu.
C-2Wyćwiczenie u studenta umiejętności elastycznej konfiguracji sprzętu fotograficznego do aktualnych potrzeb.
C-3Wyćwiczenie umiejętności swobodnej kreacji obrazu za pomocą cyfrowych technik fotograficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do Fotografii Produktu, omówienie obszarów zastosowania, publikacji i praw autorskich.2
T-P-2Prezentacja wyposażenia studia fotograficznego, profilowanie wyposażenia pod kątem określonego zastosowania.2
T-P-3Prezentacja praktyczna różnego typu oświetlenia i wyposażenia towarzyszącego pozwalającego na właściwe zbudowanie sceny.4
T-P-4Omówienie problemu równoważenia światła przy występowaniu źródeł o różnych temperaturach brwowych. Ćwiczenia praktyczne z równoważenia świateł.2
T-P-5Budowa sceny dla fotografowanego obiektu - stosowanie teł, wybór pleneru.2
T-P-6Wprowadzenie do makrofotografii. Omówienie sprzętu niezbędnego do fotografowania małych obiektów oraz sytuacji występujących w tej dziedzinie fotografii.2
T-P-7Fotografia produktów błyszczących i transparentnych, kontrola odbić, modelowanie światłem oraz zastosowanie światła do maskowania wad produktów.4
T-P-8Generowanie reprodukcji fotograficznych, omówienie wymaganego oświetlenia2
T-P-9Rejestracja ruchu. Przygotowanie parametrów ekspozycji oraz oświetlenia.2
T-P-10Omówienie sposobów na wydobycie i podkreślenie lub ukrycie faktury fotografowanego przedmiotu2
T-P-11Wprowadzenie zagadnień związanych z fotografią portretową i fotografią mody4
T-P-12Podsumowanie zajęć i ocena prac2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-P-2Uczestnictwo w wykładach wprowadzających10
A-P-3Lektura wskazanej literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencja.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C15_W01
zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
Wz_2A_W07A2_W12C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-12, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C15_U01
potrafi samodzielnie przewidywać oraz oceniać rezultat swoich działań projektowych w kontekście estetycznym, społecznym i prawnym
Wz_2A_U04A2_U14C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-12, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C15_K01
samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Wz_2A_K02A2_K02C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-12, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C15_W01
zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C15_U01
potrafi samodzielnie przewidywać oraz oceniać rezultat swoich działań projektowych w kontekście estetycznym, społecznym i prawnym
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C15_K01
samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Child & Mark Galer, Photographic Lighting - Essential Skills (Fourth Edition), Focal Press, 2008, ISBN-10: 0240520955
  2. Michael Freeman, Fotografia Studyjna, WYDAWNICTWO NAUKOWO - TECHNICZNE, 1993
  3. Kirk Tuck, Minimalist Lighting - Professional Techniques for Location Photography, Amherst Media, Inc, ISBN-10: 1584282509

Literatura dodatkowa

  1. Urszula Czartoryska, "Przygody plastyczne fotografii.", Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, 2002
  2. Antologia tekstów, "Przestrzenie fotografii", Galeria f5- &Księgarnia Fotograficzna, Fundacja Edukacji Wizualnej, Łódź, 2005, ISBN: 83-920765-3-2
  3. Adam Mazur, "Decydujący Moment", Karakter, 2012, 978-83-62376-20-9
  4. Susan Sonntag, "O fotografii", Karakter, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do Fotografii Produktu, omówienie obszarów zastosowania, publikacji i praw autorskich.2
T-P-2Prezentacja wyposażenia studia fotograficznego, profilowanie wyposażenia pod kątem określonego zastosowania.2
T-P-3Prezentacja praktyczna różnego typu oświetlenia i wyposażenia towarzyszącego pozwalającego na właściwe zbudowanie sceny.4
T-P-4Omówienie problemu równoważenia światła przy występowaniu źródeł o różnych temperaturach brwowych. Ćwiczenia praktyczne z równoważenia świateł.2
T-P-5Budowa sceny dla fotografowanego obiektu - stosowanie teł, wybór pleneru.2
T-P-6Wprowadzenie do makrofotografii. Omówienie sprzętu niezbędnego do fotografowania małych obiektów oraz sytuacji występujących w tej dziedzinie fotografii.2
T-P-7Fotografia produktów błyszczących i transparentnych, kontrola odbić, modelowanie światłem oraz zastosowanie światła do maskowania wad produktów.4
T-P-8Generowanie reprodukcji fotograficznych, omówienie wymaganego oświetlenia2
T-P-9Rejestracja ruchu. Przygotowanie parametrów ekspozycji oraz oświetlenia.2
T-P-10Omówienie sposobów na wydobycie i podkreślenie lub ukrycie faktury fotografowanego przedmiotu2
T-P-11Wprowadzenie zagadnień związanych z fotografią portretową i fotografią mody4
T-P-12Podsumowanie zajęć i ocena prac2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-P-2Uczestnictwo w wykładach wprowadzających10
A-P-3Lektura wskazanej literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C15_W01zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W07zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W12zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu fotografii produktu, w tym umiejętności stosowania technik oświetleniowych, doboru optyki i dopasowania sceny dla fotografowanego produktu.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do Fotografii Produktu, omówienie obszarów zastosowania, publikacji i praw autorskich.
T-P-2Prezentacja wyposażenia studia fotograficznego, profilowanie wyposażenia pod kątem określonego zastosowania.
T-P-3Prezentacja praktyczna różnego typu oświetlenia i wyposażenia towarzyszącego pozwalającego na właściwe zbudowanie sceny.
T-P-4Omówienie problemu równoważenia światła przy występowaniu źródeł o różnych temperaturach brwowych. Ćwiczenia praktyczne z równoważenia świateł.
T-P-5Budowa sceny dla fotografowanego obiektu - stosowanie teł, wybór pleneru.
T-P-6Wprowadzenie do makrofotografii. Omówienie sprzętu niezbędnego do fotografowania małych obiektów oraz sytuacji występujących w tej dziedzinie fotografii.
T-P-12Podsumowanie zajęć i ocena prac
T-P-7Fotografia produktów błyszczących i transparentnych, kontrola odbić, modelowanie światłem oraz zastosowanie światła do maskowania wad produktów.
T-P-8Generowanie reprodukcji fotograficznych, omówienie wymaganego oświetlenia
T-P-9Rejestracja ruchu. Przygotowanie parametrów ekspozycji oraz oświetlenia.
T-P-10Omówienie sposobów na wydobycie i podkreślenie lub ukrycie faktury fotografowanego przedmiotu
T-P-11Wprowadzenie zagadnień związanych z fotografią portretową i fotografią mody
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C15_U01potrafi samodzielnie przewidywać oraz oceniać rezultat swoich działań projektowych w kontekście estetycznym, społecznym i prawnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U04potrafi samodzielnie przewidywać oraz oceniać rezultat swoich działań projektowych w kontekście estetycznym, społecznym i prawnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U14umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
Cel przedmiotuC-2Wyćwiczenie u studenta umiejętności elastycznej konfiguracji sprzętu fotograficznego do aktualnych potrzeb.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do Fotografii Produktu, omówienie obszarów zastosowania, publikacji i praw autorskich.
T-P-2Prezentacja wyposażenia studia fotograficznego, profilowanie wyposażenia pod kątem określonego zastosowania.
T-P-3Prezentacja praktyczna różnego typu oświetlenia i wyposażenia towarzyszącego pozwalającego na właściwe zbudowanie sceny.
T-P-4Omówienie problemu równoważenia światła przy występowaniu źródeł o różnych temperaturach brwowych. Ćwiczenia praktyczne z równoważenia świateł.
T-P-5Budowa sceny dla fotografowanego obiektu - stosowanie teł, wybór pleneru.
T-P-6Wprowadzenie do makrofotografii. Omówienie sprzętu niezbędnego do fotografowania małych obiektów oraz sytuacji występujących w tej dziedzinie fotografii.
T-P-12Podsumowanie zajęć i ocena prac
T-P-7Fotografia produktów błyszczących i transparentnych, kontrola odbić, modelowanie światłem oraz zastosowanie światła do maskowania wad produktów.
T-P-8Generowanie reprodukcji fotograficznych, omówienie wymaganego oświetlenia
T-P-9Rejestracja ruchu. Przygotowanie parametrów ekspozycji oraz oświetlenia.
T-P-10Omówienie sposobów na wydobycie i podkreślenie lub ukrycie faktury fotografowanego przedmiotu
T-P-11Wprowadzenie zagadnień związanych z fotografią portretową i fotografią mody
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C15_K01samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K02samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza swoje działania zawodowe oraz pozazawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K02jest zdolna do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-3Wyćwiczenie umiejętności swobodnej kreacji obrazu za pomocą cyfrowych technik fotograficznych.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do Fotografii Produktu, omówienie obszarów zastosowania, publikacji i praw autorskich.
T-P-2Prezentacja wyposażenia studia fotograficznego, profilowanie wyposażenia pod kątem określonego zastosowania.
T-P-3Prezentacja praktyczna różnego typu oświetlenia i wyposażenia towarzyszącego pozwalającego na właściwe zbudowanie sceny.
T-P-4Omówienie problemu równoważenia światła przy występowaniu źródeł o różnych temperaturach brwowych. Ćwiczenia praktyczne z równoważenia świateł.
T-P-5Budowa sceny dla fotografowanego obiektu - stosowanie teł, wybór pleneru.
T-P-6Wprowadzenie do makrofotografii. Omówienie sprzętu niezbędnego do fotografowania małych obiektów oraz sytuacji występujących w tej dziedzinie fotografii.
T-P-12Podsumowanie zajęć i ocena prac
T-P-7Fotografia produktów błyszczących i transparentnych, kontrola odbić, modelowanie światłem oraz zastosowanie światła do maskowania wad produktów.
T-P-8Generowanie reprodukcji fotograficznych, omówienie wymaganego oświetlenia
T-P-9Rejestracja ruchu. Przygotowanie parametrów ekspozycji oraz oświetlenia.
T-P-10Omówienie sposobów na wydobycie i podkreślenie lub ukrycie faktury fotografowanego przedmiotu
T-P-11Wprowadzenie zagadnień związanych z fotografią portretową i fotografią mody
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0