Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa - Materiały i technologie zrównoważone (1):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca dyplomowa - Materiały i technologie zrównoważone (1)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>, Agnieszka Spiegelhalter <aspiegelhalter@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone, przewidziane planem studiów, zajęcia z przedmiotów kierunkowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy nt. metodyki projektowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
C-2Wyćwiczenie u studneta umiejętności prowadzenia ideacji z wykorzystaniem wiedzy z obszaru materiałów i technologii zrównoważonych
C-3Wpojenie studentowi nawyku twórczego myślenia oraz innowacyjnego działania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.6
T-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych6
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne6
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło6
T-P-5Zrównoważony proces produkcyjny6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych5
A-P-2Sesje rozwiązywania problemów wspomagające realizację projektów śródsemestralnych10
A-P-3Korekty projektów śródsemestralnych5
A-P-4Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi10
A-P-5Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-6Czytanie wskazanej literatury15
A-P-7Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-2Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
M-5Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiezi, przygotowanej na wskazany temat
S-2Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-3Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C02_W01
posiada pogłębioną wiedzę w obszarze materiałów i technologii zrównoważonych, zna ich kierunki rozwoju oraz rozumie potrzebę ich stosowania
Wz_2A_W08A2_W08C-1T-P-5, T-P-2, T-P-4, T-P-1, T-P-3M-2, M-1, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C02_U01
umie projektować wyroby przemysłowe z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
Wz_2A_U03A2_U13C-2T-P-2, T-P-5, T-P-4, T-P-1, T-P-3M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C02_K01
intersuje się osiągnięciami w dziedzinie materiałów i technologii zrównoważonych oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych
Wz_2A_K01A2_K01C-3T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-1M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C02_W01
posiada pogłębioną wiedzę w obszarze materiałów i technologii zrównoważonych, zna ich kierunki rozwoju oraz rozumie potrzebę ich stosowania
2,0
3,0student dysponuje cząstkową wiedzą dotyczacą koncepcji technologii zrównoważonych oraz materiałów, potrafi pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu materiałów i technologii zrównoważonych
3,5
4,0student potrafi samodzielnie omówić kierunki rozwoju technologii zrównoważonych oraz dysponujeniezbądną wiedzą do realizacji własnych projektów, potrafi ipisać wybrany problem techniczny oraz przedstawić go w kontekście użycia materiałów i technologii zrównoważonych
4,5
5,0student posiada pogłębioną wiedzę z obszaru technologii oraz materialów zrównoważonych, potrafi ją wykorzystać do realizacji złożonych projektów przedstawiając szczegóły tego rozwiązania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C02_U01
umie projektować wyroby przemysłowe z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
2,0
3,0jest w stanie zaprojektować wyrób przemysłowy o podstawowym stopniu skomplikowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C02_K01
intersuje się osiągnięciami w dziedzinie materiałów i technologii zrównoważonych oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, nie korzysta w swych proejktach z żadnych informacji
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, w niewielkim stopniu uwzględnia zdobyte informacj w swych projektach
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, zaś zdobyte informacje uwzględnia w swych projektach
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę w obszarze bioniki oraz biologii, znacząco wykraczając poza program przedmiotu, zaś zdobyte informacje kreatywnie stosuje w swych projektach

Literatura podstawowa

  1. Sascha Peters, Materialrevolution, Birkhauser, 2011
  2. Dorian Lucas, Green design, Braun, 2012
  3. Henrietta Thompson, Magda Kochanowska, Polski i brytyjski design zrównoważony, Mocak, Kraków, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Futu paper, kwartalnik, Warszawa, 2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.6
T-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych6
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne6
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło6
T-P-5Zrównoważony proces produkcyjny6
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych5
A-P-2Sesje rozwiązywania problemów wspomagające realizację projektów śródsemestralnych10
A-P-3Korekty projektów śródsemestralnych5
A-P-4Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi10
A-P-5Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-6Czytanie wskazanej literatury15
A-P-7Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C02_W01posiada pogłębioną wiedzę w obszarze materiałów i technologii zrównoważonych, zna ich kierunki rozwoju oraz rozumie potrzebę ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę w obszarze współczesnych metod wytwarzania przemysłowego; zna i rozumie uwarunkowania technologiczne oraz rozumie znaczenie ekonomiki produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W08ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy nt. metodyki projektowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
Treści programoweT-P-5Zrównoważony proces produkcyjny
T-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło
T-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-1Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-5Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiezi, przygotowanej na wskazany temat
S-3Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dysponuje cząstkową wiedzą dotyczacą koncepcji technologii zrównoważonych oraz materiałów, potrafi pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu materiałów i technologii zrównoważonych
3,5
4,0student potrafi samodzielnie omówić kierunki rozwoju technologii zrównoważonych oraz dysponujeniezbądną wiedzą do realizacji własnych projektów, potrafi ipisać wybrany problem techniczny oraz przedstawić go w kontekście użycia materiałów i technologii zrównoważonych
4,5
5,0student posiada pogłębioną wiedzę z obszaru technologii oraz materialów zrównoważonych, potrafi ją wykorzystać do realizacji złożonych projektów przedstawiając szczegóły tego rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C02_U01umie projektować wyroby przemysłowe z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U03jest zdolny do formułowania i metodycznego stosowania zaawansowanych kryteriów projektowych i podejmowania na ich podstawie złożonych decyzji projektowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U13umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych
Cel przedmiotuC-2Wyćwiczenie u studneta umiejętności prowadzenia ideacji z wykorzystaniem wiedzy z obszaru materiałów i technologii zrównoważonych
Treści programoweT-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych
T-P-5Zrównoważony proces produkcyjny
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło
T-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-1Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiezi, przygotowanej na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest w stanie zaprojektować wyrób przemysłowy o podstawowym stopniu skomplikowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C02_K01intersuje się osiągnięciami w dziedzinie materiałów i technologii zrównoważonych oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi jak i kulturowymi); inspiruje otoczenie, poszukuje innowacyjnych rozwiązań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
Cel przedmiotuC-3Wpojenie studentowi nawyku twórczego myślenia oraz innowacyjnego działania
Treści programoweT-P-5Zrównoważony proces produkcyjny
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło
T-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych
T-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, nie korzysta w swych proejktach z żadnych informacji
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, w niewielkim stopniu uwzględnia zdobyte informacj w swych projektach
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, zaś zdobyte informacje uwzględnia w swych projektach
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę w obszarze bioniki oraz biologii, znacząco wykraczając poza program przedmiotu, zaś zdobyte informacje kreatywnie stosuje w swych projektach